آخرین مطالب

نگاهی به ​نمایش «شازده کوچولو» در ساری تفکر و اندیشه

نگاهی به ​نمایش «شازده کوچولو» در ساری

  بزرگنمایی:

نگاهی به  نمایش «شازده کوچولو» به نویسندگی آنتوان دوسنت اگزوپری با ترجمه  محمد قاضی، که علیرضا قنبری از هنرمندان عرصه تئاتر ساری، آن را کارگردانی کرده است.

به گزارش پایگاه خبری فجر شمال، نمایش «شازده کوچولو»  به نویسندگی آنتوان دو سنت اگزوپری، ترجمه«محمد قاضی» و به کارگردانی و طراحی علیرضا قنبری، کاری از گروه تئاتر آکادمی شهرستان ساری از 22 دی ماه الی سوم اسفند ماه در سالن بلاک­ باکس اداره فرهنگ وارشاد اسلامی شهرستان ساری به روی صحنه رفت و به کار خود خاتمه داد.



خلاصه داستان نمایش می پردازد به پسربچه‌ای به نام «شازده کوچولو» است که برای کسب حکمت و خرد به سراسر دنیا سفر می‌کند و حوادث و ماجراهای شگفت‌انگیزی را از سر می‌گذراند.که در این نمایش بجای پسربچه از دختر بچه ای در نقش شازده کوچولو استفاده شده است.

عباس جوانمرد به عنوان تنظیم کننده این نمایش  برای صحنه با گروه همکاری داشت

فائزه البرزی  به عنوان دستیار کارگردان، ویدا خزائی به عنوان طراح ماسک، علیرضا قنبری به عنوان طراح نور و صدا و صحنه، پیمان حمیدی به عنوان تصویر بردار و عکاس ، محمد جواد  ملک محمودی به عنوان مجرای نور و صدا در این نمایش همکاری داشتند.

فائزه البرزی، الینا ایوبی، حنانه امینی، فرزاد نوروزی، امیر هراسانی، امیر علی کریمی، سمیه حسین پور، سلنا نصیری، مهدیه اکبری، زهرا عابدی، فاطمه زهرا نوروزی، مینو بلالی، شایان ایوبی، راتا اسلامی و غزاله محمدیان به عنوان بازیگر یاری گر این نمایش بودند.




نگاهی برنمایش شازده کوچولو به کارگردانی علیرضاقنبری 
با نگاهی به این نمایش  می توان گفت که 
«شازده‌کوچولو» از آن داستان‌هایی است که تمام نمی‌شود. همیشه و در زمان‌ها و فرهنگ‌های مختلف وسوسه بازخوانی و به‌روزسازی و تولید آن در سینما و تئاتر و دیگر هنرها وجود داشته است. آن‌قدر هم در شکل و محتوا ظرفیت دارد که هنوز بتوان براساس آن آثار بسیاری تولید کرد.

«شازده کوچولو» توانایی‌های نمایشی بسیاری دارد. از داستان تا فرم روایت و ویژگی‌هایی که می‌تواند در خدمت تصویرساز اجرا قرار بدهد و شکل جذاب بصری ایجاد کند. این توانایی‌ها روی صحنه، نمود بارز و عینی‌تری پیدا می‌کنند.

در «شازده ‌کوچولو»‌ی «علیرضا قنبری» جنبه‌ها و رویکردهای سوررئالیستی بیشتر مدنظر گروه اجرایی بوده‌است. جنبه‌هایی که گاه بین سوررئال و رئالیسم جادویی در نوسان هستند. چیزی که البته خود متن هم به اجرا تحمیل کرده است. نمایشی کردن داستان اگزوپری البته به‌واسطه آشنا بودن مخاطب با‌ آن، مثل تیغی دولبه است که هم می‌تواند نتیجه موفقیت‌آمیز و هم درست خلاف آن را درپی داشته باشد. بنابراین داستان در تولید نمایشی‌اش باید متفاوت و منحصربه‌فرد باشد. نمایش قنبری باید چیزی داشته باشد. حامل امضای خود او باید باشد تا بتواند مخاطب‌ش را راضی کند.


شیوه وروش تولید «شازده کوچولو»ی قنبری بر بستر متن سوار شده ولی ابعاد فرامتنی پیدا کرده تا در کنار بهره‌جویی از ظرفیت‌های متن اگزوپری، توانایی‌های نمایش نیز به آن افزوده شود. دراماتورژی این متن، آن‌را به یک پدیده‌‌ی مستقل تبدیل کرده که صاحب هویت جداگانه‌ای است. استفاده از طراحی دایره‌وار صحنه و فنون دیگر مثل تصویرسازی و قاب‌بندی‌های مفهومی، فاصله‌گذاری و... به‌نوعی آشنایی‌زدایی در تولید اجرا منجر شده است و تازگی و طراوت «شازده کوچولو» را در اجرای نمایشی آن حفظ کرده است. اجرای قنبری برای مخاطبی که شاید بارها با این متن به انواع گوناگون در کتاب و فیلم و انیمیشن روبه‌رو شده، تجربه‌ای متفاوت است. تجربه‌ی ایرانی و اینجایی از متنی عمیق و داستانی ساده است که احتمالا خیلی از ما آن را خوانده‌ایم، شنیده‌ایم یا مدیومی دیداری از آن را دیده‌ایم.

