آخرین مطالب

پس از یک وقفه چندساله؛

بنیاد حامیان دانشگاه مازندران آغاز به کار کرد سیاست و جامعه - تفکر، اندیشه و دانشگاه

بنیاد حامیان دانشگاه مازندران آغاز به کار کرد

  بزرگنمایی:
گروه اندیشه: مسوول بنیاد حامیان دانشگاه مازندران از آغاز به کار دوباره این بنیاد پس از یک وقفه چندساله خبر داد.


گروه اندیشه: مسوول بنیاد حامیان دانشگاه مازندران از آغاز به کار دوباره این بنیاد پس از یک وقفه چندساله خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری فجر شمال، امامعلی شعبانی مسئول بنیاد حامیان دانشگاه در حاشیه نشست شورای خیران دانشگاه مازندران از آغاز به کار دوباره بنیاد خیرین دانشگاه مازندران پس از یک وقفه چندساله خبر داد و به تشریح اهمیت و ضرورت فعالیت بنیاد حامیان دانشگاه‌ها پرداخت و گفت: مطالعه و بررسی در نقش مشارکت‌های مردمی در توسعه آموزش عالی و در سطح جهانی و ملی حکایت از این واقعیت آشکار دارد که دانشگاه‌های موفق دانشگاه‌هایی هستند که از کمک‌های خیرخواهانه و از سنت حسنه وقف بهره‌مند هستند وبی‌علت نیست که امروزه در نظام رتبه‌بندی جهانی، میزان بهره‌مندی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی از کمک‌های مردمی به عنوان یکی از معیارها و شاخص‌های مهم و اثرگذار مطرح است.

وی افزود: در فلسفه این معیار سنجش نیز می توان به ناتوانی دولت‌ها در حمایت همه جانبه از نظام آموزش عالی از یک‌سو و نیز مساله لزوم استقلال دانشگاه‌ها و نقش و جایگاه آن در رشد و توسعه کشور از دیگر سو اشاره کرد. یعنی قبل از آن‌که به مقوله مشارکت‌های مردمی به عنوان فرار دولت‌ها از وظایفشان یاد شود، باید به منافعی که از استقلال مالی دانشگاه‌ها در ابعاد مختلف به‌خصوص در حوزه علوم انسانی حاصل می‌شود، فکر کرد. اگرچه مشارکت‌های مردمی در ایجاد زیرساخت‌های آموزشی، رفاهی و پژوهشی می‌تواند به ایجاد تعهد برای دولت‌ها در درازمدت نیز بیانجامد.

شعبانی ادامه داد: در یک نمونه برجسته و نه‌چندان دور می‌توان به رتبه افتخارآمیز دانشگاه هم‌جوار و فرزند دیروزین دانشگاه مازندران، یعنی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل اشاره کرد که یکی از دلایل مهم درخشش فوق‌العاده آن در رتبه‌بندی جهانی، برخورداری از کمک‌ها و مشارکت‌های مردمی در ابعاد مادی و معنوی است که به عنوان یک پارامتر حایز اهمیت، مدنظر سازمان‌های شاخص علم‌سنجی در جهان قرار دارد.

مسئول بنیاد حامیان دانشگاه مازندران با اشاره  به  نمونه جهانی دانشگاه هاروارد که از کمک‌ها و مشارکت‌های مردمی برخوردار است خاطرنشان کرد:  دانشگاه اول جهان اساسا نامش برگرفته از خیری به نام هاروارد است که با نیمی از دارایی خود و به سال 1638 میلادی این دانشگاه را تاسیس کرد. جالب است بدانیم ارزش موقوفات این دانشگاه در سال 2020 بالغ بر عدد باورنکردنی 41 میلیارد دلار بوده است. نکته ظریف دیگر آن‌که بیش از نیمی از دانشجویان این دانشگاه از محل همین موقوفات، بورسیه تحصیلی دریافت کردند. لذا بی‌علت نیست که دهه‌هاست که جهش علمی را در این دانشگاه و دانشگاه‌های مشابه آن در سطح جهان شاهد هستیم.  

