ا حضور معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی؛
آیین بزرگداشت ملا صدرا در دانشگاه مازندران برگزار شد
يکشنبه 1 خرداد 1401 - 15:30:03
پایگاه خبری فجر شمال
گروه فرهنگی و هنری: یکم خردادماه1401 آیین بزرگداشت ملاصدرا  با حضور معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در دانشکده علوم انسانی دانشگاه مازندران برگزار شد.





به گزارش پایگاه خبری فجر شمال، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسرو پناه، معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی،  یکم خردادماه1401 در آیین بزرگداشت ملاصدرا در دانشکده علوم انسانی دانشگاه مازندران،  گفت: ملا صدرا سه دختر و دو پسر داشت که همه عالم بودند، ولی هیچ کدام از فرزندان و داماد‌ها و دخترانش مروج مکتب متعالیه نبودند.

وی افزود: ملاصدرا با اینکه معروف به حکیم و فیلسوف است، اما همه دروس معقول و منقول را نزد اساتیدی هم چون میرداماد، شیخ بهایی و میرفندرسکی فرا گرفته بود. وی عرفان نظری ابن عربی را احیا کرد. او اهل زهد و تهجد بود و در نیم قرن اخیر در غرب و شرق شناخته شده است.

وی با بیان اینکه محوریت معرفت‌شناسی ملاصدرا علم حضوری است، افزود: ملاصدرا معتقد است؛ انسان یک «من» است و این «من» ساحت‌های مختلف دارد.



خسرو پناه  تصریح کرد: ملاصدرا در کاربست زیباشناسی، عشق و محبت مطالب عالی دارد. وی بیش از 50 جلد کتاب تالیف کرده که برخی از کتاب‌هایش فلسفی، معارفی و حدیثی است او از فلسفه ابن‌عربی تاثیر پذیرفت و در یکی از کتاب‌های خود مختصری از کل آرای خود را آورده است.

 معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی، با ارایه این مطلب که ملاصدرا راحت نویس است، خاطرنشان کرد: نظام‌سازی مباحث فلسفی و مدلل‌سازی آن و تفسیر حکمی مفاهیم دینی از جمله اقدامات ملاصدرا بوده است.



 وی اظهار کرد: متکلم گزاره را از آیات و روایات می‌گیرد، اما فیلسوف فقط با استلال عقلی می‌گوید و دلیل نقلی نمی‌آورد. فیلسوف یک نظام عقلی را شکل می‌دهد با آن نظام عقلی گزاره دینی را تفسیر می‌کند.

وی با بیان اینکه غزالی و فخررازی جزو متکلمین هستند و بین فیلسوف و متکلم فرق جدی است، افزود: همه عرفا قائل به حرکت جوهری هستند و در اثبات گزاره برهان عقلی نمی‌آورند، اما از کل آثار ملاصدرا برای حرکت جوهری 9 برهان آورده شده است.

خسرو پناه با طرح این سوال که چرا فلسفه ملا صدرا نتوانست تمدن ساز شود، بیان کرد: برخی‌ها می‌گویند «رنه دکارت» فیلسوفی بود که فلسفه او مبنای مدرنیته شد، اما فلسفه ملاصدرا از کارآیی بالایی برخوردار نشد.

وی افزود: باید فلسفه قابلیت تمدن‌سازی داشته باشد اگر از فلسفه علم، سلامت، رشد و پیشرفت بیرون نیاید نازا و عقیم خواهد بود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه فلسفه ملاصدرا حتی در خانواده خودش نیز مورد توجه قرار نگرفت، اظهار کرد: بعد از گذشت 40 سال از درگذشت ملاصدرا، ملا علی نوری که اهل مازندران بود که فلسفه ملاصدرا را احیا کرد.

وی افزود: اکنون بر اساس حکمت ملاصدرا، اساتیدی از حوزه و دانشگاه با حکمت متعالی نظریه‌هایی نوشتند که در مجلات معتبر به چاپ رسیدند.

خسرو پناه با بیان اینکه جامعه عصر ملا صدرا از شاه عباس دوم، افشاری، زندیه تا پهلوی، چون دنبال عقلانیت نبودند و عقل و عقلانیت تعطیل بود موجب شد تا فلسفه ملاصدرا وارد مرحله تمدن‌سازی نشود، ولی شیخ بهایی در قرن 10 و 11 اجازه نداد عقلانیت افول کند و در دوره پهلوی به عقلانیت از نوع مدرنیته آن توجه شد.

وی ادامه داد: در جمهوری اسلامی ایران اگر تفکر امام (ره) نبود قطعا رشد فلسفه و کاربست فلسفه در قالب نظریه‌های علمی پدید نمی‌آمد. روشی که بعد از امام توسط مقام معظم رهبری نیز ادامه یافت.



درپایان این آیین از رتبه های  برتر ارایه مقالات دانشجویان دانشکده الهیات تجلیل به عمل آمد.



خبرنگار پایگاه خبری فجر شمال
حمیدرضا گل محمدی تواندشتی
انتهای پیام

http://fajreshomal.ir/fa/News/18809/آیین-بزرگداشت-ملا-صدرا-در-دانشگاه-مازندران-برگزار-شد
بستن   چاپ