آخرین مطالب

نویسنده و منتقد تئاتر مازندرانی؛

کم کاری نمایش نامه نویسان در رابطه با آزاد سازی خرمشهر فرهنگی، هنری

کم کاری نمایش نامه نویسان در رابطه با آزاد سازی خرمشهر

  بزرگنمایی:
کارشناس، نویسنده و منتقد تئاتر مازندرانی به مناسبت فرار رسیدن روز آزادی خرمشهر این حماسه ملی با اشاره به این مطلب که کم کاری نمایش نامه نویسان در رابطه با آزاد سازی خرمشهر مشهود است گفت: اگر رمان‌های خوبی در رابطه با آزادی خرمشهر به رشته تحریر در آید نمایش‌نامه‌نویسان بالاخص فعالان نسل جوان می‌توانند با فراغ بال بیشتری دراین حیطه به نمایش‌نامه‌نویسی بپردازند .

  

کارشناس، نویسنده و منتقد تئاتر مازندرانی  به مناسبت فرار رسیدن روز آزادی خرمشهر این حماسه ملی با اشاره به این مطلب که  کم کاری نمایش نامه نویسان در رابطه با آزاد سازی خرمشهر مشهود است گفت:  اگر رمان‌های خوبی در رابطه با آزادی خرمشهر به رشته تحریر در آید نمایش‌نامه‌نویسان بالاخص فعالان نسل جوان می‌توانند با فراغ بال بیشتری دراین حیطه به نمایش‌نامه‌نویسی بپردازند .


                                                                                                                                                           
به گزارش پایگاه خبری فجر شمال، حمیدرضا گل‌محمدی تواندشتی کارشناس، نویسنده و منتقد تئاتر مازندرانی به مناسبت فرا رسید سالرزوز آزادی خرمشهر گفت: دشمن بعثی با حمایت استکبار جهانی و حامیانش بر ایران اسلامی یورش برده  و با مقاومت مردمی روبرو گشت، اما با وجود مقاومت جانانه مردمی و ارتش و سپاه توانست بخشی از کشورما را اشغال کند، خرمشهر نیز یکی از مناطقی بود که تحت اشغال دشمن مهاجم در آمد .

وی افزود: خرمشهر این شهر مقاوم عاقبت با همت دلیر مردان ارتش و سپاه پاسداران در روز سوم خرداد سال 1361 از چنگال دشمن بعثی آزاد شد، این آزاد سازی انعکاس جهانی را در پیش داشت و این واقعه از لحاظ نظامی نقطه عطفی در تاریخ جنگ ایران و عراق شناخته می‌شود که حایز اهمیت است.

گل‌محمدی ادامه داد: به همین دلیل از این روز به عنوان نمادی از پیروزی، مقاومت و ایستادگی در برابر دشمن یاد می‌شود و شورای عالی انقلاب فرهنگی سوم خرداد را به عنوان روز مقاومت، ایثار و پیروزی در تقویم رسمی ایران نامگذاری کرده‌است.

کارشناس تئاتر مازندرانی با تاکید بر این نکته که با توجه به اهمیت این موضوع آیا حرکت قابل توجهی در جهت انتقال این افتخار آفرینی ایثارگران و فرزندان غیور جمهوری اسلامی در حیطه هنرهای نمایشی کشور صورت پذیرفته است ادامه داد: می توان گفت که فعالیت هایی صورت پذیرفته اما اندک و قلیل بوده است.

وی با اشاره به کلام مقام معظم رهبری در رابطه با سینما خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری در یکی از سخنانش در سال 93 در رابطه با سینما می فرمایند که عدّه‌اى با ورود سینما به مسائل مربوط به دفاع مقدّس، علناً مخالفت می‌کنند! من نمی‌دانم چه فکر می‌کنند؛ به اسم این‌که جنگ است، به اسم این‌که خشونت است! صد سال از شروع جنگ جهانى می‌گذرد، امسال صدمین سال است، هنوز در آمریکا و در خیلى جاهاى دیگر دارند فیلم می‌سازند آن هم در چه گستره‌ى وسیعى!

