آخرین مطالب

عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه مازندران؛

مشکل آب در ایران بیشتر از این‌که فنی باشد، اجتماعی است تفکر، اندیشه و دانشگاه

مشکل آب در ایران بیشتر از این‌که فنی باشد، اجتماعی است

  بزرگنمایی:
گروه اندیشه: عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه مازندران در یک یادداشت علمی، تحلیلی، به ارزیابی اجتماعی پروژه‌های انتقال آب بین حوضه‌ای در ایران پرداخت و گفت: ​مشکل آب در ایران بیشتر از این‌که فنی باشد، اجتماعی است.

  به گزارش پایگاه خبری فجر شمال، محمود شارع پورعضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه مازندران در یک یادداشت علمی تحلیلی، به ارزیابی اجتماعی پروژه‌های انتقال آب بین حوضه‌ای در ایران پرداخت.

 وی در مقدمه این یاداشت علمی آورده است: 

در قرن بیستم تقاضا برای آب به چند دلیل افزایش داشته است،  نظیر رشد جمعیت، گسترش کشاورزی، رشد شتابان شهرنشینی و توسعه صنعتی. یکی از راه‌حل‌ها برای رفع تقاضاهای آبی، انتقال آب از یک نقطه به نقطه دیگر است، یعنی روش انتقال آب بین‌حوضه‌ای که دارای هزینه‌های زیادی است. این نوع طرح‌های انتقال آب از لحاظ اقتصادی بسیار پرهزینه هستند. به‌علاوه دارای هزینه‌های سنگین اجتماعی و زیست محیطی هم برای نقطه ارسال‌کننده و هم برای نقطه دریافت‌کننده هستند.طرح‌های انتقال آب بین‌حوضه‌ای پدیده جدیدی نیستند. پس از جنگ جهانی دوم به‌دنبال افزایش تقاضا برای آب، شاهد افزایش پروژه‌های انتقال آب بودیم. در دهه 1960 میلادی بیشترین علاقه‌مندی به طرح‌های انتقال آب ظاهر شد. در آن دوران پروژه‌های انتقال آب فقط در قلمرو مهندسان و بوروکرات‌های دولتی بود. بسیاری از این پروژه‌ها بدون ارزیابی زیست محیطی و اجتماعی انجام می‌شد و خیلی از آن‌ها حتی توجیه اقتصادی نداشت. در سطح جهان بیش از 365 طرح انتقال آب بزرگ وجود دارد و بررسی اثرات این پروژه‌های موجود می‌تواند بسیار آموزنده باشد. نمونه این پروژه‌ها را می‌توان در استرالیا، اسپانیا، آفریقای جنوبی، شیلی و مراکش یافت. تمام این پروژه‌ها، بسیار گران‌قیمت و روش ناپایداری هستند که نه تنها مشکل را حل نکرده بلکه اوضاع آب را پیچیده‌تر کرده‌اند.  این پروژه‌ها هم برای منطقه اهدا کننده و هم برای منطقه دریافت کننده دارای اثرات اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی زیادی بوده‌اند.

عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه مازندران در ادامه  به  اثرات اقتصادی این پروژه  می پردازد :  

در این نوع پروژه‌ها از ابتدا ادعا می‌شود که بخش خصوصی هزینه‌های ساخت و عملیاتی کردن این پروژه را پرداخت خواهد کرد ولی در عمل«به‌خاطر بروز مشکلات مختلف پیش‌بینی نشده» بار مالی این پروژه‌ها بر دوش دولت‌ها قرار می‌گیرد.

