آخرین مطالب

یادداشت تحلیلی عضو هیات علمی دانشگاه مازندران درخصوص نام‌گذاری سال 1401 توسط مقام معظم رهبری؛

ارایه برنامه‌های منسجم و متعالی‌تراقتصاد دانش‌بنیان با سرعت بیشتری محقق می شود تفکر، اندیشه و دانشگاه

ارایه برنامه‌های منسجم و متعالی‌تراقتصاد دانش‌بنیان با سرعت بیشتری محقق می شود

  بزرگنمایی:
گروه تفکر و اندیشه: عضو هیات علمی دانشگاه مازندران درخصوص نام‌گذاری سال ۱۴۰۱ توسط مقام معظم رهبری گفت: باید سعی شود تا با ارایه برنامه‌های منسجم و متعالی‌تر و در عین حال دقیق‌تر با تمرکز بر رقابت‌پذیری این شرکت‌ها و ارتقای جایگاه صادراتی آن‌ها، اقتصاد دانش‌بنیان با سرعت بیشتری محقق شود.

گروه تفکر و  اندیشه: عضو هیات علمی دانشگاه مازندران درخصوص نام‌گذاری سال 1401 توسط مقام معظم رهبری گفت:  باید سعی شود تا با ارایه برنامه‌های منسجم و متعالی‌تر و در عین حال دقیق‌تر با تمرکز بر رقابت‌پذیری این شرکت‌ها و ارتقای جایگاه صادراتی آن‌ها، اقتصاد دانش‌بنیان با سرعت بیشتری محقق شود.


به گزارش پایگاه خبری فجر شمال، ابوالحسن حسینی عضو هیات علمی دانشکده علوم اقتصادی و اداری دانشگاه مازندران، در یک یادداشت تحلیلی، به بیان راه‌حل‌هایی جهت تحقق شعار سال 1401 که از سوی رهبر انقلاب به تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین، نام‌گذاری شد، پرداخت.

       وی در این یاداشت تحلیلی آورده است:
 
بیش از دو دهه از نام‌گذاری و ارایه شعار سال توسط مقام معظم رهبری به‌صورت رسمی و در پیام نوروزی می‌گذرد و ایشان هر ساله با توجه به مسایل مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی، شعاری را به عنوان شعار سال انتخاب و آن را به دولت‌مردان و مردم گوشزد می‌نمایند. با توجه به این موضوع، حدود یک دهه است که انتخاب شعار سال از سوی ایشان، سمت و سوی مشخص اقتصادی پیدا کرده و ایشان به‌شدت این جنبه را برای تعالی نظام، خودکفایی هرچه بیشتر کشور در برابر قدرت‌های جهانی و مقابله با تحریم‌های ظالمانه و ناجوانمردانه غرب و مولدسازی اقتصاد از درون مطرح می‌کنند.
وی ادامه می دهد: عناوینی چون جهاد اقتصادی(1390)، تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی(1391)، حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی(1392)، اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی(1393)، دولت و ملت، هم‌دلی و هم‌زبانی(1394)، اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل(1395)، اقتصاد مقاومتی، تولید، اشتغال(1396)، حمایت از کالای ایرانی(1397)، رونق تولید(1398)، جهش تولید(1399)، تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها(1400). این در حالی‌ است که شعار امسال از سوی ایشان با عنوان تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین، علاوه بر تاکید بر تولید و اشتغال‌آفرینی هم‌چون سال‌های گذشته بر جنبه کلیدی دیگری با عنوان دانش بنیان اشاره دارد که لازم است در این خصوص به آن پرداخته شود.

