آخرین مطالب

نگاهی به ​نمایش «شازده کوچولو» در ساری تفکر، اندیشه و دانشگاه

نگاهی به ​نمایش «شازده کوچولو» در ساری

  بزرگنمایی:
نگاهی به نمایش «شازده کوچولو» به نویسندگی آنتوان دوسنت اگزوپری با ترجمه محمد قاضی، که علیرضا قنبری از هنرمندان عرصه تئاتر ساری ، آن را کارگردانی کرده است.

نگاهی به  نمایش «شازده کوچولو» به نویسندگی آنتوان دوسنت اگزوپری با ترجمه  محمد قاضی، که علیرضا قنبری از هنرمندان عرصه تئاتر ساری، آن را کارگردانی کرده است.

به گزارش پایگاه خبری فجر شمال، نمایش «شازده کوچولو»  به نویسندگی آنتوان دو سنت اگزوپری، ترجمه«محمد قاضی» و به کارگردانی و طراحی علیرضا قنبری، کاری از گروه تئاتر آکادمی شهرستان ساری از 22 دی ماه الی سوم اسفند ماه در سالن بلاک­ باکس اداره فرهنگ وارشاد اسلامی شهرستان ساری به روی صحنه رفت و به کار خود خاتمه داد.



خلاصه داستان نمایش می پردازد به پسربچه‌ای به نام «شازده کوچولو» است که برای کسب حکمت و خرد به سراسر دنیا سفر می‌کند و حوادث و ماجراهای شگفت‌انگیزی را از سر می‌گذراند.که در این نمایش بجای پسربچه از دختر بچه ای در نقش شازده کوچولو استفاده شده است.

عباس جوانمرد به عنوان تنظیم کننده این نمایش  برای صحنه با گروه همکاری داشت

فائزه البرزی  به عنوان دستیار کارگردان، ویدا خزائی به عنوان طراح ماسک، علیرضا قنبری به عنوان طراح نور و صدا و صحنه، پیمان حمیدی به عنوان تصویر بردار و عکاس ، محمد جواد  ملک محمودی به عنوان مجرای نور و صدا در این نمایش همکاری داشتند.

فائزه البرزی، الینا ایوبی، حنانه امینی، فرزاد نوروزی، امیر هراسانی، امیر علی کریمی، سمیه حسین پور، سلنا نصیری، مهدیه اکبری، زهرا عابدی، فاطمه زهرا نوروزی، مینو بلالی، شایان ایوبی، راتا اسلامی و غزاله محمدیان به عنوان بازیگر یاری گر این نمایش بودند.




نگاهی برنمایش شازده کوچولو به کارگردانی علیرضاقنبری 
با نگاهی به این نمایش  می توان گفت که 
«شازده‌کوچولو» از آن داستان‌هایی است که تمام نمی‌شود. همیشه و در زمان‌ها و فرهنگ‌های مختلف وسوسه بازخوانی و به‌روزسازی و تولید آن در سینما و تئاتر و دیگر هنرها وجود داشته است. آن‌قدر هم در شکل و محتوا ظرفیت دارد که هنوز بتوان براساس آن آثار بسیاری تولید کرد.

«شازده کوچولو» توانایی‌های نمایشی بسیاری دارد. از داستان تا فرم روایت و ویژگی‌هایی که می‌تواند در خدمت تصویرساز اجرا قرار بدهد و شکل جذاب بصری ایجاد کند. این توانایی‌ها روی صحنه، نمود بارز و عینی‌تری پیدا می‌کنند.

در «شازده ‌کوچولو»‌ی «علیرضا قنبری» جنبه‌ها و رویکردهای سوررئالیستی بیشتر مدنظر گروه اجرایی بوده‌است. جنبه‌هایی که گاه بین سوررئال و رئالیسم جادویی در نوسان هستند. چیزی که البته خود متن هم به اجرا تحمیل کرده است. نمایشی کردن داستان اگزوپری البته به‌واسطه آشنا بودن مخاطب با‌ آن، مثل تیغی دولبه است که هم می‌تواند نتیجه موفقیت‌آمیز و هم درست خلاف آن را درپی داشته باشد. بنابراین داستان در تولید نمایشی‌اش باید متفاوت و منحصربه‌فرد باشد. نمایش قنبری باید چیزی داشته باشد. حامل امضای خود او باید باشد تا بتواند مخاطب‌ش را راضی کند.


