آخرین مطالب

روایت خواندنی از خواهران قاسمی در دوران دفاع مقدس؛ دلمان برای آن روزها تنگ‌شده است/ مجروحی که با عنایت امام زمان(عج) بهبود یافت فرهنگی، هنری

روایت خواندنی از خواهران قاسمی در دوران دفاع مقدس؛ دلمان برای آن روزها تنگ‌شده است/ مجروحی که با عنایت امام زمان(عج) بهبود یافت

  بزرگنمایی:

مجید اسدی خبرنگار فجرشمال :حماسه ایستادگی و مقاومت مردم ایران در طول هشت سال دفاع مقدس،این جنگ را به یکی از کم‌نظیر‌ترین پدیده‌های تاریخ تبدیل کرد همچنین همراهی یک ملت با رزمندگان صحنه‌های منحصربه‌فردی را ایجاد کرده که اگر صدها فیلم و کتاب در این زمینه نگاشته شود بازهم نمی‌توانند نسبت به این هشت سال مقدس ادای دین کند. در آن دوره پیر و جوان و زن و مرد در کنار یکدیگر و در عرصه‌های مختلف در حال جنگیدن بودند. اما در کنار رشادت‌ها و فداکاری‌های مردان خدایی در جبهه حق علیه باطل، زنانی نیز حضور داشتند که نه‌تنها کمتر از مردان بلکه شاید فراتر از آن‌ها نیز برای این پیروزی در آن روزها تلاش کردند و جنگیدند. شهرستان جویبار نیز خالی از این شیر زنان دوران دفاع مقدس نیست، امروز روایتی می‌خوانیم از دو خواهر که نه‌تنها برادران خود را برای دفاع از انقلاب و تمامیت ارضی تقدیم این نظام کردند بلکه خودشان نیز چادر غیرت به کمر بستند در قلب جنگ حضور داشتند امدادرسانی کردند.
 
 
ماهتاب قاسمی یکی از شیر زنانی است که نحوه حضور خود را این‌گونه بیان می‌کند؛ در درمانگاه سپاه ساری در خیابان ملامجدین در دوره 4 ماهه آموزش امدادگری شرکت کردیم، یک روز آگهی درخواست امدادگر را که دیدیم با رضایت خانواده اعزام شدیم در ابتدا به اهواز و سپس به اندیمشک رفتیم آذرماه سال 1361 بود، به دلیل کمبود نیروی امدادگر زن وقت استراحت کمی داشتیم. در زمان‌هایی که بیکار بودیم یا وقت استراحتمان لباس‌های خونی رزمندگان را می‌شستیم، شیف کاری ما در گردش بود، حدود 3 ماه در اندیمشک بودیم، شامل دو دوره 45 روزه. دلمان برای آن روزها تنگ‌شده است، حاضرم تمام این روزها را بدهم و فقط یک روز به آن دوران برگردم زیرا به خدا احساس نزدیک‌تری داشتیم، عشق و عمل به فرامین رهبری موجب شد که در آن مکان حاضر شویم.
 

روزی که مسئول شیفت بودم مجروحی آوردند اسم خودش را نمی‌گفت؛ شخصیت جدی داشت، می‌خواستیم آمارش را داشته باشیم، گفت یکی از بندگان خدا هستم گفتم همه ما بندگان خدا هستیم، خیلی اصرار کردیم تا نامش را بگوید ولی نمی‌گفت تا اینکه یکی از تخت کناری‌اش گفت فامیلی‌اش عالی است.
 
من شناختمش گفتم کربلایی اینجا چه‌کار می‌کنید؟ او تعجب کرد و سرش را بالا آورد و او هم مرا شناخت. گفت مجروح شدم و فردا عملیات داریم، آرنجش تیرخورده بود، ولی اصرار داشت که حتماً به عملیات فردا برسد، به اتاق عمل بردنش تیر را از دستش با عمل جراحی خارج کردند، با هر تلاشی که بود پس از تجویز دارو به‌طور موقت مرخص شد، خوشبختانه بعدها حالش بهتر شد.


عملیات محرم که انجام شد، جنازه شهید قاسمی پطرود را به سردخانه بهداری آوردند، شاید چیزی را که می‌گویم مردم عادی قبول نکنند،در محوطه یک بوی خاصی می‌آمد به سمت سردخانه رفتم اجازه ورود نداشتم، چند بار برگشتم که به سمت سردخانه بروم پرسیدم چه خبر است شهید آوردند؟
 
چون فامیلی شهید قاسمی بود همکارانم فکر کردند برادر من است، من گفتم عطر و بوی جنازه مرا به سمت خودش می‌کشاند ، یکی از همکاران گفت پیکر شهیدان سید باقر سجادی و شهید سید جمال قاسمی را آوردند، درحالی‌که من اصرار داشتم پیکرشان را ببینم هم‌زمان کار انتقالشان انجام‌شده بود و آن‌ها را منتقل کرده بودند.