حسینی با اشاره به اقتصاد دانش‌بنیان توضیح می دهد:  از منظر سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) به عنوان سازمان مطرح‌کننده این مفهوم، اقتصاد دانش‌بنیان به طور مستقیم بر پایه تولید، توزیع و استفاده از دانش و اطلاعات بنا شده است. در چنین اقتصادی، دانش، محرک بهره‌وری و رشد اقتصادی و اطلاعات، فناوری و آموزش در عملکرد اقتصادی نقشی ویژه دارند. پایه‌های اصلی اقتصاد دانش‌بنیان در چارچوب سازمان همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه بر چهار عنصر استوار است: نظام نوآوری، توسعه نیروی انسانی، زیرساخت فناوری اطلاعات و ارتباطات و محیط کسب و کار. بر این اساس، اقتصاد کشورهای دنیا را در سه دسته اقتصاد منبع محور، کارایی‌محور و نوآوری‌محور ارزیابی می‌کنند.
عضو هیات علمی دانشکده علوم اقتصادی و اداری دانشگاه مازندران در ادامه می افزاید: بر اساس شاخص‌های اقتصادهای نوآوری‌محور، کشورهایی چون آمریکا، کانادا، ژاپن، آلمان، فرانسه، انگلستان و سوییس، ضمن داشتن بالاترین درآمد سرانه، تولید ناخالص داخلی، سهم صادرات، سطح زندگی و رفاه و شاخص نیروی انسانی از روند رو به رشدی در ارتقای اقتصاد دانش‌بنیان برخوردارند. چنان‌که افزایش سهم تولیدات دانشی، تحقیق و توسعه، فناوری‌های پیشرفته(هایتک) جلوه‌هایی از اقتصاد این کشورها می‌باشد. در حال حاضر کشورهایی چون چین، ژاپن، آلمان و آمریکا برنامه‌های مدون و مفصلی را با رویکرد اقتصاد دانشی تدوین و اجرا می‌نمایند. برنامه طرح توسعه تولید هوشمند در چهاردهمین برنامه پنج‌ساله توسعه چین 2021-2025، راهبرد رهبری در تولید پیشرفته آمریکا و جامعه 5 ژاپن، نمونه‌هایی از این فعالیت‌های مهم می‌باشد.

وی به شرکت‌های دانش‌بنیان در ایران اشاره می کند و خاطرنشان می کند: در ایران نیز از سال 1389 و با تصویب قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، پشتیبانی از این شرکت‌ها از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری البته با وقفه‌ای 3 ساله صورت گرفت. بر اساس آخرین آمار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تعداد این شرکت‌ها بالغ بر 6600 شرکت می‌باشد که نسبت به تعداد آن در سال 1392 که 52 شرکت بوده رشد 127 برابری داشته است. این در حالی است که درآمد این شرکت‌ها نیز بیش از 675000 میلیارد ریال بوده که رشد 600 برابری را در طول یک دهه نشان می‌دهد.
حسینی اضافه می کند: با این‌حال سهم این شرکت‌ها تنها 2 درصد تولید ناخالص داخلی کشور است. این در حالی است که براساس سیاست‌های کلی علم و فناوری در افق 1404، سهم تعیین‌شده تولید ناخالص داخلی از فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان 50 درصد تعیین شده است که سهم 10 درصدی تولید ناخالص داخلی، از فناوری‌های پیشرفته و 40 درصدی برای سایر فناوری‌هاست و نیاز است تا 3 سال آینده با همکاری و تعامل مستمر بازیگران مهم این عرصه(دانشگاه‌ها، دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی) این ماموریت محقق شود.

عضو هیات علمی دانشگاه مازندران با اشاره به  متولیان اصلی توسعه اقتصاد دانش‌بنیان اذعان می دارد:   در حال حاضر معاونت فناوری وزارت علوم به‌عنوان متولی مجوزهای مربوط به راه‌اندازی مراکز رشد، پردیس علم و فناوری، مراکز نوآوری، پارک‌های علم و فناوری، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به‌عنوان مسوول شناسایی شرکت‌های دانش‌بنیان و سیاستگذار این حوزه، صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری به‌عنوان متولی اصلی تامین مالی دانش‌بنیان‌ها، پارک‌های علمی و فناوری و مراکز رشد دانشگاهی به‌عنوان ارایه‌دهنده خدمات مدیریتی، حقوقی، مالی، اعتباری، پروژه‌یابی و بازاریابی، آموزش‌های تخصصی ویژه و مشاوره تامین محل استقرار نقش مهمی را در این خصوص ایفا می‌کنند.
وی می افزاید: با این‌حال، سهم ناچیز این شرکت‌ها در تولید ناخالص داخلی و وجود مشکلاتی چون: ناتوانی در بازاریابی، قوانین بعضا دست و پاگیر کسب و کار(رتبه ایران بر اساس گزارش بانک جهانی در خصوص سهولت کسب و کار در بین 190 کشور، 127 می‌باشد) و اجرایی نشدن معافیت‌های مالیاتی، کمبود منابع مالی در پرداخت تسهیلات لازم، استفاده دستگاه‌های دولتی از محصولات خارجی، بی‌اعتمادی به محصولات ساخت داخل و دانش‌بنیان و نیز نبود برندهای سرشناس و معتبر و برندسازی مناسب برای این شرکت‌ها، مشکلات در روند ثبت شرکت‌ها به‌واسطه بوروکراسی‌های اداری باعث شده تا علی‌رغم ارایه بیش از 110 نوع خدمات حمایتی برای این شرکت‌ها هم‌چنان این جنبه از اقتصاد با وجود پتانسیل و توانمندی فراوان و فوق‌العاده نتواند نقش تاثیرگذار خود را ایفا کند.