  داور چند دوره تئاتر بسیج استان مازندران ادامه داد: با این تفاسیر می‌توان گفت که در عرصه دفاع‌مقدس به خصوص آزاد سازی خرمشهر در عرصه تئاتر و هنرهای نمایشی کشور کمتر کاری صورت پذیرفته است .

وی با ارایه این مطلب که نقش پژوهش و تحریر رمان در این حیطه بسیار موثر است افزود: ما شاهد این هستیم که کمتر رمانی در حیطه جنگ تحمیلی به خصوص در رابطه با حماسه آزاد سازی خرمشهر به رشته تحریر در آمده است و این خود یک آسیب جدی است.اظهار کرد:  اگر رمان‌های خوبی در رابطه با آزادی خرمشهر به رشته تحریر در آید نمایش‌نامه‌نویسان بالاخص فعالان نسل جوان می‌توانند با فراغ بال بیشتری دراین حیطه به نمایش‌نامه‌نویسی بپردازند.

گل محمدی در رابطه با خاطرات دوران دفاع مقدس افزود: چه کسانی که در جبهه حضور داشتند و چه کسانی که در شهرها به پشتیبانی از جبهه و جنگ می‌پرداختند می‌توانند با ارایه خاطرات خود تاثیر بسیاری در خلق آثار دفاع مقدسی داشته باشند چرا که مردم آن زمان چه با حضور در جبهه و چه با پشتیبانی در پشت جبهه دست به خلق این حماسه‌ها زدند. به طور مثال می‌توانم به پیرزن تنهایی در یکی از روستاهای کشور اشاره کنم که با وجود خانه‌ کوچکش به کمک اهالی و یکی از سردارن شهید جنگ تحمیلی در زمان حیاتش بنا شده بود، به محل جمع آوری مراجعه کرده و تمام موجودی آن روزش که 15 ریال بود را به رزمندگان اسلام تقدیم  کرد.

وی ادامه داد : همه ما می دانیم  تئاتر رسانه‌ای است که ارتباط مستقیم با مخاطب دارد و تاثیر گذاری‌اش نسبت به رسانه‌های تصویری از قبیل سینما و تلویزیون بیشتر است و می‌تواند در انتقال حماسه تاریخی ایران که برای پیران یک خاطره و برای نسل جوان که آن زمان را لمس نکرده‌اند افختاری ملی را انتقال دهد.

این هنرمند تئاتر مازندران اظهارکرد: در زمان جنگ نمایش‌ها و فیلم‌هایی که به روی صحنه می‌رفت عمدتا به قهرمان پروری می‌پرداخت، که پس از گذشت زمانی از سوی برخی از نمایش‌نامه نویسان، نمایش‌نامه‌های واقعی در باره جنگ به رشته تحریر در آمد و در جشنواره‌ها به اجرا گذاشته شد.


وی  با ارایه این مطلب که هنرمندان وظیفه‌ای بزرگ و خطیری در رابطه پیام هشت سال دفاع مقدس دارند گفت:  اما پس از پایان جنگ تحمیلی در ایران عده‌ای نمایش‌نامه‌نویس، نمایش نامه‌هایی را در رابطه با آسیب‌های جنگ و ضد جنگ به رشته تحربر در آوردند که این نمایش‌نامه‌ها با توجه به اینکه جنگ بر ما تحمیل شده بود نتوانستند حق مطلب را ادا کنند، لذا نمایش نامه نویسان ما باید از زاویه دید دیگری به نمایش‌نامه‌نویسی نگاه می‌کردند که روحیه امید و زندگی و سازندگی را به مخاطب القا می‌کرد، لذا مطالبی می بایست نوشته می‌شد که تاثیرات مثبت جنگ را که بر اثر مقاومت و عدم وابستگی به ابر قدرت‌ها، رشد و توسعه کشور را فراهم آورده بود، مطرح می‌ساخت،که  متاسفانه در این رابطه کار بسیاری  صورت نپذیرفت.

