آخرین مطالب

علامه پژوه و عضو هیئت علمی دانشگاه؛

کسب موفقیت‌های زندگی علامه حسن زاده آملی مرهون توسل مدام ایشان به ولایت ائمه معصومین‌(ع) سیاست و جامعه

کسب موفقیت‌های زندگی علامه حسن زاده آملی مرهون توسل مدام ایشان به ولایت ائمه معصومین‌(ع)

  بزرگنمایی:
گروه سیاسی و اجتماعی:علامه پژوه و عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: قله‌ی برجسته شخصیت و شاکله وجودی مرحوم علامه حسن زاده آملی در کسب موفقیت‌های زندگی، مرهون توسل مدام ایشان به ولایت ائمه معصومین‌(ع) و پشتکار و همت قابل تحسین ایشان است.

 گروه سیاسی و اجتماعی:علامه پژوه و عضو هیئت علمی دانشگاه گفت:  قله‌ی برجسته شخصیت و شاکله وجودی مرحوم علامه حسن زاده آملی در کسب موفقیت‌های زندگی، مرهون توسل مدام ایشان به ولایت ائمه معصومین‌(ع) و پشتکار و همت قابل تحسین ایشان است.

به گزارش پایگاه خبری فجر شمال، غلامرضا رمضانی‌پور، علامه پژوه و عضو هیئت علمی دانشگاه، یازدهم آبان ماه 1400، در نشست بررسی ابعاد سیره علمی و عملی علامه حسن زاده آملی که در ساری برگزار شد، گفت: علامه حسن‌زاده آملی از پدر و مادری که از سواد خواندن و نوشتن محروم بودند متولد، اما به مدارج عالی علمی و معارج والای انسانی نایل شدند و مرحوم علامه نشان داد که با همت بلند می‌شود از دل محرومیت‌ها رشد کرد.

وی افزود: انسان‌ها از بابت نقطه شروع حرکت و عزیمت زندگی خودشان مورد سوال قرار نمی‌گیرند، ولی به جهت عدم حرکت و عدم همتشان برای رشد و تعالی سرزنش خواهند شد.

رمضانی‌پور تصریح کرد: قله‌ی برجسته شخصیت و شاکله وجودی مرحوم علامه در کسب موفقیت‌های زندگی، مرهون توسل مدام ایشان به ولایت ائمه معصومین‌(ع) و پشتکار و همت قابل تحسین ایشان است.

وی ادامه داد: مرحوم علامه در حوزه اجتماعی و سیاسی هم حضور مهمی داشتند که از سال 1342 در فیضیه قم و زمانی که امام قیام رسمی خویش را آغاز کردند حضور داشتند و حتی در این مراسم به دلیل ضرباتی که به دنده قفسه سینه ایشان وارد شد دچار مجروحیت شدند به طوری که نیرو‌های ساواک گمان  کرد که ایشان کشته شده، اما به مدد الهی ایشان نجات یافته و از سال 42 تا 1400 به مدت 58 سال جانباز انقلاب بودند، نکته مهم اینکه تا همین سال‌های اخیر مرحوم علامه به احدی حتی همسرشان، بابت این وضعیت جانبازی خویش اطلاع ندادند و این شکستگی قفسه سینه وی در یکی از بیمارستان‌ها برای پزشکان مشخص شد و او این موضوع را برای پزشکان بیان کرد.

رمضانی‌پور در ارتباط با نحوه ارتباط علامه با امام (ره) بیان کرد: نخستین ارتباط ایشان با امام راحل در سال 1342 بوده است که در منزل امام حاضر و به امام اعلام آمادگی برای کمک به نهضت کردند، مرحوم علامه در سال‌های مبارزه در تهران در حمایت از امام بیانیه‌ی شدیدی علیه شاه صادر می‌کنند، ایشان نه با اسم مستعار مبازراتی، بلکه شجاعانه با اسم «حسن حسن زاده آملی» بدون توجه به تهدیدات حاکمیت، بیانیه صادر کرده و بر آن نیز امضا کردند و صدور همین بیانیه باعث شده که حکم اعدام ایشان صادر شود و ام مجبور شد چند ماهی به صورت مخفیانه در منزل علامه شعرانی زندگی مخفی داشته باشد.

