آخرین مطالب

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه مازندران؛

استاد شهید مطهری الگوی آزاداندیشی و آزادمنشی و معلمی نمونه بود سیاست و جامعه - تفکر، اندیشه و دانشگاه

استاد شهید مطهری الگوی آزاداندیشی و آزادمنشی و معلمی نمونه بود

  بزرگنمایی:
گروه اندیشه: معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه مازندران با ارایه این مطلب که استاد شهید مطهری الگوی آزاداندیشی و آزادمنشی و معلمی نمونه بود گفت: تلاش و کوشش استادان فرهیخته در امر گرانمایه تربیت و پرورش نسلی جوان و آرمانگرا برای اعتلای ایران اسلامی شایسته سپاس و ستایش است.

هم‌زمان با فرا رسیدن12اردیبهشت، سال‌روز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری و هفته گرامی‌داشت مقام معلم، محمدحسین فاطمی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه مازندران در گفت و گو با پایگاه خبری فجر شما ل به ارایه گزارش عملکرد این معاونت پرداخت و با ارایه این مطلب که دوازدهم اردیبهشت سالروز شهادت و پاسداشت مقام والای استاد شهید مرتضی مطهری، اندیشمند و متفکر توانای کشورمان گرامی می دارم. گفت: استاد شهید مطهری الگوی آزاداندیشی و آزادمنشی و معلمی نمونه بود.تلاش و کوشش استادان فرهیخته در امر گرانمایه تربیت و پرورش نسلی جوان و آرمانگرا برای اعتلای ایران اسلامی شایسته سپاس و ستایش است.

وی افزود: این تلاش‌ها، در روزهای کنونی که ویروس کرونا وضعیتی ویژه به کشور داده، نمودی بیش از پیش داشته است. اعضای گرانمایه هیات علمی دانشگاهمازندران، با احساس مسئولیت و تلاش دلسوزانه خود و با بکارگیری ابزارها و زیرساخت توانمند آموزش مجازی دانشگاه، توانستند جریان پیوسته آموزش را تداوم بخشند.لذا این روز را فرصتی مغتنم می‌شمارم تا ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره‌ استاد شهید مرتضی مطهری، مراتب قدردانی خود را از تمامی استادان فرهیخته دانشگاهمازندران به‌جا آورم و برای آنان توفیق روزافزون در عرصه علم و دانش را آرزو کنم.

فاطمی ادامه داد:یکی از اهداف کلان نظام علم و فناوری کشور تعمیق و گسترش آموزش عالی تا آخرین سطوح تحصیلی همراه با تقویت اخلاق و آزاداندیشی و روحیه خلاقیت در آحاد جامعه به‌ویژه نسل جوان است و در این راستا در دانشگاه مازندران نیز گام‌های موثر و مهمی برداشته شده است که لازم است از کلیه عزیزانی که از سال‌های گذشته در این حوزه نقش‌آفرینی داشته‌اند تشکر و قدردانی کنم.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه مازندران با ارایه این مطلب که سیاست‌های کلیاجرا شده در دانشگاه مازندران با توجه به اسناد بالادستی و برنامه جامع توسعه دانشگاه در راستای ارتقای سطح کیفی و کمی آموزشی و پژوهشی دانشگاه، توجه ویژه به نخبگان و استعدادهای درخشان و بین‌المللی سازی دانشگاه بوده است. خاطرنشان کرد: مجموعه سیاست‌گذاری‌های انجام شده مشخص‌کننده راهبردهای اصلی دانشگاه بوده و امید است با همراهی کلیه همکاران شاهد حرکت پرشتاب دانشگاه مازندران در دست‌یابی به افق‌های جدید و ارتقای جایگاه آن در سطح ملی و بین‌المللی باشیم.

وی به برخی اقدامات به عمل آمده در جهت نیل به اهداف مهم و والای دانشگاه در سال 1399 به ساماندهی حوزه آموزش‌های آزاد و مجازی اشاره کرد و اذعان داشت:تهیه و تدوین شیوه‌نامه آموزش غیرحضوری، به‌روز‌ آوری و ارتقای سامانه مدیریت آموزش مجازی و پشتیبانی و استفاده گسترده از آن در سطح دانشگاه با توجه به توقف آموزش حضوری ناشی از شیوع ویروس کرونا و برگزاری تعداد زیادی گارگاه آموزشی برای اساتید، کارشناسان و دانشجویان به‌منظور افزایش توانمندی آنان در استفاده بهینه از امکانات سامانه، برنامه‌ریزی جهت کمک به خرید لپ‌تاپ برای اساتید و برگزاری دوره‌های آزاد مهارت‌افزایی، از جمله مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته در این حوزه است.

