آخرین مطالب

مردم مازندران رخت عزای پسر فاطمه(س) بر تن کردند؛ عاشورا تا اربعین، نقطه اوج عشق حسینی/تجلی عزاداری خالصانه همراه با رعایت مومنانه

مردم مازندران رخت عزای پسر فاطمه(س) بر تن کردند؛ عاشورا تا اربعین، نقطه اوج عشق حسینی/تجلی عزاداری خالصانه همراه با رعایت مومنانه

  بزرگنمایی:

مجید اسدی خبرنگار فجر شمال :ماه محرم به دهمین روز خود رسید و مردمان مازندران همچنان عزادارند، عزادار سرور و سالار شهیدان و 72 تن از یاران باوفای ایشان.

محرم که می‌آید، فضای جامعه تغییر می‌کند، مساجد و تکایا، حسینیه‌ها و مهدیه‌ها همه فضای محرم به خود می‌گیرند، خیابان و کوچه خبر از یک غم و اندوه می‌دهند، غمی که عاشقان و طرفداران امام حسین(ع) در سینه دارند و این موضوع از بعد از قیام عاشورا تاکنون استمرار داشته است.

سراسر استان مازندران در تاسوعا و عاشورای حسینی به یاد اباعبدالله الحسین(ع) غرق در سوگ و ماتم است و آیین‌های عزاداری با جلوه و شکوهی وصف ناپذیر در جای جای استان با رعایت پروتکل های بهداشتی در حال برگزاری است.

این روزها به هر محله، کوی و برزن که وارد می شویم ردپایی از عشق به اباعبدلله الحسین (ع) نمایان است. هر کس به نوعی ارادت خود را به این خاندان ابراز و با هر چه در توان دارد از میهمانان حسین (ع) پذیرایی می کند.

از نصب پرچم های سبز، سرخ و سیاه بر در و دیوار شهر تا راه اندازی دسته جات عزاداری، برپایی تکایا و ایستگاه های صلواتی، همه و همه خبر از یکرنگی و اتحاد در برگزاری مراسم عزاداری برای امام سوم شیعیان می دهند.

روز دهم محرم، اوج غم و اندوه شیعیان است که به حرمت وقایع این روز که برای خاندان اهل بیت علیهم السلام اتفاق افتاد از ابتدای این ماه تا انتهای صفر را به عزاداری می‌پردازند.

مردم دیار علویان همپای شیعیان جهان اسلام از ابتدای محرم با پوشیدن لباس مشکی، شرکت در مجالس عزاداری، طبخ و توزیع نذری و ... به اقامه عزا پرداختند.

امروز روز عاشورای حسینی(ع) حس و حال دیگری بر مازندران غالب شده، به طوری که هر تک عکسی که از هر منطقه‌ای از شهرها و روستاها در این روز گرفته شود بیانگر تفاوت محسوس این روز با روزهای دیگر است؛ تمام محله‌ها و پس‌کوچه‌ها هم پای خیابان‌های اصلی و ورودی شهرها سیاه‌پوش هستند و به وضوح مشخص است تمام مردم با هر سن و جنسیتی از هر قومی که باشند به عزای عزیزی نشستند.

 مدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران نیز در گفت و گو با خبرنگار ما از تاسوعا و عاشورای حسینی به منزله اوج شور و شعور حسینی یاد کرد و گفت: باید تلاش کنیم با رعایت پروتکل های بهداشتی در عزاداری، این عظمت را به اوج رسانیم.

حجت الاسلام ناصر شکریان ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری و عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) و یاران باوفایش، اظهار کرد: هیئات مذهبی در این شرایط شیوع ویروس منحوس (کووید 19) با تاکید رهبر عظیم الشان انقلاب حضرت آیت الله العظمی الامام خامنه ای (مدظله العالی) و مراجع عظام تقلید تمامی ملاحظات بهداشتی و درمانی را در نظر گرفتند و با تدبیر بسیار زیبا و دیدنی و رعایت دقیق پروتکل‌های ابلاغی از سوی وزارت بهداشت و درمان بار دیگر عظمت و شکوه عزاداران حسینی را به رخ بدخواهان و جهانیان کشیدند و امروز این هیئات مذهبی هستند که می‌توانند به عنوان یک الگوی موفق در بین جامعه و دیگر مجموعه‌های اجتماعی معرفی شوند.

عضو شورای فرهنگ عمومی استان تصریح کرد: همه هیئات مذهبی در مازندران موظف هستند تمامی ملاحظات و پروتکل‌های ابلاغ ی از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا را دقیق رعایت و اجرا کنند و اوج این رعایت‌ها و برنامه ریزی ها باید در روز عاشورا و تاسوعای حسینی باشد تا یک بار دیگر ولایتمداری هیئات مذهبی را در این روزها به جهان ثابت کنیم.