وی اظهار کرد: علامه حدود پنج سال در اهلم محمودآباد، سپس هفت سال در حوزه مسجد جامع آمل بود که در این شهر نزد علمای بزرگ درس خوانده و حدود 14 سال در تهران نزد علامه شعرانی، آیتالله سیداحمد لواسانی و علامه الهی قمشه‌ای، علامه رفیعی قزوینی، علامه فاضل تونی، علامه محمدعلی جولستانی و بعد از تبعید امام به قم مشرف می‌شوند و حدود 17 سال نزد علامه طباطبائی و محمد حسن الهی طباطبائی و سیدمهدی قاضی کسب معرفت کردند، ذکر این نکته هم ضروری است که زمانی که در سال 42 به قم مشرف شدند ایشان علامه ذوالفنون در مطلق علوم بودند.

رمضانی‌پور گفت: از دلایل کناره‌گیری ایشان از مرجعیت این بود که اعتقاد داشتند، مرجعیت محل رجوع مردم است و اگر در این حوزه وارد شوند از پیگیری مطالب گسترده علمی فاصله می گیرند و تکلیف خود را در این بخش می‌دانستند.

وی ادامه داد: یکی از حسنات و برکات سفر مقام معظم رهبری به آمل باعث شده است که حضرت علامه در عرصه توجهات عموم مردم از مهجوریت درآمد و این سفر نورانی مقام معظم رهبری تا حدودی مظلومیت گمنامی و مهجوریت علامه آیت‌الله حسن‌زاده آملی را جبران کرد.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه علامه کتاب «انسان در عرف عرفان» و کتاب «فصّ حکمه عصمتیّه فی کلمهٍ فاطمیّه» به رهبر فرزانه انقلاب اهدا کردند، گفت: علامه در سخنرانی‌های مختلف از مقام معظم رهبری حمایت کردند و حتی وقتی مورد نقد واقع می‌شدند با صراحت اعلام می‌کردند که من تک تک تعابیری که درباره ایشان بیان کردم را عالمانه و عامدانه و با تامل کامل بیان کردم و مقام معظم رهبری لایق این تعابیر بودند.

وی با اعلام اینکه آثار علمی، شاگردپروری علامه بسیار گسترده است، افزود: نزدیک به 40 سال در قم به تربیت تشنگان معارف حقه قرآنی و ولایی مبادرت داشتند.

این مدرس دانشگاه، اظهار کرد: در تهران هم به این صورت نبود که از معیشت مناسبی برخودار باشند، بلکه با فقر مالی شدیدی مواجه بودند و حتی در دیوان اشعار به نقل یک خاطره منظوم در ناتوانی مالی جهت اجاره منزل سروده، اما این سختی‌ها اراده او از تحصیل متزلزل نکرد و تنها در طول سال دو روز کلاسش تعطیل می‌شد.

وی ادامه داد: انتظار میرود آثار علامه به فراخور درک نوجوانان و جوانان در مقطع ابتدایی، راهنمایی، دبیرستان و دانشگاه بازنویسی و موسس‌های تاسیس شود تا شاگردان ایشان هم چون؛ آیت‌الله صمدی آملی با همکاری متخصصان آموزش و پرورش و وزارت علوم، آثار علامه را همچون تدوین دانشنامه «مآثرآثار» همت کنند.

وی با تاکید بر وسعت و تکثر و تنوع کار علمی مرحوم علامه، افزود: نزدیک به 200 اثر ایشان چاپ رسیده و نزدیک به 200 اثر هم چاپ نشده و علامه بسیاری از کتاب‌های فلسفی، ریاضی، عرفانی، نجومی، کلامی، تفسیری، فقهی، حدیثی، علوم غریبه را تصحیح کرده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: دقیق ترین تصحیح اسفار اربعه ملاصدار توسط مرحوم علامه با مقابله چندین نسخه اصل و نفیس تصحیح و تدوین شده و وزارت ارشاد تا کنون چند مجلد آن را چاپ و ایشان نخستین شخصیت علمی هستند که کتاب اصول کافی را اعراب گذاری کردند.

وی ادامه داد: ایشان در عصر معاصر از روای های احادیث اهلبیت (ع) بودند که اجازه نامه نقل روایت از طریق علامه شعرانی و مشیخه ایشان تا به امام رضا (ع) را داشتند.