وی تهیه و تدوین شیوه‌نامه برگزاری دوره‌های آزاد به‌منظور ایجاد منابع مالی پایدار از دیگر فعالیت‌های صورت گرفته در این حوزه دانست و با اشاره به حوزه جذب و هدایت حمایت و پرورش استعدادهای درخشان ادامه داد: استقرار مدیریت دفتر استعدادهای درخشانوتشکیل شورای استعدادهای درخشان دانشگاه،تدوین و تصویب آیین‌نامه‌های اعطای تسهیلات آموزشی، پژوهشی و رفاهی به دانشجویان نخبه و مستعد دانشگاه در هیات امنا و آگاهی‌رسانی موثر و گسترده و با زمان‌بندی مناسب به این عزیزان در جهت بهبود و افزایش کمی و کیفی دانشجویان استعداد درخشان در دانشگاه بوده است.

فاطمی در باره ارتقا و بهبود ساختار معاونت آموزشی اظهار کرد: باز آرایی، بازنگری، مدرن‌سازی و چابک‌سازی چارت حوزه معاونت آموزشی با ایجاد مدیریت مهم و استراتژیک توسعه و برنامه‌ریزی آموزش و ادغام مدیریت آموزشیبا مدیریت تحصیلات تکمیلی و تغییر چارت تفضیلی آن، تهیه و تدوین آیین‌نامه حق‌التدریس دانشگاه، تغییر و بازنگری شرایط فراخوان جذب اعضای هیات علمی و تهیه و تدوین شیوه‌نامه اختصاصی ارتقای مرتبه اعضای هیات علمی،تهیه و تدوین آیین‌نامه ارتقای مهارت‌های مدرسان دانشگاه،تهیه آیین‌نامه جذب دانش‌آموختگان و اساتید نخبه در دانشگاه مازندران،تدوین شیوه‌نامه به‌کارگیری مدرسان حق‌التدریس و تدوین آیین‌نامه انتقال اساتید به دانشگاه مازندران و اعطای پایه‌های تشویقی آموزشی و پژوهشی به همکاران از مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته در این حوزه بوده است.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه مازندران افزود: در راستای تسهیل و تسریع فرآیندهای آموزشی، می توان بهتغییر سامانه آموزشی دانشگاه از سما بهسامانهگلستان برای انتخاب واحد سریع‌تر، بهتر و روان‌تر دانشجویان،ایجاد کاتالوگ رشته و طراحی برنامه آرایش ترمی، ارایه دروس برای اصلاح وضعیت انتخاب واحد دانشجویان،طراحی و فعال‌سازی سامانه پیشخوان خدمت جهت پاسخگویی غیرحضوری مراجعان و اتوماسیون فرآیند صدور ابلاغتدریس و برگزاری دوره‌های آموزشی و بازآموزی کارشناسان و مدیران حوزه آموزشی، اشاره کرد که بخشی از اقدامات صورت گرفته در این زمینه بوده است.

وی ادامه داد: تصویب آیین‌نامه شورای اشتغال‌پذیری و تشکیل کارگروه‌های ویژه آن از جمله اقدامات به‌عمل آمده در حوزه افزایش اشتغال‌پذیری دانشجویان کارشناسی می‌باشد. که در این راستا شاهد اجرایی‌شدن دوره‌های کوآپ و اعزام دانشجویان دانشگاه به صنایع مختلف استان برای اولین بار بوده‌ایم. اخذ مجوز راه‌اندازی 12 رشته جدید در دانشگاه مازندران شامل چهاررشته دکتری و شش رشته کارشناسی ارشد و دو رشته کارشناسی از دیگر اقدامات صورت پذیرفته در سال 1399 بوده است.

فاطمی انتخاب اساتید نمونه دانشگاه در سال جاری بر مبنای دستورالعمل شناسایی و انتخاب سرآمدان آموزشی دانشگاه‌ها مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دانست و ادامه داد: بر مبنای این دستورالعمل، مهم‌ترین شاخص‌های انتخاب سرآمدان آموزشی شامل سه محور اصلی اخلاق استادی،کیفیت آموزش و شاخص‌های عمومی بوده است.

وی افزود: برخی معیارهای ارزیابی اخلاق استادی شامل وقار و متانت و شأنیت استادی،راستی و صداقت،پایبندی به مبانی ارزشی و اصول اعتقادی،نظم و انضباط و رعایت قوانین آموزشی و داشتن روحیه عدالت و انصاف و انتقادپذیری است.

