آخرین مطالب

کارشناس و فعال تئاتر مازندرانی؛

رسالت تئاتر خیابانی بردن این هنر در میان مردم است سیاست و جامعه - فرهنگی، هنری

رسالت تئاتر خیابانی بردن این هنر در میان مردم است

  بزرگنمایی:
گروه فرهنگ و هنر: کارشناس و فعال تئاتر مازندرانی با رایه این مطلب که ​تئاتر خیابانی زمینه ساز آشتی مردم با تئاتر است گفت: قابلیت تئاتر های خیابانی بیشتر از تئاتر های صحنه ای است که با هزینه کمتر امکان ​برگزاری دارد و مردم بیشتری از آن بهره مند می شوند.

گروه فرهنگ و هنر: کارشناس و فعال تئاتر مازندرانی با رایه این مطلب که  تئاتر خیابانی زمینه ساز آشتی مردم با تئاتر است گفت: قابلیت تئاتر های خیابانی بیشتر از تئاتر های صحنه ای است که با هزینه کمتر امکان  برگزاری دارد ومردم بیشتری از آن بهره مند می شوند.

حمیدرضا گل محمدی تواندشتی کارشناس  تئاتر ومسوول کانون تئاتر سیاوشان جهاد دانشگاهی واحد مازندران    در گفت و گو با پایگاه خبری فجر شمال با ارایه این مطلب که  چندی پیش ایوب آقاخانی یکی از فعالان تئاترکشور در رسانه ملی اعلام داشت که  بچه های تئاتر خیابانی از صحنه جا افتادند و به سمت تئاتر خیابانی روی آورده اند. گفت: به عقیده من  این کلام ، کلام درستی نیست که ایشان به فعالان تئاتر خیابانی نسبت می دهند و می تواند توهینی به فعالان عرصه تئاتر خیابانی تلقی شود. همانطور  که می دانید جشنواره های مختلف تئاتر صحنه ای از اوایل انقلاب تا کنون  با اسامی تئاترفجر، تئاتر دفاع مقدس، تئاتر بسیج و ماه و... در کشور برگزار شده است که بار مالی بسیاری داشته است اما بازدهی اش بسیار کم، چرا که استقبال از این گونه جشنواره مختص به هنرمندان است و عامه مردم از آن بهره نمی برند، اما  قابلیت جشنواره های تئاتر های خیابانی بیشتر از تئاتر های صحنه ای است که با هزینه کمتر امکان  برگزاری دارد ومردم بیشتری از آن بهره مند می شوند.

وی با ارایه این مطلب که نگاهی به تاریخچه تئاتر خیابانی می اندازیم تا اینکه بدانیم که پیدایش تئاتر خیابانی از چه زمانی و از کجاست و پیام آن چیست؟ افزود: اگر به  تاریخچه تئاتر خیابانی  نظری  بیندازیم  مشاهده می کنیم  که  در اوایل قرن بیستم، به دنبال جنگ جهانی اول و انقلاب شوروی تئاتر های  خیابانی در اروپا از رونق بسیار برخوردار شد. این تئاتر با هدف تبلیغ و ترویج اجرا می‌شد و عموما می‌خواست که مواضع انقلاب را تبلیغ کند. بعد از جنگ جهانی دوم و بخصوص در دهه 1950 میلادی این روند سیر نزولی پیدا کرد تا جنبش دانشجویی فرانسه در اواخر سال‌های 60  و ظهور رادیکالیسم در اروپا به آن جان تازه‌ای بخشید.

گل محمدی ادامه داد: فرق رویکرد این تئاتر با تئاترهای قبلی این بود که اگر در گذشته تئاترخیابانی در دفاع از پرولتاریا  برخاسته بود این‌بار بر ضد سرمایه ‌داری جهانی سر برآورده بود. بخصوص بعد از جنگ ویتنام خیلی از این نمایش ها با هدف مخالفت با امپریالیسم جهانی شکل گرفت و  به مرور زمان  تاثیرات سیاسی در این نمایش‌ها کم شد ولی جای خود را به دفاع از حقوق سیاهان، زنان و اکنون مخالفت با جهانی‌سازی داد.


