آخرین مطالب

رئیس کارگروه رایانش زیستی معاونت فناوری ریاست جمهوری در گفت‌وگو خبرنگار ما : تولید واکسن داخلی را مدیون حمایت‌های رهبری هستیم/ حرف بیگانگان را به توانمندی داخلی ترجیح ندهیم

رئیس کارگروه رایانش زیستی معاونت فناوری ریاست جمهوری در گفت‌وگو خبرنگار ما : تولید واکسن داخلی را مدیون حمایت‌های رهبری هستیم/ حرف بیگانگان را به توانمندی داخلی ترجیح ندهیم

  بزرگنمایی:

مجید اسدی خبرنگار فجر شمال : کرونا، ویروس بدون مرزی که این روزها بیشترین استرس و نگرانی را در سطح جهان ایجاد کرده است، با تزریق اولین دوزهای واکسن سر تیترخبرها رابه خود جلب کرده است و چشم های زیادی را پیگیر اخبار مربوط به ان دوخته اند.

230 شرکت در حال ساخت واکسن کرونا در دنیا باهم رقابت می کنند و دیگر واکسن کرونا در جنگ سیاست ها تزریق می شود و مافیای دارو را هم ترغیب کرده است تا دست به کار شوند، تلاش ها در سراسر جهان همزمان برای ساخت واکسن در تلاش اند، اما تا بحال هیچ کدام مرحله آزمایش بالینی را به اتمام نرسانده اند.

براساس اخرین آمارها 11 واکسن در دنیا در فاز 3 بالینی هستند، در این میان کشورمان پیشرفت های خوبی داشته است، بطوری که یک پروژه از مرحله 3 بالینی گذشته است و تا 2 ماه اینده علاوه بر 3 نفر به 53 نفر دیگر تزریق می شود.
 

 
در این هیاهوی واکسن که هیچ کدام صد در صد کارایی آنها به اثبات نرسیده، برخی در داخل اصرار به واردات میلیونی این واکسن ها دارند و ذهن جامه را به سمتی می برند که این واکسن ها منجی برای کرونا خواهند بود، اما واکسن های ایرانی که به مرحله تست انسانی هم رسیده اند و حال داوطلبان تاکنون عوارضی را نداشته اند، با نگاهی تردید می نگرند و موج بی اعتمادی را نهادینه می کنند.

عباس نجاری، رئیس کارگروه رایانش زیستی ستاد زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفتگو با خبرنگار بلاغ با اشاره به خرید واکسن خارجی کرونا گفت: بطور کلی واکسن باید روی گروههای حداقل چند هزار نفر جواب دهد تا برای خرید اقدام شود، این مسئله جدی است نمی توان واکسنی که به سرعت در کشورهای دیگر درست شده است.

 وی با بیان اینکه  زمان زیادی برای ساخت یک واکسن لازم است، عنوان کرد: حداقل نمونه های ویروسی استفاده شده برای 6 ماه گذشته است که تا امروز تغییرات زیادی حاصل شده ، ما باید اخرین تغییرات و پیشرفت ترین یا لااقل ویروسی که در طبیعت جامعه مان منتشر شده است را استفاده کنیم.
 
رئیس کارگروه رایانش زیستی ستاد زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ویروس کرونا را از خانواده سرماخوردگی دانست و خاطرنشان کرد: سرماخوردی هر سال برایمان چند بار تکرار می شود و ما سرما می خوریم، این نشان می دهد رفتارهای که در سیستم ایمنی بدن شکل می گیرد تغییراتی کرده است، سیستم ایمنی از ابتدا باید شناسایی کند به همین خاطر است واکسن انفلوانزا هر سال باید زده شود.
 
وی از 170  گروه در دنیا به ساخت واکنس خبر داد، اظهار کرد: هفت شرکت روی 5 نوع واکنس در ایران کار می کنند، در واقع  5 تکنولوژی که به دنبال موثر ترین و بهترین آن را هستیم و نتایج خوبی را تا به امروز داشته است.

نجاری تصریح کرد: یکی از روش های که زمان طولانی بکار گیری می‌شود، روش تخم مرغی است که ویروس را تکثیر می کنند که باید رفتار این ویروس تغییر یافته را مدیریت کنیم.
 
