آخرین مطالب

اجرای موفق طرح ملی احصاء تعیین‌کننده‌های آسیب‌های اجتماعی در مازندران فرهنگی، هنری

اجرای موفق طرح ملی احصاء تعیین‌کننده‌های آسیب‌های اجتماعی در مازندران

  بزرگنمایی:
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی مازندران، گفت: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های موفق معاونت فرهنگی در چند ماهه اخیر، اجرای بخش استانی طرح ملی «احصاء تعیین‌کننده‌های آسیب‌های اجتماعی در استان مازندران» در سه فاز و تحویل آن به اداره‌کل بهزیستی استان مازندران بود.


معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی مازندران، گفت: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های موفق معاونت فرهنگی در چند ماهه اخیر، اجرای بخش استانی طرح ملی «احصاء تعیین‌کننده‌های آسیب‌های اجتماعی در استان مازندران» در سه فاز و تحویل آن به اداره‌کل بهزیستی استان مازندران بود.

سیده زینب تقوی

به گزارش پایگاه خبری فجر شمال ، معاونت فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی این استان با بسترسازی جهاد دانشگاهی و تکیه بر ظرفیت دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی فعالیت می‌کند و به گفته سیده زینب تقوی؛ معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی مازندران مهم‌ترین هدف آن «اعتلای فرهنگ جامعه به‌ویژه دانشگاهیان» است.

تولید محتوای مجازی و گردشگری در دو مرکز نوع «ب»

سیده زینب تقوی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی مازندران، درباره اهم فعالیت‌های این معاونت، دستاوردهای سال گذشته و سال جاری گفت: تقوی هدف اصلی فعالیت‌های این معاونت را  اعتلای فرهنگ جامعه؛ به‌ویژه دانشگاهیان عنوان کرد و گفت: وظیفه ما برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌های فرهنگی در قالب‌های گوناگون برای دانشجویان است. سازمان دانشجویان یکی از سازمان‌های زیرمجموعه ما به شمار می‌آید که در استان مازندران دو کانون و دو مرکز نوع «ب» دارد.

مراکز نوع ب توسط دانشجویان راه‌اندازی و اداره می‌شوند و درآمد حاصل از آن نیز صرف امور آنها خواهد شد.

وی درباره فعالیت‌های مراکز اظهار می‌کند: فعالیت دو مرکز نوع ب شامل تولید محتوای مجازی و گردشگری است که عنوان آن «تبرستان» است، فراهم ساختن بستر فعالیت برعهده معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی است و درآمد حاصل از پروژه‌های دریافتی توسط دانشجویان، به خود آنها اختصاص می‌یابد.

ضرورت آموزش مهارت‌محور

یکی از مراکز مهم توسعه آموزش و فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها کانون‌ها هستند، دو کانون «تئاتر سیاوشان» در دانشگاه مازندران و «کانون دانشجویی همیاری اشتغال دانش‌آموختگان» که تحت‌نظارت معاونت جهاد دانشگاهی مازندران فعالیت می‌کنند طی سال‌های گذشته موفق به برگزاری جشنواره‌های فرهنگی و توسعه آموزش مهارت‌محور میان دانشجویان شده‌اند.

تقوی درباره کانون تئاتر سیاوشان و برنامه‌های آن می‌گوید: در کانون تئاتر سیاوشان آموزش‌های بازیگری تئاتر، نمایشنامه‌نویسی و برگزاری جشنواره‌های تئاتر ازجمله تئاتر خیابانی در سواحل که با همکاری نیروی انتظامی صورت گرفت، انجام می‌شود. در حال حاضر بسیاری از فعالان عرصه تئاتر استان در این کانون آموزش دیدند.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی مازندران با تاکید بر آموزش مهارت‌محور، درباره فعالیت کانون همیاری اشتغال دانش‌آموختگان بیان می‌کند: در این کانون آموزش و مشاوره پیش از ورود به بازار کار به دانشجویان ارائه و در کنار آن، بازارچه دانشجویی از دستاوردهای دانشجویان نمایش داده می‌شود. رویکرد اصلی معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی مازندران براساس نیازسنجی انجام‌شده در دو حوزه مطرح است؛ سبک زندگی و اشتغال دانشجویان؛ در کنار آن از دیگر قالب‌های نو مانند تئاتر و موارد مشابه آن که در تحقق اهداف این دو حوزه اثرگذارند نیز استفاده می‌شود.