رمضانی‌پور، گفت: علامه تنها فردی بودند که در بین قراء ایرانی سند اجازه نامه قرائت قرآن از قاریان مشهور «سبعه صدر اسلام» و راویان چهاردهگانه همچون قرائت «حفص از عاصم» را داشتتد.

وی با ارایه این مطلب که مراسم اربعین حضرت علامه حسن‌زاده آملی به صورت دهه برگزار می شود؛ که تا کنون اربعین علامه در شهرهای، تهران، قم، مازندران، برگزار شده است، تصریح کرد: هم چنین در مصلی شهرستان آمل نیز مراسم پی گیری می‌شود، در دفتر مقام معظم رهبری در قم روز پنجشنبه 13 آبان برگزاری مراسمی در دستور کار است، صبح روز جمعه با مراسم دعا ندبه با سخنرانی آیتالله صدیقی در مصلی آمل پی گیری می شود و مراسمی پایانی دهه اربعین علامه توسط بیت علامه آیت‌الله حسن‌زاده آملی صبح جمعه ساعت 10 الی12 در روستای ایرا برگزار می‌شود.

خبرنگار پایگاه خبری فجر شمال
حمیدرضا گل محمدی تواندشتی
انتهای پیام


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

دیدار دکتر علی کشوری منتخب مردم حوزه انتخابیه قائمشهر، سوادکوه، سوادکوه شمالی، جویبار و سیمرغ

پیام تبریک فــــرماندار و امام جمعه شهرستان سیمــــرغ فرارسیدن 27 اردیبهشت ماه روز ملی ارتباطات

امامزادگان مازندران مامن و پناهگاه امن گردشگری مذهبی

به مناسبت هفته هلال احمر،دهمین خانه هلال روستایی بخش تالارپی،

مراتب اعتراض خود را نسبت به فروش زمین مذکوراعلام می دارد

پیام تبریک رحمتی بهمنانی فرماندار سیمرغ به منتخبین مردم حوزه انتخابیه و تشکر از حضور گسترده مردم ولایتمدار سیمرغ

رییس کل دادگستری مازندران: ضرب الاجل 3 ماه دستگاه قضا به مالکان معادن/ تعریض کندوان متوقف شد

مدیرکل بهزیستی مازندران خبر داد؛ حمایت اقتصادی از 200 دختر فاقد سرپرست در مازندران

رئیس کل دادگستری مازندران: اطاله دادرسی ، مهمترین دغذغه‌ی مردم در امور قضایی است.

عباسی و کشوری نمایندگان حوزه انتخابیه قائم شهر، سوادکوه، جویبار، سوادکوه شمالی و سیمرغ شدند.

پیام تبریک فــــرماندار و امام جمعه شهرستان سیمــــرغ به مناسبت ولادت حضرت معصومه (س)

جذب 130 حامی جدید در سال‌جاری درشهرستان سیمرغ

مشاور فرهنگی فرماندهی انتظامی استان مازندران منصوب شد.

رئیس کل دادگستری مازندران بر حدنگاری دقیق زمین‌های کشاورزی در استان تاکید کرد.

جلسه مشترک نمایندگان فرماندار و بخشدار به ریاست رحمتی بهمنانی فرماندار سیمرغ

استاندار مازندران ترویج فرهنگ مشارکت اجتماعی برای توسعه زیرساخت های آموزشی امری ضروری است.

نماینده ولی فقیه در مازندران: تاکسی هوایی در مازندران راه اندازی شود

استاندار مازندران از بزرگترین مرکز تصویر برداری کشور (دکتر قادسی) در شهرستان بابلسر بازدید کرد

استاندار مازندران در نشست کمیسیون هماهنگی بانکهای استان گفت: بانکها باید برای اعطای تسهیلات به متقاضیان تسهیل گری در بخش وثیقه و ضامنین داشته باشند.

