آخرین مطالب

مردم ولایتمدار استان مازندران در عزای سید و سالار شهیدان و در تاسوعای حسینی که به نام علمدار کربلا حضرت ابوالفضل العباس (ع) نام دارد در حزن و اندوه به سر می‌برند سیاست و جامعه

مردم ولایتمدار استان مازندران در عزای سید و سالار شهیدان و در تاسوعای حسینی که به نام علمدار کربلا حضرت ابوالفضل العباس (ع) نام دارد در حزن و اندوه به سر می‌برند

  بزرگنمایی:

مجید اسدی خبرنگار فجر شمال :این روزها هم‌زمان با تاسوعا و عاشورای حسینی، که مردم عزادار و سیاه‌پوش سرور و سالار شهیدان ویاران وفادارش هستند، مازندران که به دیار علویان شهره است و امامزادگان زیادی در این سرزمین آرمیده‌اند، از سال‌های دور تا به امروز در ایام عزای سیدالشهدا(ع) با برگزاری مراسم استقبال از محرم عزاداری و سوگواری برای امام سوم شیعیان و خاندان پاکش را شروع می‌کردند و تا پایان صفر مساجد و تکایا و حسینیه‌ها را خالی از نوای «یا حسین» نمی‌گذاشتند چند روزی است در محرم حسینی حال و هوای عجیبی دارد.
 
سالیان سال است که مردم ما چنین ایامی را در مساجد، حسینیه و تکایا شب‌زنده‌داری کرده و در عزای امام حسین (ع )ویارانش سینه می‌زنند، ولی ویروس کرونا محرم تازه‌ای رقم زد، محرمی که ظاهری متفاوت‌تر از سالیان قبل دارد.
 
شاید حال و هوای شهر در این شب‌ها شبیه محرم سال گذشته نباشد، ولی جالب است بدانیم که مردم ما خانه خود را همچون مساجد تلقی کرده و اقدام به برگزاری روضه خانگی کردند.

مردم ولایتمدار استان مازندران در عزای سید و سالار شهیدان و در تاسوعای حسینی که به نام علمدار کربلا حضرت ابوالفضل العباس (ع) نام دارد در حزن و اندوه به سر می‌برند.

دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت، دیشب و در شب تاسوعا و امروز در روز تاسوعا، با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و حفظ فاصله اجتماعی در مکان‌های تعیین شده به سوگواری می‌پردازند و یاد و خاطر مصائب اباعبدالله الحسین (ع)، پرچمدار کربلا و یاران باوفایش را گرامی داشتند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران با تسلیت فرا رسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی ، گفت : قیام خونین حضرت سیدالشهداء(ع) ، تاسوعا و  عاشورا یکی از مهم ترین عبرت های تاریخ و الگوی تمدن سازی انقلاب اسلامی است.

حجت الاسلام ناصر شکریان امیری ضمن عرض تسلیت ایام عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) و یاران باوفایش و فرا رسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی ، اظهار داشت : واقعه خونین و عبرت آموز عاشورا و حرکت عظیم حضرت سیدالشهداء(ع) در حادثه کربلا مهم ترین و درس آموز ترین حرکت تمدنی تاریخ اسلام است و این راز ماندگاری قیام خونین عاشورا است.

وی در ادامه با اشاره به وجود انحرافات گسترده جامعه در عصر امام حسین (ع) ، افزود: حرکت خونین و قیام تمدن ساز سید و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) و یاران باوفایش نشان از وجود تفکرات انحرافی و وجود ظلم در جامعه اسلامی آن دوران بود و حکومت دچار آسیب های فراوانی‌ بود که باید درمان میشد .

عضو شورای فرهنگ عمومی استان در بخش دیگری از سخنان خود به جاودانگی قیام خونین حضرت سید الشهدا ء(ع)و اثرات آن در جامعه انسانی و اسلامی اشاره و تاکید کرد : نظام مقدس جمهوری اسلامی با همان اصول و مبانی گفتمان عاشورا توسط امام راحل پایه ریزی شد و بسیاری از قدرت های جهان را به زانو در آورد.

