آخرین مطالب

نگاهی بر سریال «مهمان کشی» نماینده‌ای از سینمای دینی نوگرا، انتقادی و تجربی فرهنگی، هنری - نماز جمعه، قرآن، عترت، شهادت، جبهه و جنگ

نگاهی بر سریال «مهمان کشی» نماینده‌ای از سینمای دینی نوگرا، انتقادی و تجربی

  بزرگنمایی:
«مهمان کشی» به یک نوع سینمای دینی تجربی تعلق دارد که تلاش می کند تا دین را نه در سطح نماد و قهرمان سازی، بلکه در زندگی واقعی تردیدها، انتخاب‌ها و رنج های انسان‌های معاصر نشان دهد.






به گزارش پایگاه خبری فجر شمال، حمیدرضا گل محمدی تواندشتی، منتقد، نویسنده، کارشناس هنر‌های نمایشی و دبیر کانون تئاتر سیاوشان جهاد دانشگاهی واحد مازندران در نگاهی به سریال «مهمان کشی» که حدود سیزده قسمت آن از شبکه یک سیما پخش شده است، آورده است:

سریال تلویزیونی «مهمان‌کشی» این اثر تاریخی 30 قسمتی به نویسندگی محمد مهدی فیاضی‌کیا، به کارگردانی احمد کاوری و تهیه کنندگی محمدکامبیز دارابی با حضور بازی‌گران مطرح سینما و تلویزیون ساخته شده و از شنبه 28 تیر 1404 هر شب از شبکه یک سیما به نمایش گذاشته شده است.

«مهمان کشی» در بستر تاریخ اسلام و وقایع مرتبط با قیام عاشورا ساخته شده است و روایت‌گر ماموریت مسلم بن عقیل(ع)، پسرعموی امام‌حسین(ع) است که پیش از قیام آن حضرت، به شهر کوفه روان می‌گردد تا مردم را از آمدن ایشان مطلع ساخته و آن‌ها را برای بیعت با امام آماده کند.

در این سریال با تمرکز بر شخصیت مسلم بن عقیل(ع) تلاش کرده قهرمانی تراژیک و داستانی نمایشی بسازد که امکان همذات‌پنداری برای مخاطب ایجاد کند. روایت تدریجی از تحول و ماموریت وی، یکی از ویژگی های ارزشمند این اثر است.

این مقطع تاریخی که یکی از حساس‌ترین و پرحادثه‌ترین مقاطع تاریخ اسلام محسوب می‌شود، روایتی عمیق و پر کنش از ماجرای اعزام مسلم بن عقیل(ع) به کوفه، به عنوان فرستاده امام حسین(ع) است، به جزییات وقایعی می پردازد که منجر به شهادتش می‌شود.

داستان در این سریال از زمانی آغاز می‌شود که خبر حرکت امام حسین (ع) از مدینه به سمت مکه آغاز و سپس عزیمتش برای رفتن به کوفه  به گوش مردم این شهر می‌رسد و...

سریال «مهمان‌ کشی» سریالی جدید در سیمای جمهوری اسلامی ایران، نخستین سریال دینی است که با سریال‌های دینی متعارف مانند «یوسف پیامبر»، «مریم مقدس»، «مختار نامه»، «امام علی» و... که معمولا از زبان فخیم، ادبی و گاه کتابی استفاده شده، متفاوت است، اما در «مهمان کشی» گفت‌وگو‌‌های عامیانه، روزمره و نزدیک به زبان مردم کوچه و بازار هستند و این مهم باعث می‌شود که شخصیت‌ها ملموس‌تر، باور پذیر‌تر و قابل ارتباط با مخاطب امروزی باشد.

اگر اشاره‌ای به نوع گفتمان دینی داشته باشیم، مشاهده می‌کنیم که در آثار دینی رایج در تلویزیون، مفاهیم دینی با لحن تعلیمی و خطابی ارایه می‌شود، گویی هدف آموزش مستقیم دین با اخلاق است. اما در «مهمان کشی» گفتمان دینی به صورت زیستی و انسانی بیان می‌شود، نه به عنوان یک «دستور» از بالا بلکه به عنوان یک چالش درونی و روزمره در شخصیت‌ها است.

با اشاره‌ای به جایگاه مخاطب، می‌توان گفت که در سریال‌های مذهبی مرسوم، مخاطب بیشتر شنونده‌ای منفعل است که باید مفاهیم را بپذیرد، اما در سریالی به‌مانند «مهمان کشی» مخاطب تبدیل به ناظر فعال می‌شود، باید فکر کند، قضاوت کند و حتی با تردید‌های شخصیت‌ها درگیر شود.