شکریان امیری گفت: تاسوعا و عاشورای اوج شور و شعور حسینی است و همه باید تلاش کنیم در این ایام هم با رعایت دقیق موارد ابلاغ ی و پروتکل‌های بهداشت و درمان این عظمت و شکوه را به اوج خود برسانیم و افتخاری دیگر در برگ زرین تاریخ این ملت عاشورایی و حماسه ساز ثبت و ضبط کنیم.

وی در ادامه با اشاره به نقش اثرگذار و فرهنگ ساز هیئات مذهبی در حوزه سلامت به ویژه در این شرایط بحرانی کشور ، افزود: هیئات مذهبی ، مسجدی ها و تشکل های دینی ، مذهبی و قرآنی  به تعبیر رهبری معظم انقلاب خوش درخشیدند و در مواجه با این بحران اجتماعی دست از خدمات و یاری رساندن برنداشتن که نمونه آن را حتی امروز در این شرایط کشور شاهد هستیم.

این مسئول با انتقاد از برخی تصمیم گیری ها نسبت به اقامه عزا و برپایی سوگواری برای سید و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) و یاران باوفایش ، تصریح کرد: هیات های مذهبی در تمامی سال های شیوع این ویروس منحوس (کووید19) به آمار مراکز بازرسی وزارت بهداشت و درمان و برخی نهادهای نظارتی ، به رعایت دقیق پروتکل های وزارت بهداشت و درمان توجه کردند و اینگونه تصمیم ها در خصوص نهادهاو تشکل های دینی و فرهنگی زیبنده نیست.

شکریان امیری در بخش دیگر سخنان خود به بیانات سال گذشته رهبری معظم انقلاب اشاره و تاکید کرد: مقام معظم رهبری (مدظله العالی) بارها فرمودند که مردم مومن ، مسجدی ها و فعالان حوزه دین به ویژه هیئات مذهبی در رعایت دقیق شیوه نامه ها و دستورالعمل ها و پروتکل های وزارت بهداشت و درمان نسبت به دیگر اقشار جامعه مصمم تر و دقیق تر عمل کردند و این تصمیمات با توجه به تخلف عده ای محدود در رعایت نکردن موازین بهداشتی ، عادلانه نیست.

مدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران با اشاره به مجاهدت ها و تلاش های هیئات مذهبی و فعالان حوزه دین در شرایط بسیار حساس کشور به ویژه در بحران شیوع این ویروس منحوس اشاره و خاطر نشان کرد: در مقطعی که کشور نیاز شدید به ماسک و مواد ضدعفونی کننده داشت همین مسجدی ها ،هیات های مذهبی و فعالان فرهنگی و قرآنی بودند که روزانه تولیدات فراوان را برای عرضه رایگان به ملت بزرگ ایران به صورت شبانه روزی برنامه ریزی کردند به صورتی که کشور حتی نیاز به وارادت آن هم نداشت و خود کشورهای غربی هم در تامین این بخش خود با مشکلات مواجه بودند.

  با جاری شدن نام امام حسین(ع) بر زبان، ناخودآگاه قیام در برابر باطل به ذهن خطور می‌کند، عشق به حسین کهنگی ندارد؛ هرروز تازه‌تر و پویاتر می‌شود؛ عشق به حسین زمان، مکان، زن، مرد، پیر و جوان نمی‌شناسد در خانه حسین بر روی همه باز است.

واقعه عاشورا از جمله کم‌نظیرترین رویدادهای عالم است که با هیچ ماجرای دیگری قابل مقایسه نیست و یکی از مهم‌ترین اهداف امام حسین(ع) در این روز احیای امر به معروف بوده است که امروز باید با شور و شعور حسینی این مهم را در جامعه تبیین کنیم.

عاشورا یعنی دلدادگی به سرچشمه همه پاکی ها و حسین (ع) بزرگ ترین اسطوره تاریخ است که جان خود را فدا کرد تا بشریت راه نجات و رستگاری را از این واقعه عظیم بیاموزد.

مراسم تاسوعا و عاشورای امسال در مازندران به واسطه شیوع گسترده ویروس کرونا با تفاوتهای بارزی در مقایسه با سالهای قبل در شهرهای استان برگزار شد و سوگواران حسینی با تمسک به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب جلوه‌ای از عزاداری خالصانه توام با رعایت مومنانه شیوه نامه های بهداشتی را به نمایش گذاشتند.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

اهدای کتاب، اهدای دانایی

پویش حمایت از عملیات غرورآفرین وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی در سواحل دریای مازندران

