آخرین مطالب

یادداشت تحلیلی عضو هیات علمی دانشگاه مازندران به مناسبت 10 آذر؛

سال‌روز شهادت آیت‌الله سیدحسن مدرس و روز مجلس تفکر، اندیشه و دانشگاه

سال‌روز شهادت آیت‌الله سیدحسن مدرس و روز مجلس

  بزرگنمایی:
گروه اندیشه: عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه مازندران، در یادداشت تحلیلی به مناسبت ۱۰ آذر سال‌روز شهادت آیت‌الله سیدحسن مدرس و روز مجلس، به بررسی عملکرد آیت‌الله مدرس در مجلس و دلایل گره خوردن نام او با مجلس پرداخت.

     گروه اندیشه: عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه مازندران، در یادداشت تحلیلی به مناسبت 10 آذر سال‌روز شهادت آیت‌الله سیدحسن مدرس و روز مجلس، به بررسی عملکرد آیت‌الله مدرس در مجلس و دلایل گره خوردن نام او با مجلس پرداخت.

      

    به گزارش پایگاه خبری فجرشمال، محمد رادمرد‌ عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه مازندران، در یادداشت تحلیلی به مناسبت 10 آذر سال‌روز شهادت آیت‌الله سیدحسن مدرس و روز مجلس، به بررسی عملکرد آیت‌الله مدرس در مجلس و دلایل گره خوردن نام او با مجلس پرداخت.
 وی در این یاد داشت تحلیلی آورده است:
شهید مدرس از نوادر روزگار است؛ مبارز بود اما سلاح مبارزه‌اش کلام نافذ و دستگاه قانون بود، آن هم در زمانه‌ای که کشور از هرج‌و‌مرج به سمت استبداد سوق می‌یافت. یعنی یکی از بزنگاه‌های تاریخی پرتکرار ایران که مردم‌سالاری باید به ثبات می‌رسید، اما به دلیل هرج‌ومرج برآمده از تندروی نیروهای چپ، باورهای متضاد مشروطه‌خواهان، قدرت‌های خارجی که در جریان جنگ‌جهانی اول حضور خود را در ایران گسترش داده بودند، بیماری‌های همه‌گیر، قحطی و گرانی سرانجام به استبداد رضاشاهی ختم شد.

     وی در ادامه می افزاید:  مدرس بسیار کوشید تا پاتریمونیالیسم قجری به سلطانیسم رضاخانی مبدل نگردد، اما زمانه‌ای که در آن بنا به مصیبت‌های ذکر شده، ناکارآمدی‌های عصر ناصری در حافظه تاریخی ایرانیان به فراموشی سپرده شده بود و هرج‌ومرج برآمده از مشروطه، مردم را آن‌چنان عاصی کرده بود که ناصرالدین‌شاه لقب شاه شهید گرفت، به سختی می‌شد راهی متفاوت را پیش پای ایران نهاد.

       رادمرد تصریح می کند: مشروطه‌خواهانی چون مدرس در پی آن بودند تا برای گریز از استبداد، مجلس قدرتمندترین نهاد تصمیم‌گیری کشور باشد. از این‌روست که در قانون اساسی مشروطه، نهاد مجلس، وزنه و اهمیت بسیاری دارد، جایی برای تصمیم‌گیری جمعی است.  این نهاد با وجود شخصیت‌های چون شهید مدرس که از قانون‌گذاری و نظارت به خوبی بهره می‌بردند، جایگاه واقعی خود را به‌دست ‌آورد؛ از این‌روست که روز شهادت این شخصیت برجسته روز مجلس نام‌گذاری شده است.

      عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه مازندران با ارایه این مطلب که  آیت‌الله مدرس در مجلس دو نقش کاملا متفاوت را تجربه کرد خاطرنشان می کند: وی ابتدا از علمای ناظر بر قانون‌گذاری مجلس شورای ملی بود. هم‌چنان که می‌دانیم بنا بر تاکید علما، در قانون اساسی مشروطه اصلی طراحی شد که بر اساس آن هیچ یک از قوانین مصوب مجلس مشروطه نمی‌بایست با اسلام مغایرت می‌داشت(ایده‌ای که بعدها و به شکلی تکمیلی زمینه‌ساز ایجاد شورای نگهبان در قانون اساسی جمهوری اسلامی شد) از این‌رو بر اساس مکانیزمی که طراحی شد، در همه ادوار مجلس شورای ملی می‌بایست پنج عالم دینی بر این قانون‌گذاری‌ها نظارت می‌کردند. اینگونه بود که مدرس نیز در مجلس دوم شورای ملی از اصفهان رهسپار تهران شد تا بر قانون‌گذاری مجلس نظارت کند، قاعده‌ای که البته در ادوار دیگر مجلس کمتر مورد توجه قرار گرفت.

      وی اذعان می دارد: پس از این دوره از مجلس اما، آیت‌الله مدرس، دیگر نه به عنوان ناظر، بلکه به عنوان نماینده مردم تهران در چندین دوره مجلس شورای ملی حضور یافت. توانایی اقناع و اجماع‌سازی و صراحت بیان، رموز موفقیت او در مجلس بود، به‌گونه‌ای که تا زمانی‌که  عملا با تقلب انتخاباتی رضاشاه کنار گذاشته شد، از سوی مردم به عنوان نماینده برگزیده می‌شد.

      رادمرد بیان می کند:  این دو نقش متفاوت و ویژگی‌های شخصی که ذکر شد باعث شد تا شهید مدرس به خوبی به پتانسیل مجلس شورای ملی برای مبارزه با دوگانه استبداد و استعمار اشراف داشته باشد. هم‌چنان که هم تا پیش از کودتای رضاخانی با صلابت در برابر قرارداد 1919 که عملا سبب قیمومیت انگلیس بر ایران می‌شد و شرایط نیمه‌استعماری حاکم بر ایران را تبدیل به شرایط استعماری می‌کرد، ایستاد و هم زمانی که رضاخان کودتای خود را انجام داد و وارد تهران شد و اعلامیه «حکم می‌کنم» را صادر کرد، در مقابل استبداد ایستاد.

       وی می افزاید: در ماجرای قرارداد 1919 از مدرس پرسیده بودند، کجای این قرارداد بد است؛ پاسخ داده بود همان‌جایی که می‌گوید ما استقلال ایران را به رسمیت می‌شناسیم!  مدرس در مجالس چهارم، پنجم و ششم، رو در روی رضاخان ایستاد. در مجلس چهارم، او نائب رییس مجلس بود. جنگ او با رضاخان از این دوره مجلس شروع شد. زمانی که به انتقاد از حکومت نظامی در کشور پرداخت. اگرچه اعتراض شهید مدرس سبب شد تا رضاخان وزیر جنگ، حکومت نظامی را لغو کند، اما فهمید که مجلس از قدرت بسیاری برخوردار است و لازمه فرمانروایی تام و تمام بر کشور، تسلط بر مجلس است. از این رو در دوره پنجم مجلس شورای اسلامی به فکر تقلب در انتخابات افتاد. اینگونه بود که مدرس که در مجلس چهارم از رهبران گروه اکثریت بود، در مجلس پنجم، رهبری گروه اقلیت را در مقابل طرفداران رضاخان بر عهده گرفت.

         عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه مازندران  با اشاره به اینکه غوغای جمهوری‌خواهی رضاخان در همین برهه شکل گرفت. ادامه می دهد: رضاخان درصدد بود تا با تاسی از آتاتورک و جمهوری ترکیه، نظام سیاسی ایران را از سلطنتی به جمهوری تغییر دهد. سفارت ترکیه در ایران بسیار مشوق او بود. با اینکه اکثریت این مجلس در دست طرفداران رضاخان بود، مدرس توانست با افشای تقلب انتخاباتی صورت گرفته، مانع از تایید و ورود برخی یاران رضاخان به مجلس شود. از جمله اعتبارنامه علی دشتی نماینده ساوه که بر اساس برخی روایت‌ها تا پیش از کاندیداتوری شهر ساوه را به چشم ندیده بود، رد شد.

   پژوهشگر دانشگاه مازندران تاکید می کند: زمانی‌که در این مجلس غوغای جمهوری‌خواهی بلند شد، آیت‌الله مدرس در راس مخالفان ایستاد. اگرچه طرفداران مدرس در مجلس در اقلیت بودند، اشتباه تاریخی که یکی از طرفداران رضاشاه انجام داد، در کنار اعتراضات گسترده علما و مردم، ورق را به سود مخالفان برگرداند. آن اشتباه سیلی بود که بهرامی از طرفداران رضاخان بر صورت مدرس زد و آشوب علیه جمهوری‌خواهی را بیش از پیش جلوه داد. به قول ملک‌الشعرای بهار:

از آن سیلی ولایت پرصدا شد             دکاکین بسته و غوغا به پا شد

       مدرس البته گفته بود با جمهوری‌خواهی واقعی مخالف نیست، بلکه با این رویکرد تحمیلی که از سوی رضاخان و حامیان داخلی و خارجی او پیگیری می‌شود مخالف است.

      وی ادامه می دهد:  اینگونه بود که طرفداران رضاخان طرح جدیدی را در پیش گرفتند: تغییر سلطنت. واقعیت این است که با شرایطی که ایران در آن واقع بود، دولت انگلیس درصدد ایجاد یک دولت مرکزی قدرتمند بود تا بتواند بی‌ثباتی را در ایران پایان دهد. چرا که ایران را به مثابه حایلی در مقابل روس‌های کمونیست می‌دید. از نظر انگلیسی‌ها، لازمه حفظ منافع آن‌ها در جنوب ایران(نفت) و هندوستان، وجود یک دولت مرکزی قدرتمند(دیوار حایل) بود. از طرفی دیگر نیز روشن‌فکران داخلی که مشروطه را شکست خورده می‌یافتند، اکنون نجات کشور را در تحقق«استبداد منور» می‌دیدند. اینگونه بود که ایده‌های داخلی و خارجی، با شکست جمهوری‌خواهی و نشستن رضاخان در جایگاه ریاست جمهوری، اکنون در تبدیل رضاخان به رضاشاه جست‌وجو می‌شد.

     وی می افزاید:  شهید مدرس هم‌چون ماجرای جمهوری‌خواهی در مقابل ایده تغییر سلطنت نیز ایستاد؛ اما اکنون همراهان وی کمتر از پیش بودند و علی‌رغم مخالفت‌های مدرس، مصدق، تقی‌زاده، دولت آبادی و علاء، رضاخان رضاشاه شد.  مجلس ششم آخرین دوره حضور مدرس در مجلس بود. در زمانه‌ای که رضا پهلوی بر تخت سلطنت نشسته بود، او به‌عنوان نفر اول منتخبین تهران، وارد مجلس شد. در آن مجلس نیز با نخست‌وزیری مخبرالسلطنه هدایت که از نظر او مهره مطیعی در برابر شاه بود، مخالفت کرد. اما نتیجه‌ای نداد. نتیجه این رویداد، طرح ترور او بود که نافرجام ماند. نتیجه این مخالفت‌های گسترده، حذف همیشگی مدرس از مجلس بود. او در انتخابات مجلس هفتم، اگرچه شرکت کرد، اما حتی یکی رای هم نیاورد! و آن جمله تاریخی خود را گفت: خودم که یک رای به خودم داده بودم، پس آن یک رای کجاست؟

       عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه مازندران اظهار می کند:  انتقادات مدرس به رضاشاه و پیش‌بینی‌های او درباره تجدد آمرانه را دیگران دیرتر دریافتند، زمانی‌که رضاشاه در اواسط سلطنت خود(سال 1312) از دیکتاتوری به استبداد کشیده شد. اگر دیکتاتوری در محدود کردن جامعه حد و مرزی دارد، استبداد آن‌قدر لجام‌گسیخته است که هیچ مرزی نمی‌شناسد. حال رضاشاه از مخالفان خود عبور کرده بود و به‌تدریج به جان موافقان خود می‌افتاد. شاید همین امر یکی از تفاوت‌های رضاشاه و آتاتورک را برجسته‌ کند. تیمورتاش، داور، سردار اسعد و دیگران یکی پس از دیگری به دیدار مرگ رفتند، حتی پیش از مدرس و سرانجام مدرس نیز در روز 10 آذر 1316 در کاشمر شهید شد.

  رادمرد در پایان بیان می کند: پایان تلاش‌های مدرس و یاران او در ایستادگی در مقابل رضاشاه، دوره‌ای را در تاریخ ایران رقم زد که در چارچوب اندیشه وبر و شارحینش می‌توان از آن تحت عنوان"گذار از پاتریمونیالیسم به سلطانیسم یا شاید حتی نئوسلطانیسم" یاد کرد. در نظام پاتریمونیالیسم در میان دوگانه سنت و فرمانروایی فردی، حاکم عموما مبتنی بر سنت‌ها حکمرانی می‌کند، درحالی‌که در نظام سلطانی، فرمانروایی فردی بر سنت‌ها فائق می‌آید. شاید حتی حکومت پهلوی، جلوه‌ای متفاوت از سلطانیسم داشت، چرا که برخلاف قاجاریه در جست‌وجوی برجسته کردن ایدئولوژی مبتنی بر ناسیونالیسم و ایران باستان برای مشروعیت‌سازی بود. یعنی تعاملات آن با دنیای مدرن برجسته‌تر بود. از این رو شاید بتوان نام نئوسلطانیسم نیز بر حکومت پهلوی نهاد.

خبرنگار پایگاه خبری فجر شمال
حمیدرضا گل محمدی تواندشتی
انتهای پیام


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

جزئیات شرکت در بخش خوشنویسی سومین پویش ملی «سوغات اربعین»

فتنه‌ای بزرگ‌تر از فتنه صهیونیسم وجود ندارد

بررسی نقش سلایق مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی

ما آغازگر جنگ نبودیم و نخواهیم بود اما اگر بار دیگر جنگ بر علیه ما آغاز شود ما آنان را بیچاره خواهیم کرد و تل آویو را به شهر اشباح تبدیل می کنیم

موکب اوقاف مازندران در سامرا برپا شد

برپایی میز خدمت مدیران و روسای ادارات شهرستان سیمرغ

نایب‌رئیس و بازرس هیات تیراندازی مازندران انتخاب شدند

اربعین گرامیداشت شهدای اقتدار یگان ویژه انتظامی استان برگزار شد.

20 دستگاه دیجیتال برای تجهیز سالن‌های تیراندازی نیازمندیم

لشکر 25 کربلا همچنان افتخارآفرین است

مازندران، استان‌ محوری در ورزش کشور است

سعی می شود تا معضل تفنگ و فشنگ را در استان‌ مازندران، تقلیل ببخشیم

نخستین رویداد استانی مدار با عنوان «مدارس آینده در مدار انقلاب اسلامی» برگزار شد

با اعلام مدیرکل پزشکی قانونی استان : افزایش 19 درصدی مصدومان ناشی از گازگرفتگی سگ در مازندران