وی در خصوص تاریخچه بنیاد حامیان دانشگاه‌ها به طور اعم و دانشگاه مازندران به طور اخص اشاراتی کرد و ادامه داد: متاسفانه دانشگاه مازندران علی‌رغم جایگاه و اعتبار در سطح ملی، چندان در این حوزه پیشگام نبوده است. پیشگامان این حوزه دانشگاه‌هایی چون دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه تهران هستند که بیش از 18 سال سابقه فعالیت دارند و البته آثار و نتایج بسیار مثبت وجود آنها را به عینه می شود در رشد و شکوفایی همه جانبه این دانشگاهها مشاهده کرد.

وی افزود: بنیاد حامیان دانشگاه مازندران در سال 1393 در زمان تصدی معاونت پشتیبانی توسط دکتر نوذری و بر اساس همت منبعث از باور ایشان و اولیای وقت دانشگاه تاسیس گردید. لیکن متاسفانه بعدها به دلایل مختلف چندان جدی گرفته نشد که البته خود را در توسعه نه چندان درخور شان دانشگاه مازندران به نمایش نهاد. تا این که در آبان‌ماه امسال و البته این بار با اهتمام ویژه و به طور جدی مجددا آغاز به کار کرده است.

 شعبانی به مهمترین موانع و چالش‌های بنیادهای حامیان دانشگاه‌ها پرداخت  و تصریح کرد: به باور اینجانب و البته پس از بررسی‌های میدانی، دولتی‌بودن و یا لااقل دولتی‌شدن این نوع تشکیلات، هم‌واره از آسیب‌های جدی در سطح ملی بوده است. علاوه بر این عدم فرهنگ سازی و نیز غفلت از اهمیت مقوله وقف در گسترش و رشد آموزش عالی از مهم‌ترین موانع و چالش‌های این حوزه بوده است.

وی ادامه داد: در همین راستا می‌بایست در خصوص غلبه نگرش بر موقوفات مذهبی و علی‌رغم نیاز واقعی و حیاتی جامعه در عرصه‌های دیگر و از جمله علم و دانش، تجدیدنظر اساسی صورت پذیرد. حاصل و نتیجه آن‌که فرهنگ‌سازی عمومی در این عرصه ضرورتی تام دارد.   

مسئول بنیاد حامیان دانشگاه مازندران یا اشاره  به  مهم‌ترین اهداف تاسیس بنیاد حامیان دانشگاه  خاطرنشان کرد:  هدف از تشکیل بنیاد، اشاعه و گسترش فرهنگ اسلامی وقف و باقیات و صالحات در جامعه و بهره‌گیری در جهت رشد کمی و کیفی دانشگاه، ارایه مشاوره و بسترسازی جهت تسهیل در امر سرمایه‌گذاری بهینه خیران آموزش عالی، شناسایی، تقدیر و حمایت همه‌جانبه از خیران و واقفان دانشگاه، نظارت بر حسن انجام نظرات و اهداف شرعیه خیران و واقفان در طول حیات آن‌ها و بعد از آن، برنامه‌ریزی و سازماندهی برای جذب کمک‌های مردمی و دولتی در جهت ساخت و افزایش فضاهای مورد نیاز دانشگاه؛ با همکاری و هماهنگی بنیاد خیران حامی آموزش عالی، نظارت بر حسن انجام تعهدات دانشگاه در قبال خیران، واقفان و موقوفات ایشان با همکاری بنیاد خیران حامی آموزش عالی و کمیته خیران وزارت عتف است.