مسئول کانون تئاتر سیاوشان جهاد دانشگاهی واحد مازندران گفت: بارها گفته‌ام که ما باید از جشنواره‌زدگی پرهیز کنیم کاری که برای جشنواره آماده می‌شود اکثرا با شتاب زدگی روبرو است و با تمرین حداقلی نمایشی با کیفیت پایین و با دستپاچگی آماده راه‌یابی به جشنواره می‌شود اگر تایید شود به جشنواره راه می‌یابد و اگر تایید نشود در نطفه خفه می‌شود. پس باید راهکاری اندیشید تا اینکه آثاری فاخر در این رابطه تولید شود و به حضور و اجرا  در یک جشنواره و یا یک دوره ده الی بیست روزه بسنده نشود، بلکه اجرا های آن ادامه دارباشد ودر شهر های مختلف به روی صحنه رود تا اینکه شکوفاهی تئاتر نمود پیدا کند.

گل محمدی در پایان افزود: تئاتر در کشور  در بیمار ی بسر می برد  و حکایت آن شعر را در بر داشت  که لنگان خرک خویش به مقصد برساند، با توجه به شیوع ویروس کرونا  تئاتر به کما رفته و به روایت دیگری مرده است ، امید آن دارم که مسوولان ذی ربط و حتی خود تئاتری ها به فکر این هنر به کما رفته و مرده باشند و با دمیدن روح مسیحایی  در این هنر از دست رفته  جان تاز ه ای بدمند تا اینکه بتواند در خدمت اهداف انسانی به جایگاه شایسته خویش دست پیدا کند و سازندگان و عوامل آن با حمایت های لازم فارغ از مشکلات معیشتی  در موضوعات مختلف اجتماعی ، سیاسی و...  با اجرا های خوب خود  تئاتر را به سرمقصد منظور برسانند.

خبرنگار پایگاه خبری فجر شمال
رضا داداشی تنکابنی

انتهای پیام


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

برگزاری پنجشنبه های شهدایی در مازندران و16 استان کشور

اجرای رویداد «صعود» در کانون‌های مساجد مازندران

رییس کل دادگستری مازندران برگزاری دادگاه های برخط و الکترونیک را گامی مهم برای شفاف سازی امور با مردم بیان کرد.

- مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران گفت: همزمان با هفته کار و کارگر 200 برنامه در استان اجرا می شود

نمایشگاه دست ساخته های دانش آموزان هنرستان کار دانش دخترانه مائده شهرستان سیمرغ

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: این استان دارای یک هزار و 700 هکتار سطح زیرکشت و 17 هزار تن تولید انواع ارقام توت فرنگی است.

بازدید استاندار مازندارن و فرماندار سیمرغ از نقاط حادثه خیز پس از بارش های سیل آسای اخیر در سطح شهرستان سیمرغ

برگزاری جلسه ستاد اقامه نماز روابط عمومی فرمانداری شهرستان سیمرغ

دکتر یوسف نوری، مقام عالی دولت در مازندران با بیان این که لشکر 25 کربلا یکی از افتخارات بزرگ مازندران است

حضور پر رنگ رحمتی بهمنانی فرماندار در نمایشگاه دست ساخته های دانش آموزان سیمرغی

پیام تبریک فرماندار و امام جمعه سیمرغ به مناسبت روز معمار

ابتکار جالب امام جمعه بابلسر در نمایش اتحاد و همبستگی نیروهای مسلح شهرستان بابلسر

دیدار رئیس اداره بهزیستی سیمرغ با فرمانده سپاه در روز پاسدار در روز گرامی‌داشت تاسیس سپاه پاسداران،

حجت الاسلام شریف تبار با تاکید بر اهمیت اجرای طرح نور در حوزه عفاف و حجاب گفت: اجرای طرح نور مطالبه ی عمومی است.

