آخرین مطالب

عضو هیات علمی دانشکده علوم اقتصادی و اداری دانشگاه مازندران

هفته جهانی حسابداری و روز حسابدار در ایران تفکر، اندیشه و دانشگاه

هفته جهانی حسابداری و روز حسابدار در ایران

  بزرگنمایی:
گروه اندیشه: عضو هیات علمی دانشکده علوم اقتصادی و اداری دانشگاه مازندران در یک یادداشت علمی- تحلیلی، به موضوع هفته جهانی حسابداری و روز حسابدار در ایران پرداخت.


  گروه اندیشه:  عضو هیات علمی دانشکده علوم اقتصادی و اداری دانشگاه مازندران در یک یادداشت علمی- تحلیلی، به موضوع هفته جهانی حسابداری و روز حسابدار در ایران پرداخت.

       

        به گزارش پایگاه خبری فجر شمال،  قدرت‌الله برزگر عضو هیات علمی دانشکده علوم اقتصادی و اداری دانشگاه مازندران در یک یادداشت علمی- تحلیلی، به موضوع هفته جهانی حسابداری و روز حسابدار در ایران پرداخت.

وی در این یاداشت تحلیلی آورده است:
            فدراسیون بین‌المللی حسابداران(IFAC) در سال 2007 و در سی‌امین سال‌روز تاسیس خود، دومین یک‌شنبه ماه دسامبر(اواخر آذر) هر سال را به‌عنوان هفته جهانی حسابداری انتخاب و به تمام اعضای خود در سراسر جهان پیشنهاد کرده که در این هفته با برگزاری مراسم ویژه‌ای از حسابداران تجلیل به عمل آورند و از سوی دیگر، حرفه حسابداری و نقش حسابداران را در فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی به عموم بشناسانند. هم‌چنین، 15 آذر هر سال روز حسابدار در ایران است. 

       وی ادامه می دهد: این روز در گردهمایی 13 آذر 1386 نهادهای حسابداری ایران شامل انجمن حسابداران خبره ایران و جامعه حسابداران رسمی ایران(دو انجمن ایرانی عضو آیفک)، انجمن حسابداری ایران، انجمن مدیران مالی و سازمان حسابرسی به این عنوان نام‎گذاری شد که این روز را به تمامی حسابداران تلاش‌گر و زحمت‌کش کشور عزیزمان ایران و اعضای حرفه حسابداری به ویژه اساتید و دانشجویان عزیز تبریک عرض می‌نمایم و به این بهانه، نکاتی را به اجمال در خصوص اهمیت و جایگاه حسابداری و حرفه حسابداری در جامعه و نظام مالی کشورها اشاره می‌کنم.

      برزگر می افزاید: حسابداری یا به تعبیری زبان تجارت، روش‌هایی قراردادی است که توسط استادان، کارشناسان و یا انجمن‌های حرفه‌ای حسابداران تدوین گردیده است و به تدریج مورد قبول همگان قرارگرفته و قابل تصحیح و تغییر می‌باشد. حسابداری، فرآیند تشخیص، اندازه‌گیری و گزارش اطلاعات اقتصادی است که برای استفاده‌کنندگان اطلاعات مزبور، امکان قضاوت و تصمیم‌گیری‌های آگاهانه را فراهم می‌سازد و در واقع، حرفه‌ای است که با فراهم کردن اطلاعات مالی مورد نیاز مدیران، پرداخت‌کنندگان مالیات، اداره‌کنندگان و سایران جهت تصمیم‌گیری‌های آگاهانه انجام می‌پذیرد.

       عضو هیات علمی دانشکده علوم اقتصادی و اداری دانشگاه مازندران با ارایه این مطلب که یکی از مهم‌ترین مسایلی که در فضای اقتصاد دنیا به عنوان یک پیش فرض وجود دارد، خاطرنشان می کند: شفافیت اطلاعات مالی و اقتصادی است که برای کلیه استفاده‌کنندگان از اهمیت وافری برخوردار است. لذا، امروزه رعایت دیدگاه‌های اقتصادی و مالی در حسابداری، بحثی مهم و کلیدی به‌شمار می‌رود چون حرفه حسابداری با مقوله اقتصادی و مالی بیگانه نیست. عوامل بسیاری در شفافیت اطلاعات مالی نقش دارند که مهم‌ترین و اثرگذارترین آن‌ها مؤلفه‌های مالی می‌باشند. شفافیت مالی، پایه و اساس تصمیم‌گیری‌های اقتصادی سرمایه‌گذاران بالقوه و بالفعل است. زیرا یکی از الزامات رقابت سالم، دسترسی همه مشارکت‌کنندگان بازار به اطلاعات شفاف است. از این جهت می‌توان شفافیت اطلاعات را پدیده‌ای اجتماعی دانست که بر روابط اجتماعی متقابل افراد در بازار به‌شدت اثرگذار است. طبیعتا در بازاری که اطلاعات مالی و اقتصادی از سطح شفافیت لازم برخوردار نباشند، تصمیم‌گیری صحیح و مناسب برای سرمایه‌گذاران و فعالان کسب‌وکارها دشوار است.