وی ادامه داد: معیارهای ارزیابی کیفیت آموزشی شاملارزیابی دانشجویان دانش‌آموختگان،مهارت‌های تدریس،استفاده از منابع روزآمد و کارآمد،خلاقیت و نوآوری در امر آموزش،ارزشیابی مناسب و منطقی دانشجویان و طراحی محتوای آموزشی مناسب است.

فاطمی به معیارهای عمومی اشاره کرد و ادامه داد: شاخص‌هایی از قبیل رعایت کمیت موظف آموزشی،تعامل سازنده با گروه و دانشگاه،مشاوره و راهنمایی دانشجویان و مشارکت در فعالیت‌های بین‌المللی آموزشی می‌توان اشاره کرد که در مجموع بخشی از معیارهای مورد نظر در انتخاب سرآمدان آموزشی دانشگاه بوده است.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه مازندران با ارایه این مطلب که تحولات گسترده جهان معاصر در تمام ابعاد همه سازمان‌ها را تحت تأثیر قرار داده و آن‌ها را از جمله دانشگاه‌ها متحول کرده است. تاکید کرد: دانشگاهی در این محیط سیال و دینامیک موفق‌تر عمل می‌کند که فرصت‌ها و چالش‌های محیط را پیش‌بینی کرده و برای مواجهه با آن آمادگی و انعطاف لازم را داشته باشد. تحقق این امر مستلزم داشتن برنامه برای استفاده از فرصت‌ها و کاهش تهدیدات و چالش‌ها است و در این میان استفاده از خرد جمعی و هم‌سویی راهبردی کلیه ارکان دانشگاه بسیار مهم و ضروری است.

وی برنامه‌های مورد نظر در سال جاری در راستای دست‌یابی به اهداف فوق‌الذکر و سیاست‌گذاری‌های به‌عمل آمده و اجرای آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های تدوین شد ه دانست و ادامه داد: در این میان تقویت دفتر استعدادهای درخشان دانشگاه،بهبود سطح فرآیندهای آموزشی دانشگاه،پالایش و بازنگری و بهبود کمی و کیفی برنامه‌های درسی و سرفصل دروس،ارتقای جایگاه دانشگاه در حوزه آموزش‌های آزاد و مجازی،افزایش سهمیه جذب و پذیرش دانشجویان غیر ایرانی و توجه ویژه به برنامه افزایش اشتغال‌پذیری دانش‌آموختگان در دوره‌های کارشناسی، از جایگاه قابل توجهی برخوردار است. بدیهی است که محور اصلی اجرایی این برنامه‌ها گروه‌های آموزشی می‌باشند و مدیران محترم گروه، نقشی بی‌بدیل در تحقق اهداف کلان دانشگاه در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی دارند.

عضو هیات علمی دانشگاه مازندران گفت: در این روزها که کشور عزیزمان، ایران با مشکلات فراوان اقتصادی و هجمه‌های سیاسی و فرهنگی دست به گریبان است، رسالت استادان و معلمان بیش از هر زمان دیگری اهمیت پیدا کرده است. بی ‌‌تردید این آموزگاران و استادان هستند که در این برهه حساس می‌بایست به‌دنبال راهی به رهایی باشند و چاره‌جویی کنند.

وی در پایان ادامه داد: تلاش برای تغییر اوضاع کنونی و ایجاد روحیه خودباوری و تاب‌آوری و کوشش برای به‌ثمر رساندن استعداد و توانایی‌های بالقوّهموجود در جوانانِ این مرز و بوم، یکی از اصلی‌ترین وظایف استادان است. انتظار می‌رود که معلمان و استادان فرهیخته، با استعانت از فرهنگ ایرانی و آموزه‌های اسلامی، بنیان‌های فکری و هویّت فرهنگی و اجتماعی جامعه ایران را استحکام بخشند. اهتمام به ارتقای کیفیت آموزش و توجه به پژوهش‌های هدفمند و تلاش برای مأموریت‌گرا شدن دانشگاه‌ها از رسالت‌های اصلی استادان دانشگاه است.

حمیدرضا گل محمدی تواندشتی
انتهای پیام


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

نبرد رسانه ای؛ مخرب تر از نبرد نظامی

«علی باکویی کتریمی» افتخاری از دودانگه ساری مرکز دیار علویان به فیض عظیم شهادت نائل شد.