فعالیت 95 آشپزخانه اطعام مهدوی در ماه مبارک رمضان در بهشهر

پیام دبیر ستاد امر به معروف و نهی ازمنکر مازندران به مناسبت سالروزتاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

پیام تبریک فرماندار و امام جمعه سیمرغ به مناسبت سالروز تشکیل سپاه انقلاب اسلامی روابط عمومی فرمانداری شهرستان سیمرغ،

‍پیام تبریک فرمانده انتظامی شهرستان سیمرغ به مناسبت فرا رسیدن هفته سلامت

پیام تبریک فرماندار و امام‌جمعه سیمرغ بمناسبت هفته سلامت روابط عمومی فرمانداری شهرستان سیمرغ

متن پیام جناب سرهنگ حسن پورقربان فرمانده سپاه ناحیه شهرستان سیمرغ به مناسبت سالروز تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران به مناسبت دوم اردیبهشت سالروز تشکیل سپاه پاسداران بیانیه‌ای صادر کرد.

نشست شورای راهبری تدوین برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی در ساری برگزار شد

باید مشکلات به مسئله تبدیل شوند

احصای نظام مسائل استان و شناسایی ظرفیت‌های حاکمیتی و مردمی

نخستین جشنواره استانی قرآن و عترت حیات» ویژه دانشجویان در دانشگاه مازندران

سومین نشست کارگروه پیاده‌سازی آمایش آموزش عالی در استانداری مازندران برگزار شد

مسئولان دستگاه قضایی با متخلفان حوزه منابع طبیعی جدی قاطع برخورد کنند

جانبازان عزیز با اقتدا به ابالفضل العباس (ع) علمدار کربلا، در راه دین از جان مایه گذاشتند

زنجیره انسانی سیمرغی‌ها در سواحل مازندران

تجمع مردمی برای حمایت و قدردانی از سپاه در ساحل بابلسر

حضور دانشگاه مازندران در رویداد بین‌المللی زبان چینی به میزبانی دانشگاه تربیت معلم چین

اجرای طرح نور مطالبه ی عمومی است

برگزاری گفتمان سازی برای ایجاد بستر مردمی شدن هنر انقلاب در سطح استان مازندران

نقشه مهندسی فرهنگی استان، با نگاه به اسناد بالادستی، قوانین مربوطه و فرهنگ بومی محلی در حال تدوین است

نشست هم‌اندیشی دبیران مناطق ده‌گانه و مدیران روابط عمومی منطقه دو کشور در دانشگاه مازندران برگزار شد

نشست معاونان فرهنگی دانشگاه‌های مازندران برگزار شد

برگزاری جشن گلریزان با عنوان « دست های ماندگار» در نوشهر

اهدای کتاب، اهدای دانایی

پویش حمایت از عملیات غرورآفرین وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی در سواحل دریای مازندران

انتصاب مسئول ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان مازندران

آئین تکریم و معارفه رییس کل دادگستری استان مازندران

تاکید رئیس کل دادگستری مازندران برلزوم حفظ کرامت انسانی در برخورد با مراجعان

تجمع مردم شهرستان سیمرغ در پی حمله ایران به خاک اسرائیل تجمع خودجوش مردم سیمرغ

فعالیت بیش از هزار و 200 کانون فرهنگی هنری مساجد در مازندران

تجلیل مدیر کل تبلیغات اسلامی مازندران از خانواده شهید محسن حسین نیا

پیام تقدیر فرماندهی انتظامی شهرستان سیمرغ از دلیرمردان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

جشن شکرانه بزرگترین عملیات غرور آفرین پهپادی و موشکی در بابلسر

آغاز برداشت توت فرنگی در شهرستان بابلسر

سالم سازی جامعه از آلودگی های اخلاقی نیازمند حضور مقتدرانه دستگاه قضاست

بیانیه اداره کل تبلیغات اسلامی مازندران در پی پاسخ کوبنده و مقتدر ایران اسلامی به اسراییل خبیث