مسوول کانون تئاتر سیاوشان جهاد دانشگاهی واحد مازندران با ارایه این مطلب که تئاتر خیابانی تئاتری اجتماعی  است که با اعتراض به اوضاع موجود جامعه در قالب یک داستان در میان مردم به نمایش درمی‌آید. آنچه درتئاترخیابانی اهمیت فراوان دارد مضمون نمایش  در این نوع تئاتر است می‌تواند برگرفته از واقعیت‌ها و مشکلات روزمره جامعه ای که در آن زندگی می کنیم  باشد
.خاطرنشان کرد: تئاتر خیابانی مضامینش را از زندگی شهری ومشکلات روزانه‌ای که مردم با آن  در گیر هستند گرفته و ارایه می کند و بیانگر دردها رنج‌ها، خوشی‌ها و ناخوشی‌های طبقات مختلف جوامع بشری است  که بامضامین  سرگرم‌کننده، فرهنگی، اخلاقی و اجتماعی در کوچه و بازار و... اجرا می شود.


کارشناس  تئاتر مازندرانی تصریح کرد: در این نوع تئاتر تماشاگر و بازیگر برخلاف تئاتر های صحنه ای معنایی دیگر و متفاوت  پیدا می کنند، با هم یکی می شوند و ارتباط  بین بازیگر و تماشاگر در بالاترین حد ممکن وجود دارد و این دو بدون هیچ برنامه‌ریزی از پیش تعیین شده‌ای خود را در جریانی دخیل می‌بینند که درونشان  را به بیرون می ریزد
.


وی با اشاره به این مطلب که نمایش های میدانی و فضای باز  از دیر باز در ایران به اجرا در می آمده است که بیشتر جنبه تفریحی وتفنن داشته و در نزد مردم از محبوبیت خاصی برخوردار بوده است . ادامه داد:  اما  شکل رسمی حضور نمایش خیابانی در جشنواره های رسمی در ایران از سال 66 در ششمین جشنواره تئاتر فجر بود. ازآن زمان هر سال بخشی از بسیاری جشنواره های معتبر، به نمایش خیابانی اختصاص یافته است. نمایشی که گر چه نام «خیابان» بر خود دارد، اما بسیاری از فضاها را دربرمی گیرد. خیابان، مدرسه، پارک، پایانه های قطار و مترو، میدان های عمومی و... محیط های خوبی برای عرضه نمایش خیابانی است
.

این فعال تئاتر خیابانی اذعان داشت: پس از تاریخچه و تعریف تئاتر خیابانی به پردازیم به این مطلب که  اکثر مردم  قرابت  چندانی با تئاتر ندارند و هنر نمایش جایگاهی در زندگی این قشربرای خود باز نکرده است، مردم به دلیل  مشکلات و تنگناهای زندگی  به سراغ تئاتر نمی روند، مشاهده می شود که برخی از هنرمندن تئاتر استان وقتی با عدم استقبال مخاطبین در سالن ها  روبرو می شوند فوراّ هجمه خود را به سوی مخاطب  نشانه روی می کنند و آن ها  را مقصر می دانند، و قتی  که ما خودمان را در فضا های بسته سالن محبوس  کنیم  و فقط اجرا ها را مختص به سالن می دانیم و  تئاتر  را  به میان مردم  کوچه  و بازار ... نمی بریم  چه انتظاری داریم که مردم تئاتر را درک کنند  و با این هنر  همدم شوند.