وی با شاره به دیگر اهداف تشکیل بنیاد حامیان دانشگاه اظهار کرد: نظارت به منظور حسن احداث پروژه‌های خیرساز دانشگاه، نظارت و پیگیری تخصیص سهم پنجاه درصدی وزارت عتف با هماهنگی بنیاد خیران حامی آموزش عالی و همکاری کمیته خیران وزارت عتف، حمایت از دانشجویان بی بضاعت دانشگاه، حمایت از پژوهشگران و نخبگان دانشگاه، حمایت از کارآفرینان جوان دانشجو و شرکت‌های دانش‌بنیان نوپای دانشگاه، انجام هرگونه فعالیت اقتصادی در راستای تامین اهداف بنیاد، ایجاد کانون دانش‌آموختگان خیر دانشگاه و در یک جمله بهره‌گیری از توانمندی‌های مادی و معنوی خیران و تشویق و ترغیب نیکوکاران و نیک اندیشان در تقویت و گسترش زیرساخت‌های دانشگاه مازندران از دیگر اهداف تشکیل این بنیاد بشمار می رود.

شعبانی به اقدامات صورت پذیرفته در چند ماه گذشته بنیاد حامیان دانشگاه پرداخت و ادامه داد:  علی‌رغم شرایط کرونایی و دورکاری کارکنان، آسیب‌شناسی بنیادهای حامیان به طور اعم و بنیاد حامیان دانشگاه مازندران به طور اخص، اختصاص دو اتاق کار با تجهیزات اولیه، یک کارشناس تمام‌وقت برای بنیاد، تشکیل شورای مشورتی، تعامل و کسب تجربه از دانشگاه‌های موفق جهان و ایران، آماده‌سازی ویژه‌نامه بنیاد با موضوع تجربیات ملی و بین‌المللی، فراخوان دو طرح لوگو و یاد ایام دانشجویی، راه‌اندازی گروه تلگرامی و واتساپی و دریافت قول مساعد از نمایندگان مردم شهرستان‌های بابل و بابلسر در مجلس شورای اسلامی برای احداث مجتمع فرهنگی دانشگاه به‌عنوان یک نیاز معطل‌مانده حدودا 16 ساله دانشگاه علی‌رغم ضرورت برای هزاران فعال فرهنگی دانشگاه از مهمترین اقدامات صورت گرفته در سه ماه نخست فعالیت بنیاد بوده است. البته در طول سال گذشته، ریاست دانشگاه با رایزنی‌هایی موفق، کمک‌های شایان توجهی چون اخذ مالکیت مجتمع طبرستان از خیران برای دانشگاه دریافت کرده است.   

مسوول بنیاد حامیان دانشگاه مازندران ایجاد، اصلاح و یا تقویت ساختار و حرکت به سمت تحقق مفاد اساس‌نامه بنیاد را مهم‌ترین دغدغه و در عین حال یکی از برنامه‌های کلان پیش روی آن دانست و تاکید کرد:  در همین راستا تغییر بنیادین در ترکیب هیات امنا و متعاقبا هیات مدیره، انتخاب مدیرعامل، تعیین بازرسان اصلی و علی‌البدل، شکل‌گیری کارگروه‌ها، افتتاح حساب مستقل و سپس ثبت رسمی در سازمان ثبت شرکت‌ها از برنامه‌های بنیادین بنیاد حامیان دانشگاه مازندران خواهد بود.

وی در ادامه افزود: علاوه بر این، تشکیل بانک اطلاعاتی از دانش‌آموختگان موثر دانشگاه در نهادها، سازمان‌ها، شرکت‌ها و وزارتخانه‌ها در دستور کار قرار دارد که در همین‌جا از کلیه کارکنان دانشگاه خواهشمند است یاری‌گر ما در تقویت و تکمیل این بانک باشند. ایجاد و توسعه ابزارهایی چون سایت، کانال تلگرامی و واتس آپی نیز جهت اطلاع‌رسانی از فعالیت‌های بنیاد در دستور کار قرار دارد
. سایت بنیاد طراحی گردیده و البته مرحله آزمایشی خود را می‌گذراند. گروه تلگرامی و واتساپی نیز اخیرا راه‌اندازی شده است.

