آخرین مطالب

کارشناس و فعال تئاتر مازندرانی؛

رسالت تئاتر خیابانی بردن این هنر در میان مردم است سیاست و جامعه - فرهنگی، هنری

رسالت تئاتر خیابانی بردن این هنر در میان مردم است

  بزرگنمایی:
گروه فرهنگ و هنر: کارشناس و فعال تئاتر مازندرانی با رایه این مطلب که ​تئاتر خیابانی زمینه ساز آشتی مردم با تئاتر است گفت: قابلیت تئاتر های خیابانی بیشتر از تئاتر های صحنه ای است که با هزینه کمتر امکان ​برگزاری دارد و مردم بیشتری از آن بهره مند می شوند.

گروه فرهنگ و هنر: کارشناس و فعال تئاتر مازندرانی با رایه این مطلب که  تئاتر خیابانی زمینه ساز آشتی مردم با تئاتر است گفت: قابلیت تئاتر های خیابانی بیشتر از تئاتر های صحنه ای است که با هزینه کمتر امکان  برگزاری دارد ومردم بیشتری از آن بهره مند می شوند.

حمیدرضا گل محمدی تواندشتی کارشناس  تئاتر ومسوول کانون تئاتر سیاوشان جهاد دانشگاهی واحد مازندران    در گفت و گو با پایگاه خبری فجر شمال با ارایه این مطلب که  چندی پیش ایوب آقاخانی یکی از فعالان تئاترکشور در رسانه ملی اعلام داشت که  بچه های تئاتر خیابانی از صحنه جا افتادند و به سمت تئاتر خیابانی روی آورده اند. گفت: به عقیده من  این کلام ، کلام درستی نیست که ایشان به فعالان تئاتر خیابانی نسبت می دهند و می تواند توهینی به فعالان عرصه تئاتر خیابانی تلقی شود. همانطور  که می دانید جشنواره های مختلف تئاتر صحنه ای از اوایل انقلاب تا کنون  با اسامی تئاترفجر، تئاتر دفاع مقدس، تئاتر بسیج و ماه و... در کشور برگزار شده است که بار مالی بسیاری داشته است اما بازدهی اش بسیار کم، چرا که استقبال از این گونه جشنواره مختص به هنرمندان است و عامه مردم از آن بهره نمی برند، اما  قابلیت جشنواره های تئاتر های خیابانی بیشتر از تئاتر های صحنه ای است که با هزینه کمتر امکان  برگزاری دارد ومردم بیشتری از آن بهره مند می شوند.

وی با ارایه این مطلب که نگاهی به تاریخچه تئاتر خیابانی می اندازیم تا اینکه بدانیم که پیدایش تئاتر خیابانی از چه زمانی و از کجاست و پیام آن چیست؟ افزود: اگر به  تاریخچه تئاتر خیابانی  نظری  بیندازیم  مشاهده می کنیم  که  در اوایل قرن بیستم، به دنبال جنگ جهانی اول و انقلاب شوروی تئاتر های  خیابانی در اروپا از رونق بسیار برخوردار شد. این تئاتر با هدف تبلیغ و ترویج اجرا می‌شد و عموما می‌خواست که مواضع انقلاب را تبلیغ کند. بعد از جنگ جهانی دوم و بخصوص در دهه 1950 میلادی این روند سیر نزولی پیدا کرد تا جنبش دانشجویی فرانسه در اواخر سال‌های 60  و ظهور رادیکالیسم در اروپا به آن جان تازه‌ای بخشید.

گل محمدی ادامه داد: فرق رویکرد این تئاتر با تئاترهای قبلی این بود که اگر در گذشته تئاترخیابانی در دفاع از پرولتاریا  برخاسته بود این‌بار بر ضد سرمایه ‌داری جهانی سر برآورده بود. بخصوص بعد از جنگ ویتنام خیلی از این نمایش ها با هدف مخالفت با امپریالیسم جهانی شکل گرفت و  به مرور زمان  تاثیرات سیاسی در این نمایش‌ها کم شد ولی جای خود را به دفاع از حقوق سیاهان، زنان و اکنون مخالفت با جهانی‌سازی داد.