انتصاب مسئول ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان مازندران

آئین تکریم و معارفه رییس کل دادگستری استان مازندران

تاکید رئیس کل دادگستری مازندران برلزوم حفظ کرامت انسانی در برخورد با مراجعان

تجمع مردم شهرستان سیمرغ در پی حمله ایران به خاک اسرائیل تجمع خودجوش مردم سیمرغ

فعالیت بیش از هزار و 200 کانون فرهنگی هنری مساجد در مازندران

تجلیل مدیر کل تبلیغات اسلامی مازندران از خانواده شهید محسن حسین نیا

پیام تقدیر فرماندهی انتظامی شهرستان سیمرغ از دلیرمردان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

جشن شکرانه بزرگترین عملیات غرور آفرین پهپادی و موشکی در بابلسر

آغاز برداشت توت فرنگی در شهرستان بابلسر

سالم سازی جامعه از آلودگی های اخلاقی نیازمند حضور مقتدرانه دستگاه قضاست

بیانیه اداره کل تبلیغات اسلامی مازندران در پی پاسخ کوبنده و مقتدر ایران اسلامی به اسراییل خبیث

پیام رییس دانشگاه مازندران در حمایت از پاسخ کوبنده سپاه پاسداران در حمله پهپادی و موشکی به اسراییل

انعقادتفاهم‌نامه‌ی ادارات کل کتابخانه های عمومی و فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران

نیروی انتظامی در راستای مقابله با ناهنجاری ها شهدای زیادی را تقدیم کرده است

دیدار امام جمعه و فرماندار سیمرغ از مادر شهید گرانقدر یوسف حاجیان

‎خروجی تمام برنامه های مدیران باید به نفع مردم تمام شود

نخستین سالگرد شهید آیت الله عباسعلی سلیمانی در مازندران برگزار می شود

️نشست هم اندیشی مدیر کل شیلات مازندران درخصوص پایان فصل صید ماهیان استخوانی

نقش انکار ناپذیر اصحاب خبر و رسانه در پویایی نمایشگاه قرآن

انتصاب رئیس کل جدید دادگستری استان مازندران

برگزاری دوره آموزشی تئاتر در دانشگاه مازندران

نماز باشکوه عید سعید فطر در مصلّی جمعه شهرستان سیمرغ

پیام فرماندهی انتظامی شهرستان سیمرغ به مناسبت عید سعید فطر

نیروی انسانی، شاخص مهم ارزیابی در دستگاه اجرایی است

پرداخت تسهیلات اشتغال به 151 مددجوی تحت حمایت در سیمرغ

تبریک فرماندار شهرستان سیمرغ به مناسبت انتصاب معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری مازندران

مصرف کننده کیست؟ حقوق مصرف کننده چیست؟ کانون حمایت از حقوق مصرف کننده چه وظایفی دارد؟

رونمایی از کوچکترین قرآن چاپی موجود جهان با قدمت 150 سال

صدور پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران به مناسبت روز هنر انقلاب اسلامی

نخستین شورای اداری شهرستان سیمرغ برگزار شد

پیام مدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران درپی شهادت «محسن حسین نیا»

تاکید نماینده ولی فقیه در مازندران بر لزوم معرفی تازه‌های نشر حوزه قرآن و عترت

امنیت کشور را مرهون ایثار فرزندان برومند ایران اسلامی هستیم

گزارش تصویری رویداد کتابت وحی در تنکابن

طرح کمک به تکثیر طبیعی آبزیان دریایی و اشتغال باید سرلوحه کار قرار گیرد

پیام تبریک مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان سیمرغ به مناسبت روز جهانی بهداشت

بیست و چهارمین نمایشگاه قرآن مازندران

تشکیل جبهه گسترده گروه های مقاومت برای ایستادگی مقابل ظلم وجنایت آمریکا و صهیونیست ها

راهپیمایی روز قدس در سیمرغ

وضعیت جمعیتی استان دائما رصد می‌شود

استفاده از ظرفیت مجازات جایگزین حبس برای توسعه فرهنگ خیر و احسان

صدور بیانیه اداره کل تبلیغات اسلامی مازندران ویژه روز قدس

ارائه خدمات فرهنگی به 550 دانش‌آموز، دانشجو و طلبه تحت حمایت کمیته امداد نکا

پیام مشترک فرماندار و امام جمعه شهرستان سیمرغ جهت حضور مردم در راهپیمایی روز جهانی قدس

امنیت امروز کشور مدیون جانفشانی‌ها و ایثارگری همه رزمندگان اسلام است و تکریم خانواده های معظم این عزیزان کوچکترین تکلیف است

ارائه خدمات مشاوره و راهنمایی فردی به 474 مددجوی گلوگاهی در سال 1402

مسئولان در حل مشکلات تلاش بیشتری داشته باشند

دیدار با خانواده شهدا و ایثارگران موجب تجدید روحیه برای خدمت به ملت است