         پژوهشگر دانشگاه مازندران اذعان می دارد: به‌طور خلاصه، رشته و حرفه حسابداری، حرفه‌ای برای بهترین و مستعدترین دانش‌آموختگان و کسانی است که با دانش و مهارت از ورود به آن بهره‌مند می‌شوند. اگر شما خلاقیت و تفکر راهبردی در مورد تصمیم‌گیری‌های مالی و سرمایه‌گذاری دارید، می‌توانید به حرفه حسابداری وارد شوید. چشم‌انداز شغل حسابداری در صنعت حسابداری آشکار است. تمام واحدهای اقتصادی، کسب‌وکارها، شرکت‌ها و نهادهای دولتی برای ثبت و گزارش‌گری اطلاعات مالی به حسابداران نیازمندند و فرصت‌های شغلی زیاد برای گسترش حرفه حسابداری وجود دارد و پیشنهاد می‌شود.

      وی اظهار می کند: در دنیای امروز که هر روز شکل تازه‌ای از ارتباطات اقتصادی به وجود می‌آید و افراد، شرکت‌ها و موسسات با یک‌دیگر در ارتباط می‌باشند، تغییرات مالی آن‌ها بر یک‌دیگر تأثیر دارد و روزبه‌روز این فعالیت‌ها پیچیده‌تر می‌شود. این عوامل باعث می‌شود که نقش حسابداری به‌عنوان فراهم‌کننده اطلاعات مالی با استفاده از استانداردهای حسابداری، برای استفاده‌کنندگان بیشتر مشخص گردد. نیاز روز افزون موسسات و سازمان‌ها به اطلاعات صحیح و به‌هنگام جهت به‌کارگیری در فرآیند تصمیم‌گیری مدیران، مقوله‌ای اجتناب ناپذیر است. سیستم اطلاعات حسابداری به‌عنوان مهم‌ترین زیرمجموعه این سیستم، اطلاعات مالی متنوعی را در اختیار استفاده‌کنندگان این نوع اطلاعات، خصوصا مدیران هر سازمان قرار می‌دهد.

     برزگر تصریح می کند: در حقیقت، حسابداری یک فناوری و مجموعه‌ای از مقررات است که همه سیستم‌های مالی بر مبنای آن است و هر رویدادی در جامعه به سیستم مالی بستگی دارد. حسابداران(حسابدار رسمی)، کارشناسانی هستند که قوانین و مقررات را به‌عنوان مرجع رویدادهای مالی به‌کار می‌گیرند. امروزه نقش موثر حسابداران تقریبا در کلیه تصمیمات داخلی و بین‌المللی غیرقابل انکار است. آن‌ها مشاورانی امین برای کارهای اجرایی هستند. انواع ویژگی‌های مورد نیاز برای موفقیت عبارتند از: خلاقیت، راه‌حل‌یابی برای مشکلات، تفکر راهبردی، اخلاقیات، تسلط و مهارت در روابط شخصی. این‌ها انواع ویژگی‌هایی هستند که صاحبان واحدهای تجاری آن‌ها را در یک مشاور امین(حسابدار) جست‌وجو می‌کنند. متاسفانه جایگاه حرفه حسابداری در سازمان‌ها و شرکت‌ها نهادینه نیست. اغلب مدیران به‌دلیل ناآگاهی قادر به استفاده از ظرفیت‌های علمی و عملی حسابداران در سازمان خود نمی‌باشند و به حسابداری به‌عنوان یک فعالیت خدماتی معمولی می‌نگرند، درحالی‌که حسابداری توانمند با تولید اطلاعات راهبردی و ارایه خدمات مالی موثر، نقش تعیین‌کننده‌ای در تصمیم‌گیری، پایداری و موفقیت بنگاه‌های اقتصادی ایفا می‌کند.