مسوول کانون تئاتر سیاوشان جهاد دانشگاهی واحد مازندران اظهار کرد: در تئاتر خیابانی همانند نمایش های میدانی و فضای باز خودمان به جای اینکه مردم به طرف نمایش کشیده شوند ، نمایش  به  میان مردم می رود و به توسعه این هنر و شناسانده شدن و پذیرفته شدن آن نزد مردم کمک می‌کند و این رغبت را می‌تواند در آنان به وجود آورد که به تئاتر نگاه راغب تری  داشته باشند ، چرا که  رسالت تئاتر خیابانی بردن این هنر در میان مردم است
.


گل محمدی ادامه داد: با توجه به اینکه دو وجهه تراژدی و طنز در تئاتر خیابانی وجود دارد اگر با درون مایه طنز اجرا در آید  جذب مخاطب در تئاتر خیابانی موثر تر واقع می شود، البته با توجه به قرار گرفتن در موقعیتی خاص می توان از تراژدی هم استفاده کرد
.


مدیر بازنشسته فعالیت های دینی هنری و ادبی جهاد دانشگاهی واحد مازندران با ارایه این مطلب که  اجرای تئاتر خیابانی می تواند فرهنگ دیدن  تئاتر را در جامعه رواج دهد و مردمی که از  تئاتر روی گردان شده اند را دوباره با سالن‌های تئاتر آشتی دهد
. تاکید کرد: تئاتر خیابانی  تئاتری است که به سرعت، بدون مقدمه  شکل می گیرد و نیاز به  دکور، نور و نیروی انسانی بیشتر و ... ندارد و نسبت به تئاتر صحنه ای در مدت زمان خیلی کم آماده اجرا می شود و از هزینه کمی برخوردار است و همانند تئاتر صحنه ای نیاز به  مکان خاص جهت تمرین ندارد، پس کاری سهل تر و بازده ای  سریعتر  نسبت به تئاتر صحنه ای  دارد و حتی می تواند اجرا های متعددی  را در شهر های مختلف داشته باشد که بطور مثال می توانم  بگویم که نمایش خیابانی حراج را که کارگردانی کردم  اجرا های زیادی را در سطح استان مازندران ،تهران و خوزستان داشتم.

گل محمدی در پایان تاکید کرد: باید بگویم که تئاتر خیابانی زمینه ساز آشتی مردم با تئاتر است. فعالان عرصه تئاتر خیابانی نه تنها از تئاتر صحنه ای جدا نمانده اند بلکه مسبب آشتی مردم با تئاتر می شوند و  با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور تئاتر های صحنه ای عملاّ نتوانستند در این مدت کاری از پیش ببرند اما تئاتر خیابانی توانست حضور خود را در جامعه ثابت کند و ما شاهد اجراهای متعدد تئاتر های خیابانی در سطح کشور باشیم که در فضای باز و با رعایت شیوه نامه های بهداشتی توانست به اجرا در آید و بنده به عنوان یک فعال تئاتری که باشیوع ویروس کرونا کار صحنه ای را که قرار بود به اجرا برود تعطیل کرده و در این فرصت توانستم  با بضاعت کم یک تئاتر خیابانی را در بابلسر به اجراء بگذارم .

انتهای پیام


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

مراسم عزاداری سالروز شهادت جانسوز ششمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت حضرت امام جعفر صادق علیه السلام

هر شهید حمایت از یک کودک یتیم)

فرازی از وصیت نامه شهید گرانقدر: از شما می خواهم حجاب و عفت تان را حفظ کنید

مراسم به مناسبت شهادت امام جعفر صادق علیه السلام

کاهش محسوس دما در مازندران

حجت الاسلام خانلری با قدردانی از زحمات کارگران نقش آنان را در توسعه و پیشرفت کشور حیاتی دانست

صبح امروز پنجشنبه مورخ 1404/02/04 مراسم دسته روی در شهرستان سیمرغ

صبح امروز پنجشنبه مورخ 1404/02/04 مراسم دسته روی در شهرستان سیمرغ

دوم اردیبهشت سالروز تاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فرمان حضرت امام خمینی (ره) است،