شبی همکارم برای خواندن نماز رفته بود و من باید بیدار می‌بودم، آن شب یک مجروح بدحال داشتیم باید هر یک 15 دقیقه علائم حیاتی‌اش را تست می‌کردیم اگر علائم حیاتی بدی داشت دکتر را خبر کنیم، ناگهان به خواب رفتم در خواب دیدم در حال اقامه نماز شب هستم و در ورودی بهداری در حال نصب پوستر هستند، یک چهره نورانی بود به درون اتاق من آمد نگاهی کرد و به اتاق مجروح رفت و بالای سرم آمد حس کردم امام زمان (عج) است خواستم ببینمشان فرمود هیچ‌گاه نخواه که مرا ببینید، بیدار که شدم از شدت ترس به سمت مجروح دویدم تا علائم او را چک کنم اما دیدم علائم حیاتی مجروح بسیار خوب است، اشک از چشمانم جاری شد حال مریض خوب شده بود برایش توضیح دادیم که حالش بد بود و به‌طور ناگهانی بهتر شده است، مجروح صبح وضو گرفت نمازش را خواند و رفت.
 
می‌خواهم بگویم رزمندگان که جنگ می‌کردند خودشان نبودند، امدادهای غیبی داشتند من با چشم خودم دیدیم، جوان 13 ساله‌ای را دیدم که پایش قطع است، به دکتر می‌گفت پای من کی خوب می‌شود که به جبهه برگردم.حاضرم همه‌چیزم را بدهم تا یک‌شب به آن حال و هوا برگردم.
 
 
ماهزاد قاسمی یکی دیگر از قهرمانان دوران دفاع مقدس است که با توجه به سن و سال کمش با خواهرش راهی دیار رزم و جنگ شده بود او نیز خاطرات شنیدنی از آن دوران را دارد که این‌طور بیان می‌کند؛ همچنان که جوانان و رزمندگان ما به امام حسین (ع) اقتدا کردند ما هم به حصرت زینب (س) اقتدا کردم، بعد از شهادت علی‌اصغر قاسمی نذر کردم کاری انجام بدهم چون علی‌اصغر سه‌روزه بود که پدرش را از دست داد به‌سختی بزرگ شد و مقام شهادت را کسب کرد. نذر کردم به‌عنوان امدادگر در بهداری دوران جنگ حاضر شوم، نام‌نویسی کردم،کل خانواده ما در جبهه بودند به همراه خواهر و برادرزاده‌ام درمجموع تیم 21 نفره اعزام شدیم، وقتی به نزدیکی شهدا رسیدیم به شهدایمان حق دادم که با عشق و علاقه رفتند، 13 سال بیشتر سن نداشتند.
 
در بهداری رئیس بیمارستان گفتند چادر را از سر نگیرید، برخی اعتراض کردند که پوششی چون چادر در آن گردوخاک محیط میکروب‌ها را جمع می‌کند ولی ما به‌شدت رعایت کردیم، روز اول که شهید دادیم، فهمیدم باید سرمان را بالا بگیریم روحیه خوبی داشته باشیم، اجازه گرفتم که راهی شوم.


خاطره زیاد است وجب‌به‌وجب خاکش خاطره است، مجروحانی که می‌آمدند دلشان می‌خواست بروند، یکی از برادران دستش جداشده بود بعد از چند روز گفت دستم را بدهید بروم جبهه در راه ابوالفضل بدهم، اگر به کربلا نرسیدم بین راه دفن می‌کنم، مجروحان می‌آمدند و نمی‌ماندند آرامش نداشتند.
 

بعد از جنگ پشت خط جبهه فرمانده پایگاه بودم، پیشنهاد کار داشتم ولی نمی‌توانستم پشت میز بنشینم دلم می‌خواست کار و تلاش کنم و گاهی فرغون را می‌گرفتیم خانه به خانه کمک جمع می‌کردیم و به رزمندگان و خانواده‌هایشان اهدا می‌کردیم.
 
این روایت گوشه‌ای از مجاهدت‌های دو خواهر قهرمان، دو خواهر شهید و امدادگران دوران دفاع مقدس بود که در لحظه‌لحظه زندگی‌شان حس و حال آن دوران را می‌توان مشاهده کرد.

 
  جنگ تحمیلی هشت‌ساله صدام علیه مردم ایران، اگرچه هزینه‌های انسانی و مادی عظیمی را بر ملت ایران تحمیل کرد، اما مقاومت و ایستادگی مردم ایران در عین شکست راهبرد دشمن در سلطه بر ایران و براندازی نظام اسلامی،دستاوردها و برکات زیادی نیز برای ایران اسلامی به همراه داشت که ایثارگری و ازخودگذشتگی و مقاومت رزمندگان اسلام و ملت ایران اگرچه ملهم از فرهنگ عاشورا و عامل اصلی رشادت‌ها و ازخودگذشتگی و خلق حماسه‌های ماندنی در دوران دفاع مقدس بود و همین ایستادگی و مقاومت، به بهترین تبلیغ برای مکتب انسان‌ساز اسلام، فرهنگ عاشورا و مکتب انتظار تبدیل شد که نشانه‌های آن اکنون در اقصا نقاط جهان و به‌ویژه در جهان اسلام با فراگیری جبهه مقاومت، آشکارشده است.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