وی درخصوص اشتغال دانشجویان و ضرورت آموزش ورود به بازار کار یادآور می‌شود: در نیازسنجی‌های انجام‌شده متوجه شدیم که بسیاری از آموزش‌های ارائه‌شده به دانشجویان، برای ورود به بازار کار کافی نیست و پس از ورود به بازار کار متوجه می‌شوند که فضای موجود با آنچه در دانشگاه آموزش دیده‌اند، متفاوت است. دانشگاه‌ها افراد را برای ورود به بازار کار آماده نمی‌کنند و لازم است فرد در کنار آموزش‌های دانشگاهی، آموزش‌های دیگری مانند آموزش‌های مهارتی، کارآفرینی، شناخت بازار کار و مانند آن ببیند. در معاونت فرهنگی تلاش ما بر جذب دانشجویان و ارائه خدمات در این زمینه است.

دو خبرگزاری با انتشار اخبار به 48 زبان زنده

تقوی درباره دو خبرگزاری زیرمجموعه این نهاد می‌گوید: در حال حاضر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) که به‌عنوان خبرگزاری مرجع و قابل‌اعتماد شناخته می‌شود و همچنین خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) در بخش انتشار اخبار، گفت‌وگو و گزارش‌های تحلیلی در این نهاد فعالیت دارند.

او خاطرنشان می‌کند: خبرگزاری ایکنا به 48 زبان زنده دنیا اخبار حوزه قرآن را منتشر می‌کند.

انتشار 20 عنوان کتاب از ابتدای سال جاری تاکنون

"سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی" از دیگر بخش‌های مهم این معاونت به شمار می‌آید، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی مازندران درباره اهم فعالیت‌های این بخش بیان می‌کند: درحقیقت انتشارات جهاد نتایج فعالیت و پژوهش ما و همکاران‌مان در حوزه نشر کتاب‌های علمی- پژوهشی دانشگاهی را منتشر می‌کند.

او ادامه می‌دهد: سال گذشته 28 عنوان کتاب که بیشتر در دو زمینه کشاورزی و شهری بوده به چاپ رساندیم. نزدیک به 20 عنوان کتاب از ابتدای سال جاری تاکنون در دست انتشار است و برخی نیز منتشر شده‌اند.

تقوی با تاکید بر نظارت دقیق بر آثار می‌گوید: به دلیل نظارت علمی دقیق بر روند انتشار آثار، به‌طور معمول آثار منتشره از امتیاز علمی بالایی برخوردارند و در ارتقاء اعضاء هیات علمی و مصاحبه دانشجویان دکترا نقش اثرگذاری دارد.

بزرگ‌ترین مرکز افکارسنجی ایران در جهاد دانشگاهی

او با بیان این که ایسپا به‌عنوان بزرگ‌ترین مرکز افکارسنجی ایران شناخته می‌شود، درباره شیوه فعالیت آن در مازندران اظهار می‌کند: این مرکز با سازمان‌ها و نهادهای گوناگون همکاری دارد و بسیاری از مراکز مهم دولتی از جمله دفتر نهاد رهبری، دفتر ریاست جمهوری، مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام خوراک فکری خود را براساس نتایج افکارسنجی این مرکز تهیه می‌کنند، به همین دلیل این مرکز همواره مورداعتماد نظام بوده‌است.

او می‌افزاید: در استان مازندران 200 پرسشگر آموزش‌دیده در رشته‌های علوم اجتماعی و رشته‌های مرتبط در شهرهای مختلف داریم که برای نظرسنجی‌ها از وجود این افراد بهره‌مند می‌شویم.

طرح ملی احصاء تعیین‌کننده‌های آسیب‌های اجتماعی

یکی از مهم‌ترین برنامه‌های موفق معاونت فرهنگی در چند ماهه اخیر، اجرای بخش استانی طرح ملی «احصاء تعیین‌کننده‌های آسیب‌های اجتماعی در استان مازندران» در سه فاز و تحویل آن به اداره‌کل بهزیستی استان مازندران بود.