      وی  در ادامه بیان می کند: حسابداری بی‌شک بحثی فنی است و البته فراتر از بحث فنی محض می‌رود. این‌که ما چه‌طور و چگونه حسابداری می‌کنیم، بر زندگی همه ما در جامعه تاثیر می‌گذارد؛ یعنی پای منافع عمومی در شیوه حسابداری ما مطرح است. از این‌رو، باید به سمت آن نوع گزارش‌دهی مالی برویم که پاسخگوی نیازهای جامعه و دولت است. چنین است که ناچاریم به نقش حسابداری در مدیریت اقتصاد کلان بپردازیم؛ حتی نقش حسابداری در توسعه پایدار و حل مسایل محیط زیست و تغییرات آب‌ و هوا اهمیت بسیار دارد. امروز حسابداران برای گزارش‌دهی در همه این زمینه‌ها استاندارد دارند و در بسیاری از کشورها ناچارند رفتار بنگاه در حفظ محیط زیســت را گزارش کنند.

       عضو هیات علمی دانشکده علوم اقتصادی و اداری دانشگاه مازندران با بیان اینکه  توسعه پایدار به این معنی است که داشتن پایداری در هر چیزی، مستلزم داشتن منابع و جایگزینی سریع و یک‌دست  است. اظهار می دارد: به همین منظور، حسابدران نقش بسیار مهمی در حفظ توسعه پایدار بخش صنعتی دارا می‌باشند. حسابداری توسعه پایدار به‌عنوان حسابداری اجتماعی، حسابداری مسئولیت اجتماعی و زیست محیطی شرکت‌های بزرگ و گزارش مالی و غیرمالی عمل‌کرد یک واحد اقتصادی به دیگر افراد این واحد مانند صاحبان سرمایه، سهام‌داران، اعتباردهندگان و مقامات دیگر می‌باشد. توجه داشته باشید که این گزارشات به‌دست آمده، تاثیر مستقیم بر جامعه، محیط زیست و عملکرد اقتصادی واحد اقتصادی دارد. در بسیاری از کشورها گزارشاتی به‌عنوان گزارش مالی همراه با داشتن قابلیت مقایسه با سازمان‌های دیگر تهیه می‌شود و باعث ایجاد اشتراک بین محیط زیست، اقتصاد و جامعه به عنوان سه بخش تشکیل توسعه پایدار می‌شود.

     برزگر تاکید می کند: حسابداری توسعه پایدار به‌عنوان ابزاری تلقی می‌شود که سازمان‌ها برای تبدیل‌شدن به وضعیت توسعه و پایداری مورد استفاده قرار می‌دهند و در آن از مفاهیم و اصول شناخته شده‌تری نسبت به سازمان و محیط پیرامون آن به‌طور بسیار گسترده استفاده می‌شود. اندازه‌گیری و گزارشگری پایداری سازمان‌ها به‌عنوان یکی از اصول مهم کسب‌وکارهای امروزی، وظیفه و محصول حسابداری شناخته شده است. این نقش برای اطلاعات مالی و غیرمالی نشان می‌دهد که چگونه حسابداری نوین با بهبود در شفافیت و پاسخ گویی با ارایه گزارشگری مناسب‌تر در مورد اصول و عوامل سه‌گانه جامعه، محیط زیست و اقتصاد به‌عنوان حسابداری به رسمیت شناخته شده است.


خبرنگار پایگاه خبری فجر شمال
حمیدرضا گل محمدی تواندشتی

انتهای پیام


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

اجرای طرح نور مطالبه ی عمومی است

برگزاری گفتمان سازی برای ایجاد بستر مردمی شدن هنر انقلاب در سطح استان مازندران

نقشه مهندسی فرهنگی استان، با نگاه به اسناد بالادستی، قوانین مربوطه و فرهنگ بومی محلی در حال تدوین است

نشست هم‌اندیشی دبیران مناطق ده‌گانه و مدیران روابط عمومی منطقه دو کشور در دانشگاه مازندران برگزار شد

نشست معاونان فرهنگی دانشگاه‌های مازندران برگزار شد

اهدای کتاب، اهدای دانایی

پویش حمایت از عملیات غرورآفرین وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی در سواحل دریای مازندران