وی به تخریب های فضاهای مجازی به دستاوردهای نخبگان کشورمان ابراز ناراحتی کرد و افزود: متاسفانه چالشی که در فضا موجود است، درست نیست، اینکه یک ایرانی رئیس ناسا شود، بزرگترین جراح مغز دنیا باشد، پیوند ریه و .. را در خارج از کشور انجام دهد، چیز عجیبی نیست و آن را تحسین می کنیم.

نجاری ادامه داد: اما اگر همان ایرانی در داخل کشور فعالیت کند همه با دیده تعجب به آن نگاه می کنند و به توانمندی های داخلی اعتماد ندارند، کلون کردن سلول های بنیادین کار ساده ای نبود، بسیاری از کشورها هنوز نتوانسته اند آن را انجام دهند، در یک شب تاریخی فرزندان این کشور توانسته اند 30 کیلومتر جاده را باتلاق کنند، از لحاظ علمی کار بسیار سختی است، چند کامیون باید در دقیقه انجام شود، چقدر خاک باید پر شود، چطور غرق نشدند و سوالاتی که این را یک رکورد بین المللی کرده است، لشکر 25 کربلا چطور از فاو رد شدند در آن زمستان سخت چطور قواصان از اروند رود عبور کردند، چطور توانستند ان موانع چون مین را پشت سر بگذارند، هیچ کس باورش را نمی کند همین بچه ها امروز توانستند در حوزه علمی فعالیت های خوبی داشته باشند؛ چرا که ظرفیتی موجود در کشورمان بیش از تصور است، اما متاسفانه حرف های بیگانگان را ارج می دهیم و به دانشمندان خود با تردید نگاه می کنیم.
 


وی حمایت مقام معظم رهبری را باعث افتخار نخبگان خواند و یاداور شد: ایشان اعتبار خود را واسطه قرار دادند تا از جوانان نخبه این مملکت دفاع کنند و این پشتوانه بزرگی برای جوانان است  که پول ما بر سر واکسن خارجی نرفت، مردم نگران جان عزیزانشان هستند و ما نیز نگران هستیم، اینکه از دستاوردهای جوانانمان استفاده نکنیم و محصولات خارجی را استفاده کنیم قطعا دلشکسته و نا امید می شود جان مردم برای ما بیش از اینها عزیز است، هم پول ما خواهد رفت و هم فرصت تولید خودی را از دست می دهیم.

رئیس کارگروه رایانش زیستی ستاد زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: ما مدیون حمایت های مقام معظم رهبری در جهت حمایت و باورشان به جوانان این مملکت هستیم که از صحبتهای مقام معظم رهبری انرژی گرفته اند.

وی خاطرنشان کرد:افرادی هستند در کشور که از منافعی دارند، در زمانی که داروهای گران در گلوی مردم می کردند و هر چه دانشمندان ما با نظریه های علمی اثبات کردند که این بیماری التهابی است و ویروس شروع کننده است، قانع نمی شدند و با فشارهای زیادی واردات این داروها قطع شود، برخی کشورها می خواهند با این معقوله پول های بلوکه شده را به این صورت وارد ایران کنند و در واقع جنگ اقتصادی بهداشتی به راه انداختند.
 
12 تیم روی تولید واکسن در ایران کار می کنند ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) و موسسه برکت، انستیتو پاستور ایران، موسسه واکسن و سرم سازی رازی، تعدادی دانشگاه علوم پزشکی، وزارت دفاع، شرکت ها و موسسان دانش بنیان و.. که در مراحل متفاوتی هستند، اما هشت پروژه پیشرو ترند


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

نشست هم‌اندیشی دبیران مناطق ده‌گانه و مدیران روابط عمومی منطقه دو کشور در دانشگاه مازندران برگزار شد

نشست معاونان فرهنگی دانشگاه‌های مازندران برگزار شد

اهدای کتاب، اهدای دانایی

پویش حمایت از عملیات غرورآفرین وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی در سواحل دریای مازندران

انتصاب مسئول ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان مازندران

آئین تکریم و معارفه رییس کل دادگستری استان مازندران

تاکید رئیس کل دادگستری مازندران برلزوم حفظ کرامت انسانی در برخورد با مراجعان

تجمع مردم شهرستان سیمرغ در پی حمله ایران به خاک اسرائیل تجمع خودجوش مردم سیمرغ

فعالیت بیش از هزار و 200 کانون فرهنگی هنری مساجد در مازندران

تجلیل مدیر کل تبلیغات اسلامی مازندران از خانواده شهید محسن حسین نیا

پیام تقدیر فرماندهی انتظامی شهرستان سیمرغ از دلیرمردان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