نقش انکارناپذیر معلم در تربیت فرهنگی و اجتماعی دانش آموز

طرح عفاف و حجاب به وظایفشان عمل نکردند، باید استقامت کرد تا این پرچم برافراشته بماند و دست از پای نکشیم

وی با بیان اینکه؛ معلمان با عشق، محبت و ایثار ثابت‌قدم در مسیر هدایت جامعه هستند

نماینده عالی دولت در شهرستان سیمرغ وجود جانبازان را سبب خیر و برکت و زندگی آن‌ها را الگوی ارزشمندی برای جامعه دانست

رئیس کل دادگستری مازندران صدور آراء قاطع و بازدارنده را حافظ محیط زیست و سلامت مردم دانست و گفت: حفظ محیط زیست در اولویت دستگاه قضایی قرار دارد.

بهمنانی فرماندار شهرستان سیمرغ، در سخنانی با مهم خواندن برگزاری انتخاباتی سالم، امن و پرشور، از تمامی

رئیس ستاد انتخابات مازندران گفت: همه تمهیدات مورد نیاز جهت برگزاری مرحله دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی فراهم شد.

دیدار و جلسه مدیرکل ثبت احوال استان با فرماندار سیمـــرغ

یک‌صدمین کرسی‌ نظریه‌پردازی، نقد و مناظره در دانشگاه مازندران برگزار می شود

اخرین وضعیت واگذاری مجوزها برای احداث نانوایی برای متقاضیان،

نماینده عالی دولت در شهرستان بابلسر از بکاری نخبگان و افراد اندیشه ورز در امور تاکید کرد

حضور رحمتی بهمنانی فرماندار سیمرغ در یادواره شهدای روحانی سیمرغ و گرامیداشت شهدای خانطومان

جلسه تعیین تکلیف مغازه های حادثه آتش سوزی شهرستان سیمرغ

رفتار حجاج ایرانی باید مایه افتخار امام صادق (ع) باشد

آموزش نحوه رای دادن با صندوق الکترونیکی به نمازگزاران

رئیس کل دادگستری مازندران بر استفاده از همه ظرفیت‌ها برای توسعه و پیشرفت استان وادا کردن حق مردم شریف دیار علویان به بهترین شکل ممکن تاکید کرد

پیام تسلیت رحمتی بهمنانی فرماندار و حجت الاسلام خانلری امام جمعه سیمرغ به مناسبت سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق(ع)

پیام تبریک مدیر محترم شبکه بهداشت و درمان سیمرغ به مناسبت روز ماما مدیر شبکه بهداشت و درمان

امام جمعه سیمرغ گفت حماسه وعده صادق را لازم دانست وگفت در حوزه اقتصادی و جهش تولید نیازمند وعده صادق هستیم

فرماندهی سپاه شهرستان سیمرغ بمناسبت فرا رسیدن هفته معلم و هفته عقیدتی سیاسی

پیام تبریک بادآور رئیس بنیاد شهید شهرستان سیمرغ بمناسبت 12 اردیبهشت ماه روز معلم

اولین جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان سیمرغ در سال 1403

رئیس سازمان عقیدتی سیاسی فراجا:با اشاره به اینکه دوام و بقای انقلاب اسلامی برگرفته از تفکر امام صادق (ع) است، حمایت از طرح نور را برای سلامت روان جامعه، تکلیف همگان برشمرد.

استاندار مازندران گفت: مشکلات جامعه ایثارگران، جانبازان و خانواده شهدا در تامین مسکن و دیگر مجوز‌های خدماتی باید مورد اهتمام قرار بگیرد

مراسم تجلیل از معلمان نمونه و خانواده های معظم شهداء فرهنگی در سیمرغ برگزار شد.

آمریکا، صهیونیست‌ها، تروریست‌ها، داعشیان منطقه و ... هیچکدام امام زمان (عج) ندارند و ما داریم و مطمئن باشیم که ما موفق می‌شویم.

حضور رحمتی بهمنانی فرماندار سیمرغ در جلسه کمیته فرهنگی ستاد یادواره شهدای

پیام تبریک فرماندهی انتظامی شهرستان سیمرغ بمناسبت روز کار

نگاهی بر نمایش دفاع مقدسی «فریاد زیر آب»

پیام تبریک بخشدار تالارپی به مناسبت فرا رسیدن 9 اردیبهشت ، روز شوراها

بهره مندی 70 خانوار در سیمرغ از خدمات مسکن مددجویی در سال 1402