مسوول کانون تئاتر سیاوشان جهاد دانشگاهی واحد مازندران با ارایه این مطلب که تئاتر خیابانی تئاتری اجتماعی  است که با اعتراض به اوضاع موجود جامعه در قالب یک داستان در میان مردم به نمایش درمی‌آید. آنچه درتئاترخیابانی اهمیت فراوان دارد مضمون نمایش  در این نوع تئاتر است می‌تواند برگرفته از واقعیت‌ها و مشکلات روزمره جامعه ای که در آن زندگی می کنیم  باشد
.خاطرنشان کرد: تئاتر خیابانی مضامینش را از زندگی شهری ومشکلات روزانه‌ای که مردم با آن  در گیر هستند گرفته و ارایه می کند و بیانگر دردها رنج‌ها، خوشی‌ها و ناخوشی‌های طبقات مختلف جوامع بشری است  که بامضامین  سرگرم‌کننده، فرهنگی، اخلاقی و اجتماعی در کوچه و بازار و... اجرا می شود.


کارشناس  تئاتر مازندرانی تصریح کرد: در این نوع تئاتر تماشاگر و بازیگر برخلاف تئاتر های صحنه ای معنایی دیگر و متفاوت  پیدا می کنند، با هم یکی می شوند و ارتباط  بین بازیگر و تماشاگر در بالاترین حد ممکن وجود دارد و این دو بدون هیچ برنامه‌ریزی از پیش تعیین شده‌ای خود را در جریانی دخیل می‌بینند که درونشان  را به بیرون می ریزد
.


وی با اشاره به این مطلب که نمایش های میدانی و فضای باز  از دیر باز در ایران به اجرا در می آمده است که بیشتر جنبه تفریحی وتفنن داشته و در نزد مردم از محبوبیت خاصی برخوردار بوده است . ادامه داد:  اما  شکل رسمی حضور نمایش خیابانی در جشنواره های رسمی در ایران از سال 66 در ششمین جشنواره تئاتر فجر بود. ازآن زمان هر سال بخشی از بسیاری جشنواره های معتبر، به نمایش خیابانی اختصاص یافته است. نمایشی که گر چه نام «خیابان» بر خود دارد، اما بسیاری از فضاها را دربرمی گیرد. خیابان، مدرسه، پارک، پایانه های قطار و مترو، میدان های عمومی و... محیط های خوبی برای عرضه نمایش خیابانی است
.

این فعال تئاتر خیابانی اذعان داشت: پس از تاریخچه و تعریف تئاتر خیابانی به پردازیم به این مطلب که  اکثر مردم  قرابت  چندانی با تئاتر ندارند و هنر نمایش جایگاهی در زندگی این قشربرای خود باز نکرده است، مردم به دلیل  مشکلات و تنگناهای زندگی  به سراغ تئاتر نمی روند، مشاهده می شود که برخی از هنرمندن تئاتر استان وقتی با عدم استقبال مخاطبین در سالن ها  روبرو می شوند فوراّ هجمه خود را به سوی مخاطب  نشانه روی می کنند و آن ها  را مقصر می دانند، و قتی  که ما خودمان را در فضا های بسته سالن محبوس  کنیم  و فقط اجرا ها را مختص به سالن می دانیم و  تئاتر  را  به میان مردم  کوچه  و بازار ... نمی بریم  چه انتظاری داریم که مردم تئاتر را درک کنند  و با این هنر  همدم شوند.


مسوول کانون تئاتر سیاوشان جهاد دانشگاهی واحد مازندران اظهار کرد: در تئاتر خیابانی همانند نمایش های میدانی و فضای باز خودمان به جای اینکه مردم به طرف نمایش کشیده شوند ، نمایش  به  میان مردم می رود و به توسعه این هنر و شناسانده شدن و پذیرفته شدن آن نزد مردم کمک می‌کند و این رغبت را می‌تواند در آنان به وجود آورد که به تئاتر نگاه راغب تری  داشته باشند ، چرا که  رسالت تئاتر خیابانی بردن این هنر در میان مردم است
.