جشن شکرانه بزرگترین عملیات غرور آفرین پهپادی و موشکی در بابلسر

آغاز برداشت توت فرنگی در شهرستان بابلسر

سالم سازی جامعه از آلودگی های اخلاقی نیازمند حضور مقتدرانه دستگاه قضاست

بیانیه اداره کل تبلیغات اسلامی مازندران در پی پاسخ کوبنده و مقتدر ایران اسلامی به اسراییل خبیث

پیام رییس دانشگاه مازندران در حمایت از پاسخ کوبنده سپاه پاسداران در حمله پهپادی و موشکی به اسراییل

انعقادتفاهم‌نامه‌ی ادارات کل کتابخانه های عمومی و فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران

نیروی انتظامی در راستای مقابله با ناهنجاری ها شهدای زیادی را تقدیم کرده است

دیدار امام جمعه و فرماندار سیمرغ از مادر شهید گرانقدر یوسف حاجیان

‎خروجی تمام برنامه های مدیران باید به نفع مردم تمام شود

نخستین سالگرد شهید آیت الله عباسعلی سلیمانی در مازندران برگزار می شود

️نشست هم اندیشی مدیر کل شیلات مازندران درخصوص پایان فصل صید ماهیان استخوانی

نقش انکار ناپذیر اصحاب خبر و رسانه در پویایی نمایشگاه قرآن

انتصاب رئیس کل جدید دادگستری استان مازندران

برگزاری دوره آموزشی تئاتر در دانشگاه مازندران

نماز باشکوه عید سعید فطر در مصلّی جمعه شهرستان سیمرغ

پیام فرماندهی انتظامی شهرستان سیمرغ به مناسبت عید سعید فطر

نیروی انسانی، شاخص مهم ارزیابی در دستگاه اجرایی است

پرداخت تسهیلات اشتغال به 151 مددجوی تحت حمایت در سیمرغ

تبریک فرماندار شهرستان سیمرغ به مناسبت انتصاب معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری مازندران

مصرف کننده کیست؟ حقوق مصرف کننده چیست؟ کانون حمایت از حقوق مصرف کننده چه وظایفی دارد؟

رونمایی از کوچکترین قرآن چاپی موجود جهان با قدمت 150 سال

صدور پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران به مناسبت روز هنر انقلاب اسلامی

نخستین شورای اداری شهرستان سیمرغ برگزار شد

پیام مدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران درپی شهادت «محسن حسین نیا»

تاکید نماینده ولی فقیه در مازندران بر لزوم معرفی تازه‌های نشر حوزه قرآن و عترت

امنیت کشور را مرهون ایثار فرزندان برومند ایران اسلامی هستیم

گزارش تصویری رویداد کتابت وحی در تنکابن

طرح کمک به تکثیر طبیعی آبزیان دریایی و اشتغال باید سرلوحه کار قرار گیرد

پیام تبریک مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان سیمرغ به مناسبت روز جهانی بهداشت

بیست و چهارمین نمایشگاه قرآن مازندران

تشکیل جبهه گسترده گروه های مقاومت برای ایستادگی مقابل ظلم وجنایت آمریکا و صهیونیست ها

راهپیمایی روز قدس در سیمرغ

وضعیت جمعیتی استان دائما رصد می‌شود

استفاده از ظرفیت مجازات جایگزین حبس برای توسعه فرهنگ خیر و احسان

صدور بیانیه اداره کل تبلیغات اسلامی مازندران ویژه روز قدس

ارائه خدمات فرهنگی به 550 دانش‌آموز، دانشجو و طلبه تحت حمایت کمیته امداد نکا

پیام مشترک فرماندار و امام جمعه شهرستان سیمرغ جهت حضور مردم در راهپیمایی روز جهانی قدس

امنیت امروز کشور مدیون جانفشانی‌ها و ایثارگری همه رزمندگان اسلام است و تکریم خانواده های معظم این عزیزان کوچکترین تکلیف است

ارائه خدمات مشاوره و راهنمایی فردی به 474 مددجوی گلوگاهی در سال 1402