توزیع 400 پرس غذای گرم در موکب حضرت علی اصغر (ع) اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان مازندران

برگزاری اجتماع مردمی جهت محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی در امامزادگان و بقاع متبرکه مازندران

امام جمعه سیمرغ گفت زمان انتقام سخت از صهیونیستی های جنایتکار فرا رسیده است

ملت ایران رژیم صهیونیستی را پشیمان خواهد کرد

ایران رژیم غاصب را با سرنوشتی تاریک‌تر از گذشته مواجه خواهد کرد

رژیم غاصب و وحشی اسراییل به سزای اعمال خود خواهد رسید

ذره‌ای از مسیر عزت، اقتدار و انتقام الهی عقب نخواهیم نشست

اعلام جزئیات برگزاری مرحله شهرستانی مسابقات سراسری قرآن کریم در مازندران

ثبت‌نام 2300 مازندرانی در چهل و هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم

سومین یادواره 6 شهید پرکوه دودانگه ساری برگزار شد+ عکس

آئین گرامی‌داشت دهمین سال شهادت «روح الله سلطانی» در ساری

برنامه‌ریزی برای کاهش مصرف برق در سیمرغ / صنایع و مشترکان پرمصرف زیر ذره‌بین

اخبار > مسائل و مشکلات حوزه آرد و نان شهرستان سیمرغ در استان مازندران بررسی شد

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سیمرغ اعلام کرد: تعامل همه‌جانبه، رمز خدمت‌رسانی به مردم

برگزاری مسابقه های چتربازی آجا در پدافند هوایی مازندران

غیور محله پرکوه منطقه ساری میزبان سومین یادواره شهدا

جام رسانه‌ای امید در کارخانه نساجی مازندران برگزار می شود

توزیع 36 هزار پرس اطعام غدیر در بقاع متبرکه مازندران

انتخابات کانون مداحان مازندران برگزار شد

برگزاری دوره آموزشی تئاتر، ویژه فرزندان کارکنان دانشگاه مازندران در تابستان 1404

صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت الگویی بی‌نظیر در جهان اسلام است

صندوق قرض الحسنه امداد ولایت مازندران رتبه اول کشور در قرض الحسنه با حمایت و پشتوانه مردم

قرض الحسنه قوی ترین سلاح کمیته امداد در امر محرومیت زدایی و مبارزه با فقر

ضرورت تربیت نسلی غدیری و عاشورایی

تقویت اقتصاد مقاومتی با رویکرد حمایت از سرمایه‌گذاری

لزوم ورود دانشگاه ها به حل مسائل کلان استان

وظیفه اصلی جامعه اسلامی بازار، تقویت اسلام و ارزش‌های دین در این عرصه مقدس است

بیش از یک میلیارد و 200 میلیون تومان کمک غیر نقدی جمع‌آوری و میان نیازمندان توزیع شد.

نقص فنی علت سقوط هواپیمای تفریحی در تنکابن

برپایی بیش از هزار ایستگاه‌ فرهنگی در جشن‌های غدیر مازندران

پانزدهمین محفل ماهیانه انس با قرآن«نسیم نور» در آمل برگزار می شود

ادای احترام خادمان ولایت به پاسداران امنیت؛ خادمیاران رضوی سیمرغ به دیدار فرمانده جدید سپاه رفتند

مازندران دومین استان سالمند کشور است

آیین تکریم و معارفه سرپرست معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش مازندران

ضرورت پیوند عمیق تعلیم و تربیت با معارف دینی

ممنوع شدن سگ‌گردانی در مازندران

گاز کالایی راهبردی و هم‌ارزش با طلا است

اهتمام بیشتر مدیران و کارکنان به حضور در نماز جماعت

31 تیرماه؛ آخرین مهلت ارسال آثار به جشنواره ملی «بوم زندگی»

بیش از 3500 هنرجوی مازندرانی در آزمون‌های جامع و ادواری مهارتی فرهنگ و هنر شرکت کردند

دوره آموزشی تئاتر ویژه تابستان 1404 در دانشگاه مازندران

ترافیک سنگین صبحگاهی در محورهای هراز و کندوان

بر پایی «قربانگاه ابراهیمی» در بقاع متبرکه مازندران

15 خرداد، تبارنامه‌ مقاومت امروز

جشن‌های دهه امامت و ولایت در 308 امامزاده و بقعه متبرکه مازندران

نشست مشترک معاونت دانشجویی و مدیریت فنی و نظارت بر طرح‌های عمرانی دانشگاه مازندران برگزار شد

دل‌ها در فراق روح خدا سوخت؛ خادمیاران رضوی سیمرغ

آیین بزرگداشت سی و ششمین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) در ساری برگزار شد