آخرین مطالب

نگاهی بر نمایش «سیل ساکن تفکرات اذهان بیخودی ناآرام» در بابلسر؛

نمایشی ابزورد و روانکاوانه که به تغییر رویه سبک زندگی می پردازد فرهنگی، هنری

نمایشی ابزورد و روانکاوانه  که به تغییر رویه سبک زندگی می پردازد

  بزرگنمایی:
گروه فرهنگی وهنری: نگاهی بر نمایش «سیل ساکن تفکرات اذهان بیخودی ناآرام» به نویسندگی نیما دهقانی و کارگردانی سبحان قربانی، نمایشی ابزورد و روانکاوانه که به تغییر رویه سبک زندگی می پردازد ، این نمایش از نهم مهر ماه ۹۸ در آمفی تئاتر مجتمع فرهنگی هنری شهید با هنر شهرستان بابلسر به روی صحنه رفت و تا ۲۴ مهرماه ادامه دارد.

به گزارش پایگاه خبری فجر شمال؛ حمید رضا گل محمدی تواندشتی کارشناس  و منتقد تئاتر: مروری داشته باشیم بر تئاتر ابزورد،  خاستگاه تئاتر ابزورد بی گمان غرب است. آنجا که فلسفه اگزیستانسیالیسم تمام قد در سال های ابتدایی و میانی قرن بیستم بر هنر نمایش نامه نویسی غرب سایه افکنده بود. اگزیستانسیالیسم پس از جنگ جهانی دوّم و ناامیدی های پس از آن جان گرفت. این گرایش در نمایش نامه نویسی بیشتر از تفکرات کامو، هایدگر و دیگر پیشگامان این فلسفه مایه می گرفت. به خصوص بعد از مقاله ی جنجالی و معروف آلبر کامو درباره ی افسانه ی سیزیف ، داستانی که حکایت مجازات یکی از اسطوره های یونان است. سیزیف مجبور بود هر روز تکّه سنگی را به بالای کوه ببرد و دوباره آنرا به همان جای ابتدایی برگرداند. این تفکّر شبه نهیلیستی منشاء شکل گیری بسیاری از نمایش نامه های ابزورد شد.

تئاتر ابزورد در ابتدا به نمایش های اروپایی و آمریکایی و بلاخص اروپایی اختصاص داشت. امّا با همه گیر شدن این تفکّر و اجراهای نوین و آزاد گروه های تئاتری خیلی زود در همه ی جهان فراگیر شد . در یک معناشناسی کلی این گونه ی ادبی به بیان بی محتوایی ،پوچی و عبث بودن زندگی اطلاق می شود .اصطلاح پوچی از واژه ی لاتین آبزورد می آید به معنای ناموزون . امّا در اصطلاح نمایشی می کوشد پوچی و به بن بست رسیدن انسان زنجیر، در تهی بودن دنیا را تصویرکند .

 نویسندگان این مکتب ادبی در شکل نوشتاری نیز از این درون مایه بهره ی فراوان می گیرند . تا ترس ،اضطراب و بی قراری ناشی از آن را تصویر کنند. به تبع آن کارگردانی نیز از المان های ناشی از این تفکّر که شکل نوشتاری برایش تدارک دیده بود استفاده کرد و شکل نمایشی خود را سامان داد. به عنوان مثال ابزورد ها در آثارشان صحنه هایی را خلق می کردند که حایلی بین آغاز و پایان در آن وجود نداشت و پایان همان آغاز بود این موقعیّت به تنهایی بستر لازم را برای شکل اجرایی خاصی فراهم می کرد .

پس ازگذر از مرورتئاتر ابزورد،  در رابطه با محتوی نمایش «سیل ساکن تفکرات اذهان بیخودی ناآرام» می توان گفت که این نمایش،  نمایشی ابزورد و روانکاوانه است و می پردازد به اوضاع و احوال زوج جوانی که در زندگی روزمره دچار تکرار شده اند.

زوج جوان  در اثر این تکرار به بن بست عاطفی رسیده و به آسیب‌هایی روحی و روانی مبتلا شده اند، این آسیب های روحی روانی، آن ها را در آستانه ی طلاق قرار داده است.