     حسینی تصریح می کند: در حال حاضر شاید اکثریت واحدهای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان به دنبال بومی‌سازی و جایگزینی محصولات و خدمات داخلی با محصولات وارداتی باشند که بیشتر مبتنی بر مهندسی معکوس بوده و تحقیق و توسعه با تمرکز بر این روند در حال انجام است. از سویی در بحث رقابت‌پذیری شرکت‌ها و اقتصادهای دنیا همواره بر این نکته تاکید می‌گردد که حرکت رو به رشد اقتصاد یک کشور بیشتر باید در حوزه‌هایی باشد که دارای مزیت رقابتی و با تاکید بر مزیت رقابتی پایدار باشد. بر این اساس، جهت تقویت رقابت‌پذیری لازم است تا نگاه جدید و چیدمان دیگری در خصوص فعالیت‌های فناورانه و دانش‌بنیان از سوی نهادهای ذیربط چون معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی جهت ارایه تسهیلات به این فعالیت‌ها صورت گیرد از جمله اینکه توان تحقیق و توسعه شرکت‌های دانش بنیان، توان طراحی و خلق محصول جدید و نه صرفا با رویکرد مهندسی معکوس، سطح رقابت‌پذیری و ارزش افزوده ایجادشده از سوی دانش موجود در آن صورت گیرد. از سوی دیگر بر دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی فرض است تا با ارایه تجهیزات آزمایشگاهی و فراهم‌نمودن بسترهای لازم برای استفاده از این شرکت‌ها حرکت برای تحقیق و توسعه سودمند و ارزش‌آفرین را ممکن سازند. دستگاه‌های اجرایی نیز ضمن همراهی برای ارایه مجوزهای لازم، فضا را برای حضور هر چه پررنگ‌تر این شرکت‌ها در بازارهای خارجی از طریق تسهیل حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی، دعوت از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای سرمایه‌گذاری در محصولات این شرکت‌ها صورت دهند.

     عضو هیات علمی دانشکده علوم اقتصادی و اداری دانشگاه مازندران در پایان ضمن تاکید بر هم‌راستایی و هم‌جهتی بین سه رکن صنعت، دانشگاه و دستگاه‌های اجرایی و جلوگیری از موازی‌کاری و پراکندگی که باعث از بین رفتن منابع ارزشمند انسانی و مالی می‌شود ادامه می دهد: باید سعی شود تا با ارایه برنامه‌های منسجم و متعالی‌تر و در عین حال دقیق‌تر با تمرکز بر رقابت‌پذیری این شرکت‌ها و ارتقای جایگاه صادراتی آن‌ها، اقتصاد دانش‌بنیان با سرعت بیشتری محقق شود.

خبرنگار پایگاه خبری فجر شمال
حمیدرضا گل محمدی تواندشتی
انتهای پیام



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

اجرای رویداد «صعود» در کانون‌های مساجد مازندران

رییس کل دادگستری مازندران برگزاری دادگاه های برخط و الکترونیک را گامی مهم برای شفاف سازی امور با مردم بیان کرد.

- مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران گفت: همزمان با هفته کار و کارگر 200 برنامه در استان اجرا می شود

نمایشگاه دست ساخته های دانش آموزان هنرستان کار دانش دخترانه مائده شهرستان سیمرغ

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: این استان دارای یک هزار و 700 هکتار سطح زیرکشت و 17 هزار تن تولید انواع ارقام توت فرنگی است.

بازدید استاندار مازندارن و فرماندار سیمرغ از نقاط حادثه خیز پس از بارش های سیل آسای اخیر در سطح شهرستان سیمرغ

وزیر کشور در آئین تکریم و معارفه استاندار مازندران، با بیان اینکه مازندران استانی مهم در کشور است

برگزاری جلسه ستاد اقامه نماز روابط عمومی فرمانداری شهرستان سیمرغ

دکتر یوسف نوری، مقام عالی دولت در مازندران با بیان این که لشکر 25 کربلا یکی از افتخارات بزرگ مازندران است

حضور پر رنگ رحمتی بهمنانی فرماندار در نمایشگاه دست ساخته های دانش آموزان سیمرغی

پیام تبریک فرماندار و امام جمعه سیمرغ به مناسبت روز معمار

ابتکار جالب امام جمعه بابلسر در نمایش اتحاد و همبستگی نیروهای مسلح شهرستان بابلسر

دیدار رئیس اداره بهزیستی سیمرغ با فرمانده سپاه در روز پاسدار در روز گرامی‌داشت تاسیس سپاه پاسداران،

حجت الاسلام شریف تبار با تاکید بر اهمیت اجرای طرح نور در حوزه عفاف و حجاب گفت: اجرای طرح نور مطالبه ی عمومی است.