گل محمدی ادامه داد: با توجه به اینکه دو وجهه تراژدی و طنز در تئاتر خیابانی وجود دارد اگر با درون مایه طنز اجرا در آید  جذب مخاطب در تئاتر خیابانی موثر تر واقع می شود، البته با توجه به قرار گرفتن در موقعیتی خاص می توان از تراژدی هم استفاده کرد
.


مدیر بازنشسته فعالیت های دینی هنری و ادبی جهاد دانشگاهی واحد مازندران با ارایه این مطلب که  اجرای تئاتر خیابانی می تواند فرهنگ دیدن  تئاتر را در جامعه رواج دهد و مردمی که از  تئاتر روی گردان شده اند را دوباره با سالن‌های تئاتر آشتی دهد
. تاکید کرد: تئاتر خیابانی  تئاتری است که به سرعت، بدون مقدمه  شکل می گیرد و نیاز به  دکور، نور و نیروی انسانی بیشتر و ... ندارد و نسبت به تئاتر صحنه ای در مدت زمان خیلی کم آماده اجرا می شود و از هزینه کمی برخوردار است و همانند تئاتر صحنه ای نیاز به  مکان خاص جهت تمرین ندارد، پس کاری سهل تر و بازده ای  سریعتر  نسبت به تئاتر صحنه ای  دارد و حتی می تواند اجرا های متعددی  را در شهر های مختلف داشته باشد که بطور مثال می توانم  بگویم که نمایش خیابانی حراج را که کارگردانی کردم  اجرا های زیادی را در سطح استان مازندران ،تهران و خوزستان داشتم.

گل محمدی در پایان تاکید کرد: باید بگویم که تئاتر خیابانی زمینه ساز آشتی مردم با تئاتر است. فعالان عرصه تئاتر خیابانی نه تنها از تئاتر صحنه ای جدا نمانده اند بلکه مسبب آشتی مردم با تئاتر می شوند و  با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور تئاتر های صحنه ای عملاّ نتوانستند در این مدت کاری از پیش ببرند اما تئاتر خیابانی توانست حضور خود را در جامعه ثابت کند و ما شاهد اجراهای متعدد تئاتر های خیابانی در سطح کشور باشیم که در فضای باز و با رعایت شیوه نامه های بهداشتی توانست به اجرا در آید و بنده به عنوان یک فعال تئاتری که باشیوع ویروس کرونا کار صحنه ای را که قرار بود به اجرا برود تعطیل کرده و در این فرصت توانستم  با بضاعت کم یک تئاتر خیابانی را در بابلسر به اجراء بگذارم .

انتهای پیام


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

دستگیری 595 متخلف منابع طبیعی در مازندران

میعاد رضوی در گلزار شهدای سیمرغ

دیدار با خانواده اولین شهید جهادگر مازندران در سیمرغ مدیر محترم کانون‌های خدمت رضوی استان مازندران دکتر قاسم عزیززاده گرجی

نماز جماعت با حضور مدیر کانون‌های خدمت رضوی استان مازندران درجمع خادمیاران سیمرغ

رزمایش اهدای بسته تحصیلی به دانش‌آموزان تحت حمایت در بابل

کسب رتبه برتر کشوری بانوان مازندران در رویداد ملی «ره‌بانو»

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری دانشگاه مازندران و آموزش‌وپرورش استان مازندران