شیوه وروش تولید «شازده کوچولو»ی قنبری بر بستر متن سوار شده ولی ابعاد فرامتنی پیدا کرده تا در کنار بهره‌جویی از ظرفیت‌های متن اگزوپری، توانایی‌های نمایش نیز به آن افزوده شود. دراماتورژی این متن، آن‌را به یک پدیده‌‌ی مستقل تبدیل کرده که صاحب هویت جداگانه‌ای است. استفاده از طراحی دایره‌وار صحنه و فنون دیگر مثل تصویرسازی و قاب‌بندی‌های مفهومی، فاصله‌گذاری و... به‌نوعی آشنایی‌زدایی در تولید اجرا منجر شده است و تازگی و طراوت «شازده کوچولو» را در اجرای نمایشی آن حفظ کرده است. اجرای قنبری برای مخاطبی که شاید بارها با این متن به انواع گوناگون در کتاب و فیلم و انیمیشن روبه‌رو شده، تجربه‌ای متفاوت است. تجربه‌ی ایرانی و اینجایی از متنی عمیق و داستانی ساده است که احتمالا خیلی از ما آن را خوانده‌ایم، شنیده‌ایم یا مدیومی دیداری از آن را دیده‌ایم.

نمایش علیرضا قنبری، در جهانی بین رؤیا و واقعیت و خواب و بیداری اتفاق می‌افتند. تاریک روشن آن در اجرا هم این بینابینی جهان‌دریافت را بیشتر القا می‌کند. چیزی است بین عقل و قلب، سازه‌ای انسانی است از نوسان بین بیومکانیک و تئاتر شرقی. میزان‌سن‌های سیال و فرمالیستی در آن چاشنی نمک داستان «شازده‌کوچولو» شده است. خود شازده با اسکیت حرکت می‌کند و مدام در قطر دایره در رفت‌‌وآمد است و سرگردان بین سیاره‌ها در گردش است. خلبان هم که تنها ناطق عالم بیداری است باتکیه بر فاصله‌گذاری نقش راوی را به‌عهده دارد و به‌نوعی دستان کارگردان است که باحضور افراد گروه فرم تصاویر ذهنی را کف صحنه شکل می‌دهد و کلمه‌ها و واژگانش را به تصاویری انتزاعی و کنش‌مند تبدیل می‌کند. 

در این نمایش بدن بازیگر به مثابه‌ی ماشینی الحاقی است که وظیفه ثبت وقایع را به‌عهده دارد. بدن‌های میزبان بازیگران تماما در خدمت اوضاع و احوال نمایش‌اند. شکل می‌گیرند و فرو می‌پاشند و گاهی به‌وسیله‌ی ماسک نقش‌های تازه‌ای را به‌وجود می‌آورند. همان‌قدر که این جهان تازه برای شازده نافهم و عجیب است، برای مخاطب هم هست. مخاطب هم نمی‌داند الان دقیقا کجاست و چه می‌کند. راوی یا خلبان یک وظیفه‌ی دیگر نیز دارد و آن‌هم معناسازی و کد دادن به مخاطب است تا او نیز بتواند پابه‌پای نمایش پیش بیاید.

موسیقی و نور نیز در خدمت همین سوررئالیسم«فرا واقع گرایی« است. رنگ‌ها در «شازده کوچولو» نقش مهمی دارند. موسیقی نیز به تناوب با رنگ و بدن بازیگران بالا و پایین می‌رود و یکوحدت و هماهنگی تمام‌قد را مقابل تماشاگر می‌سازد که بازسازی صحنه‌ی یک ارکستر بزرگ است. ارکستری بزرگ از بازیگرانی که یک‌دست و متحد‌الشکل گویی به وسیله‌ی یک نخ و چوب توسط مرشد که در این‌جا کارگردان است هدایت می‌شوند و زبان اصلی تئاتر یعنی میم و تصویر را با تقلید از منابع طبیعی و موجود در طبیعت بازسازی می‌کنند.