جلسه آموزشی امداد و نجات در قالب طرح اوقات فراغت در سیمرغ

تأکید بر نهادینه شدن نام امام زمان (عج) در عمق وجود آحاد جامعه

طهماسب پور فاتح اولین مدال جهانی کشتی فرنگی برای بابلسر

ساماندهی برنامه‌های فرهنگی در 57 نقطه از مناطق گردشگری استان مازندران

کارگاه توانمندسازی مجریان طرح‌های ساحلی و جنگلی در بابلسر برگزار شد

دوره‌ی آموزشی روایتگری، ویژه‌ی اربعین در بابل برگزار شد

یک میلیارد و 800 میلیون تومان تسهیلات در 4 ماه ابتدای سال‌جاری از محل صندوق امداد ولایت شهرستان جویبار پرداخت شد

پژوهشکده دفاع مقدس محور سومین کنگره ملی شهدای مازندران می‌شود

خادمیاران رضوی با حرکت‌هایی ساده اما پُرمعنا،نشان دادند که مهر اهل‌بیت(ع) تنها درسخن نیست،

عملیات بازسازی سقف سالن ورزشی شهید کشوری در شهرستان سیمرغ آغاز شد.

جلوه‌ای از ایمان و ایستادگی در سیمرغ از نقاشی‌های کودکانه تا روایت حماسه مقاومت نمایش داده شده است.

اهدای عضو روحانی سوادکوهی به 3 بیمار نیازمند، زندگی دوباره بخشید

نگاهی بر سریال «مهمان کشی» نماینده‌ای از سینمای دینی نوگرا، انتقادی و تجربی

ادارات مازندران روز چهارشنبه تعطیل است

آیین بزرگداشت شهید والامقام سردار غلامحسین غیب‌پرور در ناحیه ساری برگزار شد

هجدهمین جشنواره قرآن کارکنان وزارت نیرو در مازندران

هزینه بلاعوض و تسهیلات پیاده روی اربعین به مددجویان تحت حمایت کمیته امداد

«سوگواره سر» در تهران به اجرا درمی آید

بازدید رئیس دفتر بازرسی ویژه ریاست جمهوری از موزه دفاع مقدس مازندران

نمایشگاه ایران جان دفاع هنری52 هنرمند مازندران

ناجی غریقی که با نجات 6 نفر از جان خود گذشت

برگزاری ویژه‌برنامه «اربعین استقامت» در ساری

حضور و خدمت در نمازجمعه افتخاری بزرگ است

موکب اوقاف مازندران در سامرا برپا می شود

علت تنش آبی گسترده و خشکی سدهای مازندران و کشور

جلسه کمیته برنامه‌ریزی به ریاست فرماندار شهرستان سیمرغ شهرستان برگزار شد.

همزمان با فرارسیدن 5 تیرماه، سالروز اقامه اولین نمازجمعه

راهپیمایی جمعه های خشم و محکوم کردن جنایات رژیم غاصب صهیونیستی در شهرستان سیمرغ

حجت الاسلام خانلری اشاره همه به مدیران شهرستان سیمرغ کرد گفت مدیران شهرستان سیمرغ مدیران پروازی هست

خواست مردم انقلابی و عزم مقام معظم رهبری محو اسراییل

ابعاد علمی، فرهنگی و انسانی هوش مصنوعی توسط سخنرانان تبیین شد

نشست هفتگی آموزش تخصصی قرائت قرآن ثامن‌الحجج(ع) آمل

آیین هفتگی هیئت شهدای گمنام با موضوع بررسی ابعاد شخصیتی حضرت رقیه (س)

چهل روز ایستادگی ملت در مسیر شهیدان هم‌زمان با چهلمین روز شهادت سرداران سرافراز و دانشمندان ومدم شریف ایران اسلامی در جنگ تحمیلی رژیم

ثبت‌نام زیارت اربعین ویژه مددجویان کمیته امداد مازندران

دیدار خادمیاران رضوی سیمرغ با طلایه‌داران جهاد فرهنگی خادمیاران رضوی شهرستان سیمرغ