شعبانی زمینه‌ها و عرصه‌های فعالیت و متعاقبا زمینه‌های همکاری در بخش‌های رفاهی«از جمله کمک به دانشجویان نیازمند و بی‌بضاعت در تامین هزینه‌های غذا، خوابگاه، پوشاک و درمان و نیز ساخت خوابگاه»،  دانست و اذعان داشت:  کمک های آموزشی از جمله کمک به تامین لوازم تحصیلی دانشجویان نیازمند، اعطای بورسیه تحصیلی به دانشجویان مستعد و ممتاز، کمک به تامین هزینه‌های تحصیلی دانشجویان نیازمند، پژوهشی، از جمله اهدای کتاب، خرید و اهدای تجهیزات آزمایشگاهی و... از جمله فعالیت های این بنیاد است.

   وی در پایان از اعضای هیات علمی، کارکنان و نیز دانشجویان دانشگاه درخواست  کرد تا نظرات، پیشنهادات و ارشادات ارزشمند خود را  دریغ نکرده  و با کارشناس بنیاد به شماره تلفن 35303584 در میان بگذارند.

حمیدرضا گل محمدی تواندشتی
انتهای پیام


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

مراتب اعتراض خود را نسبت به فروش زمین مذکوراعلام می دارد

پیام تبریک رحمتی بهمنانی فرماندار سیمرغ به منتخبین مردم حوزه انتخابیه و تشکر از حضور گسترده مردم ولایتمدار سیمرغ

رییس کل دادگستری مازندران: ضرب الاجل 3 ماه دستگاه قضا به مالکان معادن/ تعریض کندوان متوقف شد

مدیرکل بهزیستی مازندران خبر داد؛ حمایت اقتصادی از 200 دختر فاقد سرپرست در مازندران

رئیس کل دادگستری مازندران: اطاله دادرسی ، مهمترین دغذغه‌ی مردم در امور قضایی است.

عباسی و کشوری نمایندگان حوزه انتخابیه قائم شهر، سوادکوه، جویبار، سوادکوه شمالی و سیمرغ شدند.

پیام تبریک فــــرماندار و امام جمعه شهرستان سیمــــرغ به مناسبت ولادت حضرت معصومه (س)

جذب 130 حامی جدید در سال‌جاری درشهرستان سیمرغ

مشاور فرهنگی فرماندهی انتظامی استان مازندران منصوب شد.

رئیس کل دادگستری مازندران بر حدنگاری دقیق زمین‌های کشاورزی در استان تاکید کرد.

جلسه مشترک نمایندگان فرماندار و بخشدار به ریاست رحمتی بهمنانی فرماندار سیمرغ

استاندار مازندران ترویج فرهنگ مشارکت اجتماعی برای توسعه زیرساخت های آموزشی امری ضروری است.

نماینده ولی فقیه در مازندران: تاکسی هوایی در مازندران راه اندازی شود

استاندار مازندران از بزرگترین مرکز تصویر برداری کشور (دکتر قادسی) در شهرستان بابلسر بازدید کرد

استاندار مازندران در نشست کمیسیون هماهنگی بانکهای استان گفت: بانکها باید برای اعطای تسهیلات به متقاضیان تسهیل گری در بخش وثیقه و ضامنین داشته باشند.

نقش انکارناپذیر معلم در تربیت فرهنگی و اجتماعی دانش آموز

طرح عفاف و حجاب به وظایفشان عمل نکردند، باید استقامت کرد تا این پرچم برافراشته بماند و دست از پای نکشیم

وی با بیان اینکه؛ معلمان با عشق، محبت و ایثار ثابت‌قدم در مسیر هدایت جامعه هستند

نماینده عالی دولت در شهرستان سیمرغ وجود جانبازان را سبب خیر و برکت و زندگی آن‌ها را الگوی ارزشمندی برای جامعه دانست

رئیس کل دادگستری مازندران صدور آراء قاطع و بازدارنده را حافظ محیط زیست و سلامت مردم دانست و گفت: حفظ محیط زیست در اولویت دستگاه قضایی قرار دارد.