نمایش برخورد پست مدرن با زندگی روزمره یک زوج جوان، که حول موضوع پیام و پیام‌ رسان‌های مجازی و به چالش کشیدن ارزش‌های خانواده در زندگی امروزیست، که با تغییر رویه سبک زندگی روبرو شده اند. موضوعی که  درصد قابل توجهی از خانواده های جامعه کنونی به آن مبتلا گشته و با آن دست  و پنجه نرم می کنند.

و امّا در رابطه با موارد فنی و تکنیکی نمایش می توان اشاره کرد به همراهی موسیقی ملایم وآرام همزمان با ورود مخاطبان به سالن تا زمان استقرار در جایگاه تماشاگران، ورود بازیگر نقش زن از میان تماشاگران و ارتباط با مخاطبان، آغاز خوشایندی را  برای تماشاگران رقم زد تا آنکه با رغبت هرچه بیشتر به دیدن نمایش بنشینند.

کارگردانی اصولی و بازی خوب و روان بازیگران، انعطاف بدنی خوب و زبان بدن بازیگران، حکایت از اندیشه و تفکر خوب کارگردان در جهت انتخاب بازیگران و هدایت آن هاست که کمک بسزایی در روند رو به رشد نمایش دارد.

طراحی صحنه، لباس و نور مناسب در خدمت نمایش بود وتوانست ذهنیت شلوغ و درگیر شخصیت ها را به مخاطبان انتقال دهد. 

انتخاب موسیقی غربی و مناسب  با درون مایه نمایش و زندگی پست مدرن، در جهت انتقال مفاهیم  به مخاطبان در خدمت نمایش بود.

انتخاب این متن از سوی کارگردان جوان مازندرانی می تواند نمایانگر دغدغه های ذهنی وی از دگرگونی سبک زندگی و رویت چنین رفتاری در پیرامون جامعه اش باشد که متاسفانه این تغییر سبک با سرعت فراوان در جامعه گسترش پیدا کرده و خطرات جدی را درعدم  پایداری زندگی  انسانی در خانواده ها یعنی این جامعه کوچک را به همراه دارد.

گفتنی است که  نمایش «سیل ساکن تفکرات اذهان بیخودی ناآرام» به نویسندگی نیما دهقانی و کارگردانی سبحان قربانی و تهیه کنندگی محسن عرب با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بابلسر از نهم  مهر ماه 98 درسالن آمفی تئاتر مجتمع فرهنگی هنری شهید با هنر  بابلسر به روی صحنه رفت و تا 24 مهرماه این نمایش ادامه دارد .

در این نمایش سروش شاهانی، سارا نریمانی، نیلوفر نجف پور، مسعود مصطفی تبا، احمد زیار لاریمی، سهیل صداقتی در این نمایش به بازی پرداختند.

کیمیا یدالهی به عنوان  دستیار کارگردان،  مجتبی مهدی نیا  به عنوان طراح صحنه، سارا نریمانی به عنوان طراح لباس، سبحان قربانی به عنوان طراح نور، پیام نبویبه عنوان مدیر صحنه، مهسا باقری به عنوان مشاور کارگردان، زهرا رجبی به عنوان منشی صحنه، مجتبی مهدی نیا و مصطفی مهدی نیا به عنوان مجریان دکور و آکسسوار، پیام نبوی به عنوان مسئول ساخت افکت ویدئویی، علیرضا عنایتی به عنوان تایپوگرافی، حسام فکوری، علی کاوسی و آرمان سهیلی به عنوان دستیاران صحنه، باقر جعفری، مهدی بخشی به عنوان طراحان پوستر و بروشور، شیرین سلیلی و آرمان سهیلی  به عنوان عکاس و سمیه جلالی  به عنوان مجری ماسک و تنپوش از یاری گران  این نمایش بشمار می آیند./حمیدرضا گل محمدی


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

حجت الاسلام خانلری با قدردانی از زحمات کارگران نقش آنان را در توسعه و پیشرفت کشور حیاتی دانست

صبح امروز پنجشنبه مورخ 1404/02/04 مراسم دسته روی در شهرستان سیمرغ

صبح امروز پنجشنبه مورخ 1404/02/04 مراسم دسته روی در شهرستان سیمرغ

دوم اردیبهشت سالروز تاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فرمان حضرت امام خمینی (ره) است،