شکریان امیری با اشاره ابعاد جهانی قیام عاشورا و تاثیرات آن بر جهان اسلام و برخی جوامع انسانی ، خاطر نشان کرد: بدون شک مولفه های درس آموز قیام خونین امام حسین (ع) و عاشورا می تواند نقش مهمی در شکل گیری تمدن نوین اسلامی ایفاء کند و ایران اسلامی هم با همین مولفه ها و عبرت ها بیش از چهل و دو سال است در برابر تمامی قدرت های پوشالی جهان ایستاده است.

استاد برجسته حوزه و دانشگاه های مازندران در پایان با اشاره به اهمیت تبیین مولفه های فرهنگ ساز و تمدن ساز این واقعه مهم ،بیان داشت: قیام خونین حضرت سیدالشهداء (ع) و عاشورا امروز به یک گفتمان جهانی تبدیل شده است و نه تنها شیعیان جهان بلکه بسیاری از ملت های آزادی خواه جهان در پاسداشت این حرکت مهم ایستاده اند و در حرکت تمدنی انقلاب اسلامی نقش آفرینی می کنند.

عشاق اهل‌بیت به‌خصوص امام حسین (ع) در این شب‌ها در عزای شهدای دشت کربلا اشک ریخته و باری دیگر حوادث دشت خونین کربلا را نقل می‌کنند و در رسای مظلومیت امام حسین(ع) ویارانش اشک می‌ریزند.
 
مردم شهرها و روستاهای مازندران تاسوعا و عاشورای حسینی دست از کار و تلاش برداشته و به عزای شهید کربلا می‌نشینند، به‌طوری‌که کمتر کسی را خواهید یافت که در عزای حسین (ع) غمگین نباشد.
 
در تاسوعا و عاشورای حسینی امسال، دل‌ها جور دیگری روانه کربلا می‌شود، گویی مظلومیت آل علی (ع) بار دیگر به رخ جهانیان کشیده شد، ولی مردم ثابت کردند ما هر چه داریم از حسین (ع) است، کمتر مسجدی را می‌یابید که دربش بسته باشد.
 
نیات و نذری‌ها توسط بانیان و خیرین به طرق مختلف همانند توزیع سبد های معیشتی به دست نیازمندان و عزاداران حسینی می‌رسد، هیچ‌چیز نمی‌تواند قلوب این مردم را از یاد حسین (ع) و خاندانش خالی کند.

هیئت‌های مذهبی استان مازندران امسال با توجه به شیوع کرونا به‌صورت مجازی و یا با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی عزاداری می‌کنند.

تاسوعای امسال متفاوت با دیگر سال‌ها است، متفاوت از بابت رعایت پروتکل‌های بهداشتی اما با همان شور و شعوری که از مردم دیار علویان می‌توان انتظار داشت. مردمی که دهه نخست محرم  را با رعایت تمام نکات ایمنی و بهداشتی عزاداری سیدالشهدا (ع) را به اوج رسانده‌اند و آمادگی دارند تا به روز عاشورای حسین (ع) برسند.

یک کارشناس مذهبی با بیان اینکه قیام امام حسین (ع) قیامی به وسعت تاریخ است و نه تنها برای آن دوره‌ای که کوفیان منتظر امام حسین (ع) بودند، گفت: امام حسین (ع) می‌دانست که امروز اگر برای اقامه دین الله بلند نشود در دنیای اسلام تحولی عظیم آن هم در این حد را نخواهیم دید.

محمد رضا ابوالفضلی با بیان اینکه ساده‌انگارانه است که بگوییم امام حسین (ع) از عظمت راهی که آغاز کرده خبر نداشته است، تاکید کرد: ایشان با علم به انجام بزرگترین قیام اسلام به سمت کوفه روانه شدند و امروز تأثیرات آن را مشاهده می‌کنیم که در سراسر دنیا و نه تنها شیعیان و مسلمانان بلکه تمام مردم دنیا، یاد این قیام را گرامی می‌دارند.