حضور ورزشکاران در مسابقات کشوری گراپلینگ کیک‌بوکسینگ تهران

توزیع لوازم‌التحریر بین 829 دانش‌آموز خانواده‌های زندانیان مازندران

رزمایش توزیع 1800 بسته تحصیلی در بابل برگزار می شود

منطقه آزاد مازندران: اقتدار - اختیار و توسعه

توزیع 313 بسته تحصیلی در آمل همزمان با هفته وقف

بهره‌برداری از طرح‌های عمرانی و ورزشی موقوفات در آمل

دیدار مدیران اوقاف و امور خیریه مازندران با استاندار به مناسبت هفته وقف + عکس

اعضای هیأت سوارکاری فریدونکنار معرفی و منصوب شدند

پایان چشم‌انتظاری زوج‌های جوان با حمایت اوقاف مازندران

آیین نکوداشت هفته دانشگاه مازندران برگزار می‌شود

حفظ نیت واقفان؛ اولویت اوقاف حتی در شرایط جنگ

اختصاص 1400 میلیارد تومان به 62 پروژه سرمایه‌گذاری موقوفات مازندران

دست به ایثار.سپاهی و بسیجی ازصمیم دل است

ایران قوی با همدلی و مهارت ایرانی

اوقاف مازندران در احیای موقوفات کشاورزی پیشرفت داشته است

اهمیت وقف‌های جدید برای حمایت از کودکان یتیم و بی‌سرپرست

تالاب نیلوفر آبی سیمرغ؛ در انتظار بیداری مسئولان

حجت الاسلام خانلری با تاکید بر لزوم رسیدگی به مشکلات معیشتی مردم گفت کنترل بازار و مهار گرانی از. وظایف مهم دولت است.

خدمات رضوی مسجد‌محور باشد

همایش یاوران وقف در بهشهر

محفل انس با قرآن کریم در ساری

نخستین جشنواره کف‌بازی و آب‌بازی در شهر زیراب

به منابع طبیعی و آب منطقه‌ای مازندران توجه جدی شود

دادگستری مازندران به مساله تعیین تکلیف مالکیت کارخانه نساجی ورود کرد

جهشی بزرگ در توسعه زیرساخت‌های برق سیمرغ/ 21 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری برای رفاه مردم

عطرافشانی گلزار شهدای امامزاده سیدملال(ع) قائم‌شهر

رونمایی از سردیس و یادمان واقف بزرگ حوزه سلامت در بهشهر

طلوع رحمت و نور در سالروز ولادت پیامبر اعظم (ص)وامام‌جعفرصادق(ع)درسیمرغ

محفل باشکوه انس با قرآن کریم را در کانون محلی مسجد روستای سنگتاب برگزار کردند.

برگزاری محفل انس با قرآن کریم در بابلسر

جهاددانشگاهی؛ پیشگام پیوند علمی و فرهنگی برای تحقق امت واحده

تحویل تجهیزات درمانی از محل موقوفه تاجر ساروی به بیمارستان امام خمینی(ره) ساری

جشنواره شهید رجایی در ساری برگزار شد

پویش«آینده ساز باشیم» کاری بزرگ و مهم ،مبتنی بر گام دوم انقلاب

رشد 150 درصدی استفاده از معافیت‌های قرارداد موقوفات در ساری نسبت به سال گذشته

برگزاری هفدهمین محفل ماهانه انس با قرآن کریم نسیم نور در آمل

اعلام ضرب‌العجل برای تعیین‌تکلیف ساختمان امامزاده یوسف‌رضا(ع) قائم‌شهر

صبر و استقامت در دعوت به نماز سرمایه‌گذاری در تربیت فرزندان است

آغاز پویش «جشن عاطفه‌ها» در مازندران پویش سراسری «جشن عاطفه‌ها»

آغاز شور رضوی برای برپایی جشن میلاد پیامبر رحمت(ص) و امام صادق(ع) در سیمرغ

مشارکت 25 میلیارد ریالی خیرین شهرستان سیمرغ در سپرده گذاری در صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت

جام فوتبال، یادواره شهدای هفت رُکن شنبه 15 شهریور ماه

290 اثر هنری از هنرجویان توانخواه و عادی در رامسر به نمایش درآمد