نمایش علیرضا قنبری، در جهانی بین رؤیا و واقعیت و خواب و بیداری اتفاق می‌افتند. تاریک روشن آن در اجرا هم این بینابینی جهان‌دریافت را بیشتر القا می‌کند. چیزی است بین عقل و قلب، سازه‌ای انسانی است از نوسان بین بیومکانیک و تئاتر شرقی. میزان‌سن‌های سیال و فرمالیستی در آن چاشنی نمک داستان «شازده‌کوچولو» شده است. خود شازده با اسکیت حرکت می‌کند و مدام در قطر دایره در رفت‌‌وآمد است و سرگردان بین سیاره‌ها در گردش است. خلبان هم که تنها ناطق عالم بیداری است باتکیه بر فاصله‌گذاری نقش راوی را به‌عهده دارد و به‌نوعی دستان کارگردان است که باحضور افراد گروه فرم تصاویر ذهنی را کف صحنه شکل می‌دهد و کلمه‌ها و واژگانش را به تصاویری انتزاعی و کنش‌مند تبدیل می‌کند. 

در این نمایش بدن بازیگر به مثابه‌ی ماشینی الحاقی است که وظیفه ثبت وقایع را به‌عهده دارد. بدن‌های میزبان بازیگران تماما در خدمت اوضاع و احوال نمایش‌اند. شکل می‌گیرند و فرو می‌پاشند و گاهی به‌وسیله‌ی ماسک نقش‌های تازه‌ای را به‌وجود می‌آورند. همان‌قدر که این جهان تازه برای شازده نافهم و عجیب است، برای مخاطب هم هست. مخاطب هم نمی‌داند الان دقیقا کجاست و چه می‌کند. راوی یا خلبان یک وظیفه‌ی دیگر نیز دارد و آن‌هم معناسازی و کد دادن به مخاطب است تا او نیز بتواند پابه‌پای نمایش پیش بیاید.

موسیقی و نور نیز در خدمت همین سوررئالیسم«فرا واقع گرایی« است. رنگ‌ها در «شازده کوچولو» نقش مهمی دارند. موسیقی نیز به تناوب با رنگ و بدن بازیگران بالا و پایین می‌رود و یکوحدت و هماهنگی تمام‌قد را مقابل تماشاگر می‌سازد که بازسازی صحنه‌ی یک ارکستر بزرگ است. ارکستری بزرگ از بازیگرانی که یک‌دست و متحد‌الشکل گویی به وسیله‌ی یک نخ و چوب توسط مرشد که در این‌جا کارگردان است هدایت می‌شوند و زبان اصلی تئاتر یعنی میم و تصویر را با تقلید از منابع طبیعی و موجود در طبیعت بازسازی می‌کنند.

میزان‌سن‌ها به‌دلیل محدودیت‌های زاویه‌ی دید تماشاگر به‌خاطر گرد بودن صحنه، برون‌گرا هستند. گروه فرم پیوسته در فرم‌های خود واگرا و هم‌گرا می‌شوند و با اختلاف شکل و جنسی که به عمد دارند، کلیدهای مخاطب هستند تا با یافتن نکته‌ی اصلی به مسیر شازده کمک کنند. مسیری که او قرار است بگذراند تا به هدف خود برسد.

شازده‌ی نمایش علیرضا قنبری یک دختر کوچک است که با ژست اغراق‌شده‌ی کودکانه در تقابل با ژست خشک و جدی و مردانه‌ی خلبان قد علم می‌کند. این یکی از نمونه‌های تضاد استفاده شده در کار است. تضاد در جنس، رنگ، موسیقی و اکت یکی دیگر از مؤلفه‌های مهم نمایش «شازده کوچولو» است.

«شازده کوچولو» متنی است برای همه؛ از کودک تا بزرگسال. همین‌طور که این نمایش هم به همین‌گونه طراحی شده است. نمایشی که دغدغه‌ی روز را دارد ولی در عین‌حال عام‌فهم است و می‌تواند مخاطب‌ش را در هر گروه سنی‌ «این‌طور که دیده شده«  راضی کند. استفاده از تصاویر ذهنی و انتزاعی نیز به همین علت بوده است. این تصاویر محدودیت ندارند و شکل‌گیری بدن‌ها کنار یک‌دیگر و خلق یک تصویر حجیم واحد، می‌تواند بسیار بیشتر از کلام تاثیر بگذارد. همان‌طور که نقاشان سوررئالیست متوجه این نکته بوده‌اند که گاهی یک حجم خالی تاثیری فزاینده‌تر نسبت به یک شعر طولانی در باب جنگ دارد. شازده‌کوچولو وفادار به متن است اما وفادار به متن تئاتری. ماهیت آن و تئاتری کالیته‌ی موجود در آن اتمسفر و توانایی زیادی برای در میان گذاشتن با مخاطب دارد..