به‌علاوه ادعا می‌شود که بخشی از درآمد حاصل از فروش این آب به‌عنوان غرامت به منطقه اهدا کننده آب پرداخت خواهد شد ولی عملا خیلی کمتر از قرار اولیه به منطقه مبدا پرداخت می‌شود. در حوضه دریافت‌کننده آب، وجود آب فراوان سبب می‌شود تا رشد لجام‌گسیخته‌ای در زمینه رشد جمعیت و توسعه شهری و صنعتی صورت پذیرد. به‌علاوه اقتصاد منطقه دریافت کننده، به‌شدت به این خط لوله انتقال آب وابستگی پیدا می‌کند. ابهام در هزینه طرحهمواره در خصوص هزینه‌های سنگین این نوع پروژه‌ها ابهامات زیادی وجود دارد. مجریان پروژه‌های انتقال آب اغلب مدعی هستند که محاسبات اقتصادی پروژه را انجام داده‌اند ولی سوال این است که آیا در این محاسبات اقتصادی خود به ارزش‌گذاری اقتصادی خدمات اکوسیستمی هم توجه داشته‌اند؟ خدمات اکوسیستمی را می‌توان در چهار دسته تقسیم  کرد: خدمات حمایتی مثل شکل‌گیری خاک، خدمات تامینی مثل غذا، آب، چوب، خدمات تنظیمی مثل تنظیم اقلیم، تنظیم سیل، و خدمات فرهنگی مثل ابعاد زیبایی شناختی، معنوی، و تفریحی. در کشور ما تاکنون در تحلیل های اقتصادی و سیستم حسابداری به ارزش اقتصادی خدمات اکوسیستمی توجه چندانی صورت نگرفته است ولی سال‌هاست که بسیاری از کشورهای جهان شروع کرده‌اند تا این سرمایه طبیعی را در حسابداری ملی خود وارد کند.

 

 شارع پور با اشاره به اثرات اجتماعی پروژه‌های انتقال آب بین حوضه‌ای ادامه می دهد:

پروژه‌های انتقال آب نقش کاتالیزور را برای بروز کمشکش‌های بین دو منطقه، اهدا کننده و دریافت کننده پدید می‌آورند. حتی بروز برخی تظاهرات جمعی در خیابان‌ها. این اتفاق‌ها در کشور اسپانیا بسیار رخ داده است. آب همواره عامل کشمکش و مناقشه در سطوح مختلف بوده مثلا بین دو کشاورز همسایه، بین دو روستای مجاور هم، بین چند شهر نزدیک هم، بین چند استان نزدیک هم و حتی بین چند کشور همسایه. انتقال آب بین‌حوضه‌ای همواره سبب بروز انواع کشمکش‌ها در بین ذی‌نفع ها مختلف می‌شود. گاهی اوقات این نوع پروژه‌ها سبب تنش بین منطقه اهدا کننده و دولت هم می‌شوند و این به معنی تخریب سرمایه اجتماعی است.

 طرح‌های انتقال آب اغلب سبب نابودی اجتماعات محلی در منطقه اهدا کننده می‌شوند یعنی نابودی اقتصاد محلی و فرهنگ محلی در منطقه اهدا کننده را در بر دارد.

یکی دیگر از اثرات اجتماعی این پروژه، افزایش میزان مصرف آب در منطقه دریافت‌کننده است. چون مدیریت تقاضا در منطقه دریافت‌کننده آب، از قبل در طرح‌های انتقال آب دیده نمی‌شود لذا شاهد اتلاف آب و در بخش کشاورزی و هم در بخش مصرف شهری هستیم.

انتقال آب به‌منظور تامین آب شرب شهری بر کاربری اراضی در منطقه مقصد اثر می‌گذارد. به عبارت دیگر تغییر کاربری اراضی را در مقصد تشدید می‌کند.

اقدامات تسکین‌دهنده پس از اجرای طرح‌های انتقال آب، چه از لحاظ زیست محیطی و چه از لحاظ اجتماعی. بسیار پرهزینه خواهد بود.

 تجربه نشان داده که در کشورهای در حال توسعه، شرایط سازمانی و نهادی برای اجرا و مدیریت طرح‌های انتقال آب بسیار ضعیف است و منجر به هزینه مالی بسیار زیاد و بروز فساد مالی می‌شود. این هزینه زیاد و فساد مالی سبب کاهش محبوبیت دولت در نزد افکار عمومی می‌گردد.

 

     شارع پور در این مقاله مطرح می کند:

 در کل، بر اساس تجربه دنیا می‌توان به یک درس مهم دست یافت: قبل از روی آوردن به استراتژی اجرای طرح انتقال آب(که ریسک بسیار بالایی دارد)، باید ابتدا سایر گزینه‌های جایگزین و آلترناتیوهای ممکن را مدنظر قرار داد. طرح انتقال آب بین حوضه‌ای فقط زمانی توجیه دارد که تمام آلترناتیوهای قبلی آزمایش شده باشد. به همین خاطر از نظر یونسکو زمانی یک طرح انتقال آب دارای توجیه است که دارای شرایط و ملاک‌های زیر باشد:

ملاک اول: منطقه‌ای که قرار است آب به آن‌جا منتقل شود باید کمبود اساسی در زمینه آب داشته باشد.