تقوی با اشاره به اجرای این طرح در استان‌های مختلف می‌گوید: اجرای آن در استان مازندران برعهده جهاد دانشگاهی بود. در این طرح ابتدا مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی مازندران و سپس، عوامل استانی شکل‌گیری آنها شناسایی شدند. در مرحله بعد راهکارهای کاهش آسیب مطرح شد.

او ادامه می‌دهد: در فاز بعدی یا فاز اقدام و عمل فضایی انتخاب می‌شود که در اثر یکی از آسیب‌های شناسایی‌شده معضل بیشتری در آن دیده می‌شود، سپس راهکارهای پیشنهادی اجرا می‌شود تا نتایج حاصل از آن بررسی شود.

تقوی خاطرنشان می‌کند: باتوجه به این که آسیب‌های اجتماعی زنجیروار به هم وصل هستند، کاهش درصدی از آسیب نیز می‌تواند یکی از مهم‌ترین دستاوردهای این طرح باشد.

قهرمانی تیم مازندران در مسابقه مناظره ملی دانشجویی

مدتی پیش تیم مناظره دانشجویی مازندران موفق به کسب مقام قهرمانی کشور شد، این برنامه یکی از طرح‌های هماهنگ و ملی بود که در مازندران و با تلاش معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی اجرا شد.

تقوی دراین‌باره می‌گوید: در بخش معاونت فرهنگی جهاد دانشگاه به چند شکل می‌توانیم فعالیت داشته باشیم که یکی از اشکال آن، طرح‌های هماهنگ و ملی؛ مانند مسابقه «کتاب سه دقیقه‌ای» یا «مناظره ملی دانشجویی» است. در طرح ملی، افراد منتخب استانی به سطح کشوری راه پیدا کرده و با شرکت‌کنندگانی از سراسر کشور رقابت می‌کنند.

او می‌افزاید: در سال جاری مرحله استانی مسابقه مناظره ملی دانشجویی با 26 تیم در مازندران اجرا و دو گروه به مرحله منطقه‌ای که در مشهد برگزار شد؛ راه پیدا کردند. گروه‌های منتخب موفق به کسب رتبه دوم و راهیابی به سطح کشوری شدند و در مرحله کشوری، تیم مازندران از میان 387 تیم از دانشگاه‌های مختلف موفق به دریافت رتبه نخست و قهرمانی کشور شد.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با اشاره به برگزاری مسابقه ملی کتاب سه دقیقه‌ای اظهار می‌کند: این مسابقه نیز در مازندران برگزار شد و شرکت‌کنندگان مازندران موفق به راهیابی به مرحله کشوری شدند که مهر ماه در تهران برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: در کنار برنامه‌های ملی که بخش استانی آن توسط این معاونت برگزار می‌شود، برخی برنامه‌ها داخلی و براساس تقاضای دانشجویان برگزار می‌شوند، برنامه‌ریزی این برنامه‌ها برعهده دانشجویان بوده و ما در بخش اجرا به آنها کمک می‌کنیم.

تقوی در پایان با تاکید بر این که در اجرا و برگزاری این برنامه‌ها از ظرفیت دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی استفاده می‌شود، می‌گوید: در کنار این برنامه‌ها، هر سال آموزش تئاتر، خبرنگاری و برخی دیگر از مهارت‌ها را نیز داریم. برای امسال 68 طرح داخلی در نظر گرفتیم و از مهر ماه و با ورود دانشجویان در سال تحصیلی جدید برنامه‌های آموزشی و فرهنگی ما نیز آغاز خواهد شد.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

پنجم اردیبهشت ماه بمناسبت هفته کارگر و قشر بسیج کارگری

رئیس کل دادگستری مازندران در نخستین نشست قضایی امسال استان بر شفافیت عملکرد قضات با هدف ترویج عدالت در جامعه تاکید کرد.

دکتر نوروزی در پیامی روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه ای را تبریک گفت

نماینده ولی فقیه در مازندران: آینده یک مملکت و جامعه در گرو آموزش و پرورش است.