در پرداخت انسانی، فیلم‌های دینی تلویزیونی، معمولا در چارچوب‌های کلاسیک «قهرمان محور» ساخته می‌شود که یک شخصیت مقدس در مرکز آن است، اما در «مهمان کشی» برخلاف آن با زاویه‌ای خاکی‌تر، انسانی تر و شاید حتی انتقادی‌تر به دین ورزی اجتماعی نگاه می‌کند.

در پرداخت تصویری و محتوایی برای نشان ندادن چهره معصومین شخصیت های امام‌حسین(ع) و حضرت عباس(ع) فقط از طریق صدا حضور دارند و تصویر آن‌ها نمایش داده نمی‌شود. شروع پخش نیز بدون تصویر بلکه فقط با صدای امام حسین(ع) آغاز می شود.

از نظر نقاط قوت می‌توان گفت که شروع تدریج قصه پردازانه، شکل دهی مسیر نمایشی و شخصیت پردازی ساختارمند برای مسلم بن عقیل(ع) یکی از اجزا تحسین شده و مثبت سریال است، تصویر انسانی‌تر و جدیدتر شخصیت نه صرفا مذهبی، که با آمیختن شک، مسئولیت و انتخاب همراه است، کمک می‌کند تا مخاطب امروز با او ارتباط برقرار کند.

سریال «مهمان کشی» تلاش برجسته‌ای برای بازنمایی تاریخی و نمایشی شخصیت مسلم بن عقیل(ع) دارد،. با وجود محدودیت‌های گفت‌وگو نویسی و گاهی اجراهای اغراق امیز، فیلم‌نامه کوشیده است تا مسلم را فرا تر از یک عنصر مذهبی نشان دهد، چهره انسانی، درگیر با انتخاب، احساس و وفاداری، ایفای نقش توسط «بهزاد محمدی» هنوز جای رشد دارد، اما شروع امیدوارکننده ای در گونه تاریخی و مذهبی تلویزیون است. 

در نتیجه‌گیری می‌توان گفت که سریال‌هایی هم‌چون«مهمان کشی» به یک نوع سینمای دینی تجربی تعلق دارد و تلاش می‌کند، دین را نه در سطح نماد و قهرمان سازی، بلکه در زندگی واقعی، تردید‌ها، انتخاب‌ها و رنج های انسان‌های معاصر نشان دهد.

اگر «مختار نامه» و «امام علی» و... را به‌توان به عنوان آثار دینی با ساختار کلاسیک و ادبی دانست، «مهمان کشی» را باید نماینده‌ای از سینمای دینی نوگرا، انتقادی و تجربی دانست، چرا که این تعبیر سبک به ویژه برای نسل جدید، فرصتی را برای درک شخصی‌تر و امروزی‌تر از معنویت فراهم می‌کند.



پایگاه خبری فجر شمال
پایان پیام 


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

شب یلدایی که شیرینی‌اش با تلخی قیمت دلار تعریف می‌شود

برگزاری دومین همایش ملی «راهبردهای مربیگری و حل مسئله»

تجلیل از دانشجوی افتخارآفرین دانشگاه علوم و فنون مازندران در مسابقات منطقه‌ای تنیس روی میز

وقتی «جشنواره» به بازارچه بدل می‌شود

استقبال باشکوه مردم و مسئولان از سامان احمدی، MMA قهرمان طلایی آسیا

چهارمین جشنواره فرهنگی‌ ـ ورزشی طلاب بسیجی مازندران در سپاه کربلا

تحویل 700 قطعه زمین به فرزندآوران مازندران

بانوان نمونه جهاد کشاورزی سوادکوه به مناسبت میلاد حضرت فاطمه (س) تجلیل شدند

در رد یک تشبیه نادرست و نگرشی خطرناک به رسانه

امام‌جمعه موقت ساری بر شناخت صحیح امام خمینی(ره) تاکید کرد

تلاش شهید آیت‌الله مفتح یادآور مقابله با جریان‌های التقاطی و تحقق آرمان وحدت

حجت الاسلام خانلری با تاکید بر لزوم توجه بیشتر مسئولان به مشکلات معیشتی مردم گفت مدیران برای کنترل و کاهش گرانی ها اهتمام بیشتری داشته باشند