ملاک دوم: توسعه آتی منطقه مبدا نباید تحت‌تاثیر کمبود آب قرار گیرد. منابع آب منطقه اهدا کننده باید غنی باشد و حتما در مقابل این آب انتقالی، منطقه اهدا کننده باید جبران خسارت شود.

ملاک سوم: باید ارزیابی جامع اثرات زیست محیطی صورت گیرد و نشان دهد که این پروژه بر کیفیت زیست محیطی منطقه مبدا و مقصد اثر منفی نخواهد داشت.

ملاک چهارم: باید ارزیابی جامع اثرات اجتماعی-فرهنگی صورت گیرد و نشان دهد که این پروژه هیچ نوع اخلال اجتماعی و فرهنگی در منطقه مبدا و مقصد نخواهد داشت.

ملاک پنجم: مزایا و منافع ناشی از این انتقال باید منصفانه بین دو منطقه مبدا و مقصد تقسیم شده باشد.

 

وی تاکید می کند: 

 تجربه قبلی طرح‌های انتقال آب به اندازه کافی برای دولت‌ها هشداردهنده و آموزنده است. به همین جهت در کشورهای توسعه یافته مخالفت با طرح‌های بزرگ انتقال آب در حال افزایش است. از اواخر دهه 60 میلادی مخالفت با طرح‌های انتقال آب بنا به دلایل زیست محیطی و اجتماعی بیشتر شده است.

 در مجموع، برای رفع نیازهای آبی مردم، بیشتر به یک حکمرانی خوب نیاز داریم تا به طرح انتقال آب. امروز تاکید کشورها، بر سازوکارهای مدیریت بهتر منابع آبی موجود است نه بر ساخت و ساز برای انتقال آب بین‌حوضه‌ای.
برخی از این سازوکارها عبارتند از آموزش مردم و مشارکت مردم، افزایش بهره‌وری استفاده از آب، استفاده مجدد از آب، خرید و فروش آب، و قیمت‌گذاری واقعی آب.

 محقق و پژوهشگر دانشگاه مازندران در نتیجه این مقاله آورده است:
 
عدم درک رابطه متقابل بین سیستم‌های انسانی، طبیعی و سیستم‌های آبی سبب شده تا در اغلب موارد برای مشکلات آبی راه‌حل‌های فنی بیش از حد ساده شده، «مثل طرح انتقال آب»، ارایه شود. مشکل آب در ایران بیشتر از این‌که فنی باشد، اجتماعی است.

جمیدرضا گل محمدی تواندشتی 
انتهای پیام


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

نگاهی بر نمایش دفاع مقدسی «فریاد زیر آب»

پیام تبریک بخشدار تالارپی به مناسبت فرا رسیدن 9 اردیبهشت ، روز شوراها

بهره مندی 70 خانوار در سیمرغ از خدمات مسکن مددجویی در سال 1402

خدمتگذاری حداکثر تعامل ، وفاق ، همدلی و تشریک مساعی را در پیشبرد امورات مدیریت شهری به خرج داده اید تبریک عرض نموده

پیام تبریک رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان سیمرغ به مناسبت فرا رسیدن روز شوراها

پیام تبریک فرماندار و امام جمعه سیمرغ به مناسبت روز شورا

سرهنگ پاسدار حسن پورقربان فرمانده سپاه شهرستان سیمرغ بمناسبت روز کارگر در پیامی این روز را تبریک گفت

لزوم توسعه مدارس هیات امنایی در مازندران

پنجم اردیبهشت ماه بمناسبت هفته کارگر و قشر بسیج کارگری

رئیس کل دادگستری مازندران در نخستین نشست قضایی امسال استان بر شفافیت عملکرد قضات با هدف ترویج عدالت در جامعه تاکید کرد.

دکتر نوروزی در پیامی روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه ای را تبریک گفت

نماینده ولی فقیه در مازندران: آینده یک مملکت و جامعه در گرو آموزش و پرورش است.

دیدار اعضای ستاد بزرگداشت هفته کارگر شهرستان سیمرغ با امام جمعه محترم شهرستان سیمرغ

دستگاه‌های دولتی در حوزه عفاف و حجاب پای کار باشند

برگزاری پنجشنبه های شهدایی در مازندران و16 استان کشور

اجرای رویداد «صعود» در کانون‌های مساجد مازندران

رییس کل دادگستری مازندران برگزاری دادگاه های برخط و الکترونیک را گامی مهم برای شفاف سازی امور با مردم بیان کرد.

- مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران گفت: همزمان با هفته کار و کارگر 200 برنامه در استان اجرا می شود

نمایشگاه دست ساخته های دانش آموزان هنرستان کار دانش دخترانه مائده شهرستان سیمرغ

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: این استان دارای یک هزار و 700 هکتار سطح زیرکشت و 17 هزار تن تولید انواع ارقام توت فرنگی است.

بازدید استاندار مازندارن و فرماندار سیمرغ از نقاط حادثه خیز پس از بارش های سیل آسای اخیر در سطح شهرستان سیمرغ

برگزاری جلسه ستاد اقامه نماز روابط عمومی فرمانداری شهرستان سیمرغ

دکتر یوسف نوری، مقام عالی دولت در مازندران با بیان این که لشکر 25 کربلا یکی از افتخارات بزرگ مازندران است

حضور پر رنگ رحمتی بهمنانی فرماندار در نمایشگاه دست ساخته های دانش آموزان سیمرغی

پیام تبریک فرماندار و امام جمعه سیمرغ به مناسبت روز معمار

ابتکار جالب امام جمعه بابلسر در نمایش اتحاد و همبستگی نیروهای مسلح شهرستان بابلسر

دیدار رئیس اداره بهزیستی سیمرغ با فرمانده سپاه در روز پاسدار در روز گرامی‌داشت تاسیس سپاه پاسداران،

حجت الاسلام شریف تبار با تاکید بر اهمیت اجرای طرح نور در حوزه عفاف و حجاب گفت: اجرای طرح نور مطالبه ی عمومی است.

فعالیت 95 آشپزخانه اطعام مهدوی در ماه مبارک رمضان در بهشهر

پیام دبیر ستاد امر به معروف و نهی ازمنکر مازندران به مناسبت سالروزتاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

پیام تبریک فرماندار و امام جمعه سیمرغ به مناسبت سالروز تشکیل سپاه انقلاب اسلامی روابط عمومی فرمانداری شهرستان سیمرغ،

‍پیام تبریک فرمانده انتظامی شهرستان سیمرغ به مناسبت فرا رسیدن هفته سلامت

پیام تبریک فرماندار و امام‌جمعه سیمرغ بمناسبت هفته سلامت روابط عمومی فرمانداری شهرستان سیمرغ

متن پیام جناب سرهنگ حسن پورقربان فرمانده سپاه ناحیه شهرستان سیمرغ به مناسبت سالروز تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران به مناسبت دوم اردیبهشت سالروز تشکیل سپاه پاسداران بیانیه‌ای صادر کرد.

نشست شورای راهبری تدوین برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی در ساری برگزار شد

باید مشکلات به مسئله تبدیل شوند

احصای نظام مسائل استان و شناسایی ظرفیت‌های حاکمیتی و مردمی

نخستین جشنواره استانی قرآن و عترت حیات» ویژه دانشجویان در دانشگاه مازندران

سومین نشست کارگروه پیاده‌سازی آمایش آموزش عالی در استانداری مازندران برگزار شد

مسئولان دستگاه قضایی با متخلفان حوزه منابع طبیعی جدی قاطع برخورد کنند

جانبازان عزیز با اقتدا به ابالفضل العباس (ع) علمدار کربلا، در راه دین از جان مایه گذاشتند

زنجیره انسانی سیمرغی‌ها در سواحل مازندران

تجمع مردمی برای حمایت و قدردانی از سپاه در ساحل بابلسر

حضور دانشگاه مازندران در رویداد بین‌المللی زبان چینی به میزبانی دانشگاه تربیت معلم چین

اجرای طرح نور مطالبه ی عمومی است

برگزاری گفتمان سازی برای ایجاد بستر مردمی شدن هنر انقلاب در سطح استان مازندران

نقشه مهندسی فرهنگی استان، با نگاه به اسناد بالادستی، قوانین مربوطه و فرهنگ بومی محلی در حال تدوین است

نشست هم‌اندیشی دبیران مناطق ده‌گانه و مدیران روابط عمومی منطقه دو کشور در دانشگاه مازندران برگزار شد

نشست معاونان فرهنگی دانشگاه‌های مازندران برگزار شد