انتصاب مسئول ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان مازندران

آئین تکریم و معارفه رییس کل دادگستری استان مازندران

تاکید رئیس کل دادگستری مازندران برلزوم حفظ کرامت انسانی در برخورد با مراجعان

تجمع مردم شهرستان سیمرغ در پی حمله ایران به خاک اسرائیل تجمع خودجوش مردم سیمرغ

فعالیت بیش از هزار و 200 کانون فرهنگی هنری مساجد در مازندران

تجلیل مدیر کل تبلیغات اسلامی مازندران از خانواده شهید محسن حسین نیا

پیام تقدیر فرماندهی انتظامی شهرستان سیمرغ از دلیرمردان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

جشن شکرانه بزرگترین عملیات غرور آفرین پهپادی و موشکی در بابلسر

آغاز برداشت توت فرنگی در شهرستان بابلسر

سالم سازی جامعه از آلودگی های اخلاقی نیازمند حضور مقتدرانه دستگاه قضاست

بیانیه اداره کل تبلیغات اسلامی مازندران در پی پاسخ کوبنده و مقتدر ایران اسلامی به اسراییل خبیث

پیام رییس دانشگاه مازندران در حمایت از پاسخ کوبنده سپاه پاسداران در حمله پهپادی و موشکی به اسراییل

انعقادتفاهم‌نامه‌ی ادارات کل کتابخانه های عمومی و فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران

نیروی انتظامی در راستای مقابله با ناهنجاری ها شهدای زیادی را تقدیم کرده است

دیدار امام جمعه و فرماندار سیمرغ از مادر شهید گرانقدر یوسف حاجیان

‎خروجی تمام برنامه های مدیران باید به نفع مردم تمام شود

نخستین سالگرد شهید آیت الله عباسعلی سلیمانی در مازندران برگزار می شود

️نشست هم اندیشی مدیر کل شیلات مازندران درخصوص پایان فصل صید ماهیان استخوانی

نقش انکار ناپذیر اصحاب خبر و رسانه در پویایی نمایشگاه قرآن

انتصاب رئیس کل جدید دادگستری استان مازندران

برگزاری دوره آموزشی تئاتر در دانشگاه مازندران

نماز باشکوه عید سعید فطر در مصلّی جمعه شهرستان سیمرغ

پیام فرماندهی انتظامی شهرستان سیمرغ به مناسبت عید سعید فطر

نیروی انسانی، شاخص مهم ارزیابی در دستگاه اجرایی است

پرداخت تسهیلات اشتغال به 151 مددجوی تحت حمایت در سیمرغ

تبریک فرماندار شهرستان سیمرغ به مناسبت انتصاب معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری مازندران

مصرف کننده کیست؟ حقوق مصرف کننده چیست؟ کانون حمایت از حقوق مصرف کننده چه وظایفی دارد؟

رونمایی از کوچکترین قرآن چاپی موجود جهان با قدمت 150 سال

صدور پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران به مناسبت روز هنر انقلاب اسلامی

نخستین شورای اداری شهرستان سیمرغ برگزار شد

پیام مدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران درپی شهادت «محسن حسین نیا»

تاکید نماینده ولی فقیه در مازندران بر لزوم معرفی تازه‌های نشر حوزه قرآن و عترت

امنیت کشور را مرهون ایثار فرزندان برومند ایران اسلامی هستیم

گزارش تصویری رویداد کتابت وحی در تنکابن

طرح کمک به تکثیر طبیعی آبزیان دریایی و اشتغال باید سرلوحه کار قرار گیرد

پیام تبریک مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان سیمرغ به مناسبت روز جهانی بهداشت

بیست و چهارمین نمایشگاه قرآن مازندران

تشکیل جبهه گسترده گروه های مقاومت برای ایستادگی مقابل ظلم وجنایت آمریکا و صهیونیست ها

راهپیمایی روز قدس در سیمرغ

وضعیت جمعیتی استان دائما رصد می‌شود

استفاده از ظرفیت مجازات جایگزین حبس برای توسعه فرهنگ خیر و احسان

صدور بیانیه اداره کل تبلیغات اسلامی مازندران ویژه روز قدس

ارائه خدمات فرهنگی به 550 دانش‌آموز، دانشجو و طلبه تحت حمایت کمیته امداد نکا