مادر؛ فرشته‌ای که زمان هم از بزرگی‌اش جا می‌ماند

طلوع افتخار در لبنان؛ سامان احمدی بر بام MMA آسیا ایستاد

گفت‌وگو با استاد برجسته و پژوهشگر حوزه فناوری‌های نوین حسابداری و مالی کشور

جایگاه خبرنگار در جهان امروز، مسئولیت، استقلال و نقش ساختارها در کیفیت اطلاع‌رسانی

شهر دانشجو؛ زیست‌بوم نوآوری و مشارکت نسل دانشگاهی

پیشرفت سیستم‌های اطلاعات حسابداری و خودکار کاهش نقش دستی جهت ثبت اطلاعات مالی

انتصاب نخستین بانو به عنوان مدیر در شرکت آب و فاضلاب مازندران خانم مهندس بهشته احمدی در شهرستان سیمرغ

همایش روز حسابدار با عنوان "هوش مصنوعی در حسابداری و مدیریت"

چاپ مقاله علمی بین‌المللی در مجله‌ی معتبر Springer Nature

پیام تسلیت وهابی خنکداری فرماندار به مناسبت سالروز وفات حضرت ام‌البنین(سلام الله علیها) و روز تکریم مادران و همسران شهدا

یازدهمین کنفرانس بین‌المللی ICSPIS 2025 به میزبانی دانشگاه علوم و فنون مازندران

بحمدالله بار دیگر توفیق خدمت رسانی خالصانه و بی منت به زائران حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام در چایخانه آن حضرت(ع) در صحن آقا امام حسن مجتبی

پیام تبریک مرتضی درزی پور، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان سیمرغ، به مناسبت 16 آذر، روز دانشجو

پیام رییس دانشگاه علوم و فنون مازندران به مناسبت روز دانشجو

جشن روز دانشجو در دانشگاه علوم و فنون مازندران با برنامه‌های متنوع برگزار شد

تأکید جهاد کشاورزی سوادکوه بر ضرورت احیای اصولی جنگل‌های سوخته؛ باززایی طبیعی در کنار مشارکت مردمی

سفر به شهر انارها؛ روایت جشنواره ملی انار ساوه و گشت‌وگذاری در عمارت تاریخی عبدالله‌آباد

برگزاری کارگاه «تربیت رسانه‌ای» با رویکرد قرآنی در بابلسر

انتقاد نماینده ولی‌فقیه در مازندران از نابسامانی توزیع نهاده‌های کشاورزی

همایش علویان؛ تاریخ، فرهنگ و سیاست در آمل برگزار می‌شود

ساری میزبان همایش روز جهانی افراد دارای معلولیت

بازدید دانشجویان گروه مهندسی برق از نمایشگاه بین‌المللی تهران

تقدیر از فعالان فرهنگی حوزه اهدای عضو در دانشگاه علوم و فنون مازندران

قهرمانی تیم دینامو در فینال مسابقات فوتسال جام 16 آذر دانشگاه علوم و فنون مازندران

پیام نماینده مقام معظم رهبری در استان مازندران به مناسبت 12 آذرماه روز جهانی معلولان

تقدیر پژوهشگر برگزیده گروه فنی و مهندسی استان مازندران

کمبود پایگاه های تخصصی اطفا حریق در مازندران

پیام تبریک، وهابی خنکداری فرماندار شهرستان سیمرغ به مناسبت دهم آذر ماه روز مجلس

احیای «گِل‌گوئی»؛ هنر فراموش‌شده زنان مازنی بر دیوارهای کهن سوادکوه

کسب عنوان نایب‌ قهرمانی دانشجوی دانشگاه علوم و فنون مازندران

عضو هیات علمی دانشگاه علوم و فنون مازندران

هجوم آتش به جنگل‌های هیرکانی؛ همبستگی ایرانیان و خلأیی که نمی‌توان نادیده گرفت

سپرده‌گذاری 32 میلیارد ریالی خیران سیمرغ در صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت

قدردانی از کمیته امداد مازندران برای گسترش فرهنگ قرآن در بین مددجویان

مرکز روزانه آموزش توانبخشی چند معلولیتی«ذهن آگاه» باحضور رحمانی مدیرکل بهزیستی و وهابی خنکداری فرماندار سیمرغ افتتاح شد.

تأکید معاون آموزشی دانشگاه مازندران بر برگزاری منظم کلاس‌ها و ارتقای زیرساخت‌های آموزشی

کودتای 28 مرداد و تجربه برجام نشان داد که اعتماد به آمریکا نتیجه‌ای جز خسارت ندارد

روحیه بسیجی، رمز مقاومت و اقتدار ملی است