پرداخت 25 میلیارد ریال وام‌حمایتی در سال 1403 در شهرستان سیمرغ

هواداران یکصدا علیه نساجی/ گل گهر به نیمه نهایی صعود کرد

دستور رئیس جمهور برای توقف پروژه غیرقانونی پتروشیمی میانکاله مازندران

مهمترین اخبار انتظامی مازندران در دوم اردیبهشت

حمایت از سرمایه‌گذاران حامی اشتغال در مازندران

دادستان جدید بابلسر معرفی و معارفه شد

سطح زیرکشت برنج در ساری به 187 هکتار رسید

دستگیری جاعل 22 میلیاردی در بابلسر

روز ارتش جمهوری اسلامی ایران که تبلور استقلال و آزادی مردمی است

ایجاد 120 فرصت شغلی برای مددجویان و نیازمندان شهرستان سیمرغ

مددکار و معتمدین معین، از والدین روحانی شهید گرانقدر ابراهیم ترابی دیدار کردند

خانواده روحانی شهید گرانقدر جواد معصومی دیدار کردند

پیام تبریک معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مازندران

ترافیک سنگین در محور کندوان

حجت الاسلام والمسلمین خانلری مسئله مذاکره این روزها مورد توجه قرار گرفته است ولی باید به بدعهدی های آمریکا توجه داشته باشیم

بیش از 24 هزار مسافر از آثار تاریخی و فرهنگی سیمرغ بازدید کردند

شکلات آنتن دهی در روستاها را برطرف می کنیم/ برای عمران و آبادی شهرستان سیمرغ به بودجه ملی نیاز است

پیش بینی کشت توت فرنگی در بیش از 400 هکتار از اراضی شهرستان سیمرغ

نقش ارتش در دفاع مقدس و در مقابل دشمنان بی‌بدیل و بازدارنده است

کمک بیش از سه میلیارد تومانی حامیان میاندورودی در سال `گذشته

فروش 40 ملک مازاد دولتی در مازندران

دیدار هیات اعزامی وزارت عتف با روسا و مسوولان دانشگاه‌ها و موسسات چین

بازدید شبانه استاندار مازندران از روند عملیات اجرایی پل سه راه جویبار

اعتبار 1800 میلیارد ریالی برای هدایت آب های سطحی استان

افزایش اکتشافات معدنی؛ گامی بلند به سوی توسعه اقتصادی استان است

انجام واکسیناسیون یک میلیون و 180 هزار راس دام سبک علیه طاعون نشخوارکنندگان کوچک تا پایان خرداد

افتتاح طرح 552 واحدی مسکن ملی میاندورود

ناپدیدی 11 طرح مصوب سرمایه گزاری در مازندران

بی نظیر بودن نقش شهدا و سرداران شهید نکایی در عملیات فاو

نخستین روز کاری سرپرست جدید دانشگاه مازندران

اخبار انتظامی مازندران در 24 ساعت گذشته

مسئله پسماند ابرمعضل ما و زمین‌خواری هم از دیگر معضلات مازندران است

تجمع حمایت دانشگاهیان دانشگاه مازندران از مردم بی‌دفاع غزه

سرپرست جدید دانشگاه مازندران معرفی شد

تحول آینده با آینده سازان شکل پذیر است +عکس

پرداخت 23 میلیارد تومان تسهیلات خدمات مسکن به مددجویان مازندرانی

استاندار گلستان در سفری به مازندران از طرح های گردشگری غرب مازندران بازدید کرد

اجرای تفکیک زباله از مبدا در 207 روستای مازندران

کاهش غریق در سواحل مازندران از اولویت های جدی در سال 1404 محسوب می شود

عکس | برگزاری مرحله‌ دانشگاهی مسابقات قرآن و عترت در دانشگاه مازندران

عکس | برگزاری نخستین نشست هماهنگی دهه کرامت مازندران