میزان‌سن‌ها به‌دلیل محدودیت‌های زاویه‌ی دید تماشاگر به‌خاطر گرد بودن صحنه، برون‌گرا هستند. گروه فرم پیوسته در فرم‌های خود واگرا و هم‌گرا می‌شوند و با اختلاف شکل و جنسی که به عمد دارند، کلیدهای مخاطب هستند تا با یافتن نکته‌ی اصلی به مسیر شازده کمک کنند. مسیری که او قرار است بگذراند تا به هدف خود برسد.

شازده‌ی نمایش علیرضا قنبری یک دختر کوچک است که با ژست اغراق‌شده‌ی کودکانه در تقابل با ژست خشک و جدی و مردانه‌ی خلبان قد علم می‌کند. این یکی از نمونه‌های تضاد استفاده شده در کار است. تضاد در جنس، رنگ، موسیقی و اکت یکی دیگر از مؤلفه‌های مهم نمایش «شازده کوچولو» است.

«شازده کوچولو» متنی است برای همه؛ از کودک تا بزرگسال. همین‌طور که این نمایش هم به همین‌گونه طراحی شده است. نمایشی که دغدغه‌ی روز را دارد ولی در عین‌حال عام‌فهم است و می‌تواند مخاطب‌ش را در هر گروه سنی‌ «این‌طور که دیده شده«  راضی کند. استفاده از تصاویر ذهنی و انتزاعی نیز به همین علت بوده است. این تصاویر محدودیت ندارند و شکل‌گیری بدن‌ها کنار یک‌دیگر و خلق یک تصویر حجیم واحد، می‌تواند بسیار بیشتر از کلام تاثیر بگذارد. همان‌طور که نقاشان سوررئالیست متوجه این نکته بوده‌اند که گاهی یک حجم خالی تاثیری فزاینده‌تر نسبت به یک شعر طولانی در باب جنگ دارد. شازده‌کوچولو وفادار به متن است اما وفادار به متن تئاتری. ماهیت آن و تئاتری کالیته‌ی موجود در آن اتمسفر و توانایی زیادی برای در میان گذاشتن با مخاطب دارد..

پایگاه خبری فجر شمال 
حمیدرضا گل محمدی تواندشتی
انتهای پیام 

 


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

نخستین رویداد استانی مدار با عنوان «مدارس آینده در مدار انقلاب اسلامی» برگزار شد

تأکید بر نهادینه شدن نام امام زمان (عج) در عمق وجود آحاد جامعه

ساماندهی برنامه‌های فرهنگی در 57 نقطه از مناطق گردشگری استان مازندران

کارگاه توانمندسازی مجریان طرح‌های ساحلی و جنگلی در بابلسر برگزار شد

دوره‌ی آموزشی روایتگری، ویژه‌ی اربعین در بابل برگزار شد

یک میلیارد و 800 میلیون تومان تسهیلات در 4 ماه ابتدای سال‌جاری از محل صندوق امداد ولایت شهرستان جویبار پرداخت شد

پژوهشکده دفاع مقدس محور سومین کنگره ملی شهدای مازندران می‌شود

خادمیاران رضوی با حرکت‌هایی ساده اما پُرمعنا،نشان دادند که مهر اهل‌بیت(ع) تنها درسخن نیست،

عملیات بازسازی سقف سالن ورزشی شهید کشوری در شهرستان سیمرغ آغاز شد.

جلوه‌ای از ایمان و ایستادگی در سیمرغ از نقاشی‌های کودکانه تا روایت حماسه مقاومت نمایش داده شده است.