پایگاه خبری فجر شمال 
حمیدرضا گل محمدی تواندشتی
انتهای پیام 

 


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

بیش از8هزار رای مجازات جایگزین حبس در مازندران صادر شد

کشف 26 کیلو گرم مواد مخدر توسط ماموران کلانتری و پاسگاه های مازندران در ایام نوروز

حوزه عفاف و حجاب در جامعه نیاز به برنامه ریزی دارد

حجت الاسلام محمدی لائینی مهمترین حق الناس این که در بستر ارتباطات که ایجاد شد زیرساخت نظارتی و حقوقی ایجاد نشود و این زیرساخت قتلگاه نسل نو شود.

رئیس کل دادگستری مازندران با اشاره به ضرورت استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس، اظهار کرد

اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان مدیریت برنامه ریزی و استانداری نسبت به پایش ظرفیت‌ها و ایجاد اشتغال امسال اقدام کنند.

کسب مقام قهرمانی تیم «لفورملک» در مسابقات والیبال منطقه‌ای لفور

مازندران تاکنون پذیرای 20 میلیون گردشگر نوروزی بوده است

آزادسازی بیش از 153 هزار مترمربع از بستر حریم رودها و رودخانه در مازندران

عدم رعایت عدالت در تعیین افزایش حداقل دستمزد 27 درصدی و 21 درصدی در شورایعالی کار

ثبت 41 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در مازندران در سال 1401

سران قوا به معنای واقعی با رهبر معظم انقلاب همدل هستند و دولت در رکاب و مرید رهبری است

نمدمالی و گلیم بافی در معرض فراموشی است

اقدامات ایجابی پلیس گامی موثر در راستای توسعه امنیت پایدار است

مدیران برای توسعه و پیشرفت مازندران جهادی عمل کنند

با مردمی کردن اقتصاد و افزایش تولید، مشکلات کشور حل می شود

مازندرانی هابیش از یازده میلیارد تومان به نیت توسعه و بازسازی حرم های مطهر در رونق تولید کشور هزینه کردند

10میلیون و​389 هزار و 758 نفر در مازندران اقامت پیدا کردند.

زورگیر سابقه دار با شلیک پلیس زمین‌گیر شد

1400مبلغ با کاروان های راهیان نور اعزامی از مازندران همراهی کردند

گره گشایی از مشکلات 65 واحد تولیدی در ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری استان مازندران

سه هزار مبلغ جهت تبلیغ در ماه رمضان به نقاط مختلف استان اعزام شدند

جدال‌های مرحله نیمه نهایی تیم های والیبال منطقه‌ای لفور برگزار می‌شود

عطر ماه مبارک رمضان باید گستره استان را فراگیرد

ساعت کار ادارات مازندران در ایام ماه مبارک رمضان، کما فی السابق 7 الی 14.30 است

لزوم ترسیم نقشه راه برای مهار تورم و رشد تولید

در مازندران باید به سمت اقلامی برویم که تولیدش بیشتر است.

581 هزار فقره پرونده راکد قضایی درمازندران امحا شد

هر کاری در سایه عزم، باور و اراده محقق می شود ‎

باتدابیر صورت گرفته؛ امسال، نوروزخوانی در مازندران احیا شده است

مساجد تاریخی مازندران فرصتی مغتنم برای توسعه گردشگری مذهبی

مازندران رتبه اول پایش هواشناسی را در کشور دارد

پیام تبریک استاندار مازندران به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان

30 محفل انس با قرآن در ساری برپا می‌شود

طرح «منادیان وحی» در ساری اجرا می‌شود

ویژه‌برنامه «مهمانی در مهمانی» در آمل برگزار می‌شود

اشتغال در مازندران رشد پیدا کند

مسئولان جهادی و بسیجی‌وار برای گشایش اقتصادی گام بردارند

تکریم و تجلیل ادو خانواده شهید معزز در بخش دودانگه ساری

اهالی فرهنگ و هنر موثرترین افراد برای تحقق شعار امسال هستند

اجرای طرح آرامش بهاری در شهرستان‌های بابلسر و فریدونکنار

مدیریت قرارگاهی آب در مازندران مورد توجه قرار گیرد

آمادگی ٩هزار نیرو‌ی آماده خدمت در مازندران برای حفاظت از امنیت و جان مردم

روایت حل مسئله و نشر خوبی ها در قالب «مهرواره محله همدل

پیام تبریک رییس دانشگاه مازندران به‌مناسبت فرا رسیدن نوروز 1402

طرح آرامش بهاری در 300 بقعه امامزاده‌های مازندران اجرا می‌شود

راه‌اندازی دستگاه سی‌تی‌اسکن در سه بیمارستان ساری، نکا و بابلسر

ماه رمضان فصل تبلیغ بهار قرآن و بهترین زمان برای فعالیت‌های قرآنی و تبلیغی است

طرح نظارت بر عملکرد واحد‌های خبازی غرب استان در ایام پایانی سال و نوروز 1402

بازدید رئیس کل دادگستری مازندران از خط تولید سایت ایران خودرو در شهرستان بابل