فعالیت 95 آشپزخانه اطعام مهدوی در ماه مبارک رمضان در بهشهر

پیام دبیر ستاد امر به معروف و نهی ازمنکر مازندران به مناسبت سالروزتاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

پیام تبریک فرماندار و امام جمعه سیمرغ به مناسبت سالروز تشکیل سپاه انقلاب اسلامی روابط عمومی فرمانداری شهرستان سیمرغ،

‍پیام تبریک فرمانده انتظامی شهرستان سیمرغ به مناسبت فرا رسیدن هفته سلامت

پیام تبریک فرماندار و امام‌جمعه سیمرغ بمناسبت هفته سلامت روابط عمومی فرمانداری شهرستان سیمرغ

متن پیام جناب سرهنگ حسن پورقربان فرمانده سپاه ناحیه شهرستان سیمرغ به مناسبت سالروز تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران به مناسبت دوم اردیبهشت سالروز تشکیل سپاه پاسداران بیانیه‌ای صادر کرد.

نشست شورای راهبری تدوین برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی در ساری برگزار شد

باید مشکلات به مسئله تبدیل شوند

احصای نظام مسائل استان و شناسایی ظرفیت‌های حاکمیتی و مردمی

نخستین جشنواره استانی قرآن و عترت حیات» ویژه دانشجویان در دانشگاه مازندران

سومین نشست کارگروه پیاده‌سازی آمایش آموزش عالی در استانداری مازندران برگزار شد

مسئولان دستگاه قضایی با متخلفان حوزه منابع طبیعی جدی قاطع برخورد کنند

جانبازان عزیز با اقتدا به ابالفضل العباس (ع) علمدار کربلا، در راه دین از جان مایه گذاشتند

زنجیره انسانی سیمرغی‌ها در سواحل مازندران

تجمع مردمی برای حمایت و قدردانی از سپاه در ساحل بابلسر

حضور دانشگاه مازندران در رویداد بین‌المللی زبان چینی به میزبانی دانشگاه تربیت معلم چین

اجرای طرح نور مطالبه ی عمومی است

برگزاری گفتمان سازی برای ایجاد بستر مردمی شدن هنر انقلاب در سطح استان مازندران

نقشه مهندسی فرهنگی استان، با نگاه به اسناد بالادستی، قوانین مربوطه و فرهنگ بومی محلی در حال تدوین است

نشست هم‌اندیشی دبیران مناطق ده‌گانه و مدیران روابط عمومی منطقه دو کشور در دانشگاه مازندران برگزار شد

نشست معاونان فرهنگی دانشگاه‌های مازندران برگزار شد

برگزاری جشن گلریزان با عنوان « دست های ماندگار» در نوشهر

اهدای کتاب، اهدای دانایی

پویش حمایت از عملیات غرورآفرین وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی در سواحل دریای مازندران

انتصاب مسئول ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان مازندران

آئین تکریم و معارفه رییس کل دادگستری استان مازندران

تاکید رئیس کل دادگستری مازندران برلزوم حفظ کرامت انسانی در برخورد با مراجعان

تجمع مردم شهرستان سیمرغ در پی حمله ایران به خاک اسرائیل تجمع خودجوش مردم سیمرغ

فعالیت بیش از هزار و 200 کانون فرهنگی هنری مساجد در مازندران

تجلیل مدیر کل تبلیغات اسلامی مازندران از خانواده شهید محسن حسین نیا

پیام تقدیر فرماندهی انتظامی شهرستان سیمرغ از دلیرمردان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

جشن شکرانه بزرگترین عملیات غرور آفرین پهپادی و موشکی در بابلسر

آغاز برداشت توت فرنگی در شهرستان بابلسر

سالم سازی جامعه از آلودگی های اخلاقی نیازمند حضور مقتدرانه دستگاه قضاست

بیانیه اداره کل تبلیغات اسلامی مازندران در پی پاسخ کوبنده و مقتدر ایران اسلامی به اسراییل خبیث