پرداخت 25 میلیارد ریال وام‌حمایتی در سال 1403 در شهرستان سیمرغ

هواداران یکصدا علیه نساجی/ گل گهر به نیمه نهایی صعود کرد

دستور رئیس جمهور برای توقف پروژه غیرقانونی پتروشیمی میانکاله مازندران

مهمترین اخبار انتظامی مازندران در دوم اردیبهشت

حمایت از سرمایه‌گذاران حامی اشتغال در مازندران

دادستان جدید بابلسر معرفی و معارفه شد

سطح زیرکشت برنج در ساری به 187 هکتار رسید

دستگیری جاعل 22 میلیاردی در بابلسر

روز ارتش جمهوری اسلامی ایران که تبلور استقلال و آزادی مردمی است

ایجاد 120 فرصت شغلی برای مددجویان و نیازمندان شهرستان سیمرغ

مددکار و معتمدین معین، از والدین روحانی شهید گرانقدر ابراهیم ترابی دیدار کردند

خانواده روحانی شهید گرانقدر جواد معصومی دیدار کردند

پیام تبریک معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مازندران

ترافیک سنگین در محور کندوان

حجت الاسلام والمسلمین خانلری مسئله مذاکره این روزها مورد توجه قرار گرفته است ولی باید به بدعهدی های آمریکا توجه داشته باشیم

بیش از 24 هزار مسافر از آثار تاریخی و فرهنگی سیمرغ بازدید کردند

شکلات آنتن دهی در روستاها را برطرف می کنیم/ برای عمران و آبادی شهرستان سیمرغ به بودجه ملی نیاز است

پیش بینی کشت توت فرنگی در بیش از 400 هکتار از اراضی شهرستان سیمرغ

نقش ارتش در دفاع مقدس و در مقابل دشمنان بی‌بدیل و بازدارنده است

کمک بیش از سه میلیارد تومانی حامیان میاندورودی در سال `گذشته

فروش 40 ملک مازاد دولتی در مازندران

دیدار هیات اعزامی وزارت عتف با روسا و مسوولان دانشگاه‌ها و موسسات چین

بازدید شبانه استاندار مازندران از روند عملیات اجرایی پل سه راه جویبار

اعتبار 1800 میلیارد ریالی برای هدایت آب های سطحی استان

افزایش اکتشافات معدنی؛ گامی بلند به سوی توسعه اقتصادی استان است

انجام واکسیناسیون یک میلیون و 180 هزار راس دام سبک علیه طاعون نشخوارکنندگان کوچک تا پایان خرداد

افتتاح طرح 552 واحدی مسکن ملی میاندورود

ناپدیدی 11 طرح مصوب سرمایه گزاری در مازندران

بی نظیر بودن نقش شهدا و سرداران شهید نکایی در عملیات فاو

نخستین روز کاری سرپرست جدید دانشگاه مازندران

اخبار انتظامی مازندران در 24 ساعت گذشته

مسئله پسماند ابرمعضل ما و زمین‌خواری هم از دیگر معضلات مازندران است

تجمع حمایت دانشگاهیان دانشگاه مازندران از مردم بی‌دفاع غزه

سرپرست جدید دانشگاه مازندران معرفی شد

تحول آینده با آینده سازان شکل پذیر است +عکس

پرداخت 23 میلیارد تومان تسهیلات خدمات مسکن به مددجویان مازندرانی

استاندار گلستان در سفری به مازندران از طرح های گردشگری غرب مازندران بازدید کرد

اجرای تفکیک زباله از مبدا در 207 روستای مازندران

کاهش غریق در سواحل مازندران از اولویت های جدی در سال 1404 محسوب می شود

عکس | برگزاری مرحله‌ دانشگاهی مسابقات قرآن و عترت در دانشگاه مازندران

عکس | برگزاری نخستین نشست هماهنگی دهه کرامت مازندران

نشست هماهنگی و برنامه‌ریزی آیین سالگرد و بزرگداشت آیت‌الله صالحی مازندرانی در قائم‌شهر برگزار شد

برگزاری مرحله‌ی دانشگاهی مسابقات قرآن و عترت در دانشگاه مازندران

بازدید هیئت اعزامی از دانشگاه BISU پکن

تشکیل معاونت پیگیری امورات مسجدها در اداره های کل

ارتقای سرمایه‌ اجتماعی در دستور کار شهردار جدید ساری قرار گیرد