مسئولان دستگاه قضایی با متخلفان حوزه منابع طبیعی جدی قاطع برخورد کنند

جانبازان عزیز با اقتدا به ابالفضل العباس (ع) علمدار کربلا، در راه دین از جان مایه گذاشتند

زنجیره انسانی سیمرغی‌ها در سواحل مازندران

تجمع مردمی برای حمایت و قدردانی از سپاه در ساحل بابلسر

اجرای طرح نور مطالبه ی عمومی است

برگزاری گفتمان سازی برای ایجاد بستر مردمی شدن هنر انقلاب در سطح استان مازندران

نقشه مهندسی فرهنگی استان، با نگاه به اسناد بالادستی، قوانین مربوطه و فرهنگ بومی محلی در حال تدوین است

نشست هم‌اندیشی دبیران مناطق ده‌گانه و مدیران روابط عمومی منطقه دو کشور در دانشگاه مازندران برگزار شد

نشست معاونان فرهنگی دانشگاه‌های مازندران برگزار شد

اهدای کتاب، اهدای دانایی

پویش حمایت از عملیات غرورآفرین وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی در سواحل دریای مازندران

انتصاب مسئول ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان مازندران

آئین تکریم و معارفه رییس کل دادگستری استان مازندران

تاکید رئیس کل دادگستری مازندران برلزوم حفظ کرامت انسانی در برخورد با مراجعان

تجمع مردم شهرستان سیمرغ در پی حمله ایران به خاک اسرائیل تجمع خودجوش مردم سیمرغ

فعالیت بیش از هزار و 200 کانون فرهنگی هنری مساجد در مازندران

تجلیل مدیر کل تبلیغات اسلامی مازندران از خانواده شهید محسن حسین نیا

پیام تقدیر فرماندهی انتظامی شهرستان سیمرغ از دلیرمردان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

جشن شکرانه بزرگترین عملیات غرور آفرین پهپادی و موشکی در بابلسر

آغاز برداشت توت فرنگی در شهرستان بابلسر

سالم سازی جامعه از آلودگی های اخلاقی نیازمند حضور مقتدرانه دستگاه قضاست

بیانیه اداره کل تبلیغات اسلامی مازندران در پی پاسخ کوبنده و مقتدر ایران اسلامی به اسراییل خبیث

پیام رییس دانشگاه مازندران در حمایت از پاسخ کوبنده سپاه پاسداران در حمله پهپادی و موشکی به اسراییل

انعقادتفاهم‌نامه‌ی ادارات کل کتابخانه های عمومی و فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران

نیروی انتظامی در راستای مقابله با ناهنجاری ها شهدای زیادی را تقدیم کرده است

دیدار امام جمعه و فرماندار سیمرغ از مادر شهید گرانقدر یوسف حاجیان

‎خروجی تمام برنامه های مدیران باید به نفع مردم تمام شود

نخستین سالگرد شهید آیت الله عباسعلی سلیمانی در مازندران برگزار می شود

️نشست هم اندیشی مدیر کل شیلات مازندران درخصوص پایان فصل صید ماهیان استخوانی

نقش انکار ناپذیر اصحاب خبر و رسانه در پویایی نمایشگاه قرآن

انتصاب رئیس کل جدید دادگستری استان مازندران

برگزاری دوره آموزشی تئاتر در دانشگاه مازندران

نماز باشکوه عید سعید فطر در مصلّی جمعه شهرستان سیمرغ

پیام فرماندهی انتظامی شهرستان سیمرغ به مناسبت عید سعید فطر

نیروی انسانی، شاخص مهم ارزیابی در دستگاه اجرایی است

پرداخت تسهیلات اشتغال به 151 مددجوی تحت حمایت در سیمرغ

تبریک فرماندار شهرستان سیمرغ به مناسبت انتصاب معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری مازندران

مصرف کننده کیست؟ حقوق مصرف کننده چیست؟ کانون حمایت از حقوق مصرف کننده چه وظایفی دارد؟

رونمایی از کوچکترین قرآن چاپی موجود جهان با قدمت 150 سال

صدور پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران به مناسبت روز هنر انقلاب اسلامی

نخستین شورای اداری شهرستان سیمرغ برگزار شد

پیام مدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران درپی شهادت «محسن حسین نیا»

تاکید نماینده ولی فقیه در مازندران بر لزوم معرفی تازه‌های نشر حوزه قرآن و عترت

امنیت کشور را مرهون ایثار فرزندان برومند ایران اسلامی هستیم

گزارش تصویری رویداد کتابت وحی در تنکابن

طرح کمک به تکثیر طبیعی آبزیان دریایی و اشتغال باید سرلوحه کار قرار گیرد

پیام تبریک مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان سیمرغ به مناسبت روز جهانی بهداشت

بیست و چهارمین نمایشگاه قرآن مازندران

تشکیل جبهه گسترده گروه های مقاومت برای ایستادگی مقابل ظلم وجنایت آمریکا و صهیونیست ها

راهپیمایی روز قدس در سیمرغ