وی افزود: قیام امام حسین (ع) از این منظر دارای اهمیت است که فرای تاریخ و زمان خودش است و در تمام طول تاریخ سایه افکنده و تحول زا بوده است. چه بسیار تحولاتی که در دنیا در این قرن‌ها از بابت قیام حسین (ع) و یارانش در دشت کربلا به وقوع نپیوستند که یکی از مهمترین آنها همین انقلاب اسلامی ایران بود که هنوز بعد از چهار دهه دنیا انگشت حیرت به دهان دارد که چطور با تفکر حسینی می‌شود بنیان یک امپراطوری دو هزار و 500 ساله را برکند و حکومت اسلامی را تشکیل داد که پایه و اساس آن قیام امام است.

این عمق شگرفت حادثه عاشورا و تاسوعا است که از سال‌ها و قرن‌ها قبل تا کنون بر تارک آسمان تدین و تشرع و حتی شعر و ادب و هنر ایران اسلامی و شیعیان تابیده است آن هم تابشی که گرما بخشی و نور دهندگی رسالت و ویژگی اصلی آن است.

عاشورا و تاسوعا نوری دارند که روشن می‌سازند انتهای دل شب مان را؛ نوری که از قرن‌ها قبل تاکنون روشنایی داده است چون ماه تابان بر سر نیزه، چون خورشیدی بلند و گرم… مردم استان مازندران اما به خوبی قدردان این خورشیدند می‌دانند نور و گرمایش تا چه اندازه شیرینی می‌بخشد.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

نماینده ولی فقیه در مازندران: تاکسی هوایی در مازندران راه اندازی شود

استاندار مازندران از بزرگترین مرکز تصویر برداری کشور (دکتر قادسی) در شهرستان بابلسر بازدید کرد

استاندار مازندران در نشست کمیسیون هماهنگی بانکهای استان گفت: بانکها باید برای اعطای تسهیلات به متقاضیان تسهیل گری در بخش وثیقه و ضامنین داشته باشند.

نقش انکارناپذیر معلم در تربیت فرهنگی و اجتماعی دانش آموز

طرح عفاف و حجاب به وظایفشان عمل نکردند، باید استقامت کرد تا این پرچم برافراشته بماند و دست از پای نکشیم

وی با بیان اینکه؛ معلمان با عشق، محبت و ایثار ثابت‌قدم در مسیر هدایت جامعه هستند

نماینده عالی دولت در شهرستان سیمرغ وجود جانبازان را سبب خیر و برکت و زندگی آن‌ها را الگوی ارزشمندی برای جامعه دانست

رئیس کل دادگستری مازندران صدور آراء قاطع و بازدارنده را حافظ محیط زیست و سلامت مردم دانست و گفت: حفظ محیط زیست در اولویت دستگاه قضایی قرار دارد.

بهمنانی فرماندار شهرستان سیمرغ، در سخنانی با مهم خواندن برگزاری انتخاباتی سالم، امن و پرشور، از تمامی

رئیس ستاد انتخابات مازندران گفت: همه تمهیدات مورد نیاز جهت برگزاری مرحله دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی فراهم شد.

دیدار و جلسه مدیرکل ثبت احوال استان با فرماندار سیمـــرغ

یک‌صدمین کرسی‌ نظریه‌پردازی، نقد و مناظره در دانشگاه مازندران برگزار می شود

اخرین وضعیت واگذاری مجوزها برای احداث نانوایی برای متقاضیان،

نماینده عالی دولت در شهرستان بابلسر از بکاری نخبگان و افراد اندیشه ورز در امور تاکید کرد

حضور رحمتی بهمنانی فرماندار سیمرغ در یادواره شهدای روحانی سیمرغ و گرامیداشت شهدای خانطومان

جلسه تعیین تکلیف مغازه های حادثه آتش سوزی شهرستان سیمرغ

رفتار حجاج ایرانی باید مایه افتخار امام صادق (ع) باشد

آموزش نحوه رای دادن با صندوق الکترونیکی به نمازگزاران

رئیس کل دادگستری مازندران بر استفاده از همه ظرفیت‌ها برای توسعه و پیشرفت استان وادا کردن حق مردم شریف دیار علویان به بهترین شکل ممکن تاکید کرد