بهمنانی فرماندار شهرستان سیمرغ، در سخنانی با مهم خواندن برگزاری انتخاباتی سالم، امن و پرشور، از تمامی

رئیس ستاد انتخابات مازندران گفت: همه تمهیدات مورد نیاز جهت برگزاری مرحله دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی فراهم شد.

دیدار و جلسه مدیرکل ثبت احوال استان با فرماندار سیمـــرغ

یک‌صدمین کرسی‌ نظریه‌پردازی، نقد و مناظره در دانشگاه مازندران برگزار می شود

اخرین وضعیت واگذاری مجوزها برای احداث نانوایی برای متقاضیان،

نماینده عالی دولت در شهرستان بابلسر از بکاری نخبگان و افراد اندیشه ورز در امور تاکید کرد

حضور رحمتی بهمنانی فرماندار سیمرغ در یادواره شهدای روحانی سیمرغ و گرامیداشت شهدای خانطومان

جلسه تعیین تکلیف مغازه های حادثه آتش سوزی شهرستان سیمرغ

رفتار حجاج ایرانی باید مایه افتخار امام صادق (ع) باشد

آموزش نحوه رای دادن با صندوق الکترونیکی به نمازگزاران

رئیس کل دادگستری مازندران بر استفاده از همه ظرفیت‌ها برای توسعه و پیشرفت استان وادا کردن حق مردم شریف دیار علویان به بهترین شکل ممکن تاکید کرد

پیام تسلیت رحمتی بهمنانی فرماندار و حجت الاسلام خانلری امام جمعه سیمرغ به مناسبت سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق(ع)

پیام تبریک مدیر محترم شبکه بهداشت و درمان سیمرغ به مناسبت روز ماما مدیر شبکه بهداشت و درمان

امام جمعه سیمرغ گفت حماسه وعده صادق را لازم دانست وگفت در حوزه اقتصادی و جهش تولید نیازمند وعده صادق هستیم

فرماندهی سپاه شهرستان سیمرغ بمناسبت فرا رسیدن هفته معلم و هفته عقیدتی سیاسی

پیام تبریک بادآور رئیس بنیاد شهید شهرستان سیمرغ بمناسبت 12 اردیبهشت ماه روز معلم

اولین جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان سیمرغ در سال 1403

رئیس سازمان عقیدتی سیاسی فراجا:با اشاره به اینکه دوام و بقای انقلاب اسلامی برگرفته از تفکر امام صادق (ع) است، حمایت از طرح نور را برای سلامت روان جامعه، تکلیف همگان برشمرد.

استاندار مازندران گفت: مشکلات جامعه ایثارگران، جانبازان و خانواده شهدا در تامین مسکن و دیگر مجوز‌های خدماتی باید مورد اهتمام قرار بگیرد

مراسم تجلیل از معلمان نمونه و خانواده های معظم شهداء فرهنگی در سیمرغ برگزار شد.

آمریکا، صهیونیست‌ها، تروریست‌ها، داعشیان منطقه و ... هیچکدام امام زمان (عج) ندارند و ما داریم و مطمئن باشیم که ما موفق می‌شویم.

حضور رحمتی بهمنانی فرماندار سیمرغ در جلسه کمیته فرهنگی ستاد یادواره شهدای

پیام تبریک فرماندهی انتظامی شهرستان سیمرغ بمناسبت روز کار

نگاهی بر نمایش دفاع مقدسی «فریاد زیر آب»

پیام تبریک بخشدار تالارپی به مناسبت فرا رسیدن 9 اردیبهشت ، روز شوراها

بهره مندی 70 خانوار در سیمرغ از خدمات مسکن مددجویی در سال 1402

پیام تبریک رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان سیمرغ به مناسبت فرا رسیدن روز شوراها

لزوم توسعه مدارس هیات امنایی در مازندران

پنجم اردیبهشت ماه بمناسبت هفته کارگر و قشر بسیج کارگری

رئیس کل دادگستری مازندران در نخستین نشست قضایی امسال استان بر شفافیت عملکرد قضات با هدف ترویج عدالت در جامعه تاکید کرد.