اهدای عضو روحانی سوادکوهی به 3 بیمار نیازمند، زندگی دوباره بخشید

نگاهی بر سریال «مهمان کشی» نماینده‌ای از سینمای دینی نوگرا، انتقادی و تجربی

ادارات مازندران روز چهارشنبه تعطیل است

آیین بزرگداشت شهید والامقام سردار غلامحسین غیب‌پرور در ناحیه ساری برگزار شد

هجدهمین جشنواره قرآن کارکنان وزارت نیرو در مازندران

هزینه بلاعوض و تسهیلات پیاده روی اربعین به مددجویان تحت حمایت کمیته امداد

«سوگواره سر» در تهران به اجرا درمی آید

بازدید رئیس دفتر بازرسی ویژه ریاست جمهوری از موزه دفاع مقدس مازندران

نمایشگاه ایران جان دفاع هنری52 هنرمند مازندران

ناجی غریقی که با نجات 6 نفر از جان خود گذشت

برگزاری ویژه‌برنامه «اربعین استقامت» در ساری

حضور و خدمت در نمازجمعه افتخاری بزرگ است

موکب اوقاف مازندران در سامرا برپا می شود

علت تنش آبی گسترده و خشکی سدهای مازندران و کشور

جلسه کمیته برنامه‌ریزی به ریاست فرماندار شهرستان سیمرغ شهرستان برگزار شد.

همزمان با فرارسیدن 5 تیرماه، سالروز اقامه اولین نمازجمعه

راهپیمایی جمعه های خشم و محکوم کردن جنایات رژیم غاصب صهیونیستی در شهرستان سیمرغ

حجت الاسلام خانلری اشاره همه به مدیران شهرستان سیمرغ کرد گفت مدیران شهرستان سیمرغ مدیران پروازی هست

خواست مردم انقلابی و عزم مقام معظم رهبری محو اسراییل

ابعاد علمی، فرهنگی و انسانی هوش مصنوعی توسط سخنرانان تبیین شد

نشست هفتگی آموزش تخصصی قرائت قرآن ثامن‌الحجج(ع) آمل

آیین هفتگی هیئت شهدای گمنام با موضوع بررسی ابعاد شخصیتی حضرت رقیه (س)

چهل روز ایستادگی ملت در مسیر شهیدان هم‌زمان با چهلمین روز شهادت سرداران سرافراز و دانشمندان ومدم شریف ایران اسلامی در جنگ تحمیلی رژیم

ثبت‌نام زیارت اربعین ویژه مددجویان کمیته امداد مازندران

دیدار خادمیاران رضوی سیمرغ با طلایه‌داران جهاد فرهنگی خادمیاران رضوی شهرستان سیمرغ

مساعدت یک میلیارد و ششصد میلیون تومانی مراکز نیکوکاری به نیازمندان جویبار

فعالیت 140 شرکت دانش‌بنیان در مازندران

پس از سال‌ها انتظار آمبولانس جدید به شهرستان سیمرغ تحویل داده شد.

مسئولان سیمرغ با خانواده شهید محمدیان در روستای پایین‌دسته دیدار کردند.

نخستین دوره آموزش جامع مددکاران خانواده کمیته امداد مازندران در فریدونکنار برگزار شد

از سنگرمسجد تا میدان خدمت درسیمرغ کانون خدمت رضوی شهرستان سیمرغ

همکاری‌های ایران و مینسک تقویت می‌شود

مشاور رییس دانشگاه مازندران در امور زنان و خانواده منصوب شد

تاکید بر استفاده از ظرفیت‌ها جهت مدیریت هوشمند فضای مجازی

عکس ا اقامه نماز نماینده ولی فقیه در مازندران بر پیکر مادر شهید والامقام سردار سیدعلی دوامی

15 تا از بهترین میوه ها برای سلامت بدن: توت فرنگی

خدمت به جامعه هدف بهزیستی فرصتی بی‌نظیر است

روایتی از خانواده شهید محمدرضا ذاکریان در «عصر خانواده» شبکه دو سیما

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه درمازندران در پی درگذشت مادر سردار شهید «سیدعلی دوامی»

حضور فرماندار سیمرغ و رییس اداره بهزیستی در منزل بانوی سرپرست خانوار به مناسبت هفته بهزیستی