پیام تسلیت رحمتی بهمنانی فرماندار و حجت الاسلام خانلری امام جمعه سیمرغ به مناسبت سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق(ع)

پیام تبریک مدیر محترم شبکه بهداشت و درمان سیمرغ به مناسبت روز ماما مدیر شبکه بهداشت و درمان

امام جمعه سیمرغ گفت حماسه وعده صادق را لازم دانست وگفت در حوزه اقتصادی و جهش تولید نیازمند وعده صادق هستیم

فرماندهی سپاه شهرستان سیمرغ بمناسبت فرا رسیدن هفته معلم و هفته عقیدتی سیاسی

پیام تبریک بادآور رئیس بنیاد شهید شهرستان سیمرغ بمناسبت 12 اردیبهشت ماه روز معلم

اولین جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان سیمرغ در سال 1403

رئیس سازمان عقیدتی سیاسی فراجا:با اشاره به اینکه دوام و بقای انقلاب اسلامی برگرفته از تفکر امام صادق (ع) است، حمایت از طرح نور را برای سلامت روان جامعه، تکلیف همگان برشمرد.

استاندار مازندران گفت: مشکلات جامعه ایثارگران، جانبازان و خانواده شهدا در تامین مسکن و دیگر مجوز‌های خدماتی باید مورد اهتمام قرار بگیرد

مراسم تجلیل از معلمان نمونه و خانواده های معظم شهداء فرهنگی در سیمرغ برگزار شد.

آمریکا، صهیونیست‌ها، تروریست‌ها، داعشیان منطقه و ... هیچکدام امام زمان (عج) ندارند و ما داریم و مطمئن باشیم که ما موفق می‌شویم.

حضور رحمتی بهمنانی فرماندار سیمرغ در جلسه کمیته فرهنگی ستاد یادواره شهدای

پیام تبریک فرماندهی انتظامی شهرستان سیمرغ بمناسبت روز کار

نگاهی بر نمایش دفاع مقدسی «فریاد زیر آب»

پیام تبریک بخشدار تالارپی به مناسبت فرا رسیدن 9 اردیبهشت ، روز شوراها

بهره مندی 70 خانوار در سیمرغ از خدمات مسکن مددجویی در سال 1402

پیام تبریک رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان سیمرغ به مناسبت فرا رسیدن روز شوراها

لزوم توسعه مدارس هیات امنایی در مازندران

پنجم اردیبهشت ماه بمناسبت هفته کارگر و قشر بسیج کارگری

رئیس کل دادگستری مازندران در نخستین نشست قضایی امسال استان بر شفافیت عملکرد قضات با هدف ترویج عدالت در جامعه تاکید کرد.

دکتر نوروزی در پیامی روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه ای را تبریک گفت

نماینده ولی فقیه در مازندران: آینده یک مملکت و جامعه در گرو آموزش و پرورش است.

دیدار اعضای ستاد بزرگداشت هفته کارگر شهرستان سیمرغ با امام جمعه محترم شهرستان سیمرغ

دستگاه‌های دولتی در حوزه عفاف و حجاب پای کار باشند

برگزاری پنجشنبه های شهدایی در مازندران و16 استان کشور

اجرای رویداد «صعود» در کانون‌های مساجد مازندران

رییس کل دادگستری مازندران برگزاری دادگاه های برخط و الکترونیک را گامی مهم برای شفاف سازی امور با مردم بیان کرد.

- مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران گفت: همزمان با هفته کار و کارگر 200 برنامه در استان اجرا می شود

نمایشگاه دست ساخته های دانش آموزان هنرستان کار دانش دخترانه مائده شهرستان سیمرغ

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: این استان دارای یک هزار و 700 هکتار سطح زیرکشت و 17 هزار تن تولید انواع ارقام توت فرنگی است.

بازدید استاندار مازندارن و فرماندار سیمرغ از نقاط حادثه خیز پس از بارش های سیل آسای اخیر در سطح شهرستان سیمرغ

برگزاری جلسه ستاد اقامه نماز روابط عمومی فرمانداری شهرستان سیمرغ