دیدار اعضای ستاد بزرگداشت هفته کارگر شهرستان سیمرغ با امام جمعه محترم شهرستان سیمرغ

دستگاه‌های دولتی در حوزه عفاف و حجاب پای کار باشند

برگزاری پنجشنبه های شهدایی در مازندران و16 استان کشور

اجرای رویداد «صعود» در کانون‌های مساجد مازندران

رییس کل دادگستری مازندران برگزاری دادگاه های برخط و الکترونیک را گامی مهم برای شفاف سازی امور با مردم بیان کرد.

- مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران گفت: همزمان با هفته کار و کارگر 200 برنامه در استان اجرا می شود

نمایشگاه دست ساخته های دانش آموزان هنرستان کار دانش دخترانه مائده شهرستان سیمرغ

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: این استان دارای یک هزار و 700 هکتار سطح زیرکشت و 17 هزار تن تولید انواع ارقام توت فرنگی است.

بازدید استاندار مازندارن و فرماندار سیمرغ از نقاط حادثه خیز پس از بارش های سیل آسای اخیر در سطح شهرستان سیمرغ

برگزاری جلسه ستاد اقامه نماز روابط عمومی فرمانداری شهرستان سیمرغ

دکتر یوسف نوری، مقام عالی دولت در مازندران با بیان این که لشکر 25 کربلا یکی از افتخارات بزرگ مازندران است

حضور پر رنگ رحمتی بهمنانی فرماندار در نمایشگاه دست ساخته های دانش آموزان سیمرغی

پیام تبریک فرماندار و امام جمعه سیمرغ به مناسبت روز معمار

ابتکار جالب امام جمعه بابلسر در نمایش اتحاد و همبستگی نیروهای مسلح شهرستان بابلسر

دیدار رئیس اداره بهزیستی سیمرغ با فرمانده سپاه در روز پاسدار در روز گرامی‌داشت تاسیس سپاه پاسداران،

حجت الاسلام شریف تبار با تاکید بر اهمیت اجرای طرح نور در حوزه عفاف و حجاب گفت: اجرای طرح نور مطالبه ی عمومی است.

فعالیت 95 آشپزخانه اطعام مهدوی در ماه مبارک رمضان در بهشهر

پیام دبیر ستاد امر به معروف و نهی ازمنکر مازندران به مناسبت سالروزتاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

پیام تبریک فرماندار و امام جمعه سیمرغ به مناسبت سالروز تشکیل سپاه انقلاب اسلامی روابط عمومی فرمانداری شهرستان سیمرغ،

‍پیام تبریک فرمانده انتظامی شهرستان سیمرغ به مناسبت فرا رسیدن هفته سلامت

پیام تبریک فرماندار و امام‌جمعه سیمرغ بمناسبت هفته سلامت روابط عمومی فرمانداری شهرستان سیمرغ

متن پیام جناب سرهنگ حسن پورقربان فرمانده سپاه ناحیه شهرستان سیمرغ به مناسبت سالروز تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران به مناسبت دوم اردیبهشت سالروز تشکیل سپاه پاسداران بیانیه‌ای صادر کرد.

نشست شورای راهبری تدوین برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی در ساری برگزار شد

باید مشکلات به مسئله تبدیل شوند

احصای نظام مسائل استان و شناسایی ظرفیت‌های حاکمیتی و مردمی

نخستین جشنواره استانی قرآن و عترت حیات» ویژه دانشجویان در دانشگاه مازندران

سومین نشست کارگروه پیاده‌سازی آمایش آموزش عالی در استانداری مازندران برگزار شد

مسئولان دستگاه قضایی با متخلفان حوزه منابع طبیعی جدی قاطع برخورد کنند

جانبازان عزیز با اقتدا به ابالفضل العباس (ع) علمدار کربلا، در راه دین از جان مایه گذاشتند

زنجیره انسانی سیمرغی‌ها در سواحل مازندران

تجمع مردمی برای حمایت و قدردانی از سپاه در ساحل بابلسر

حضور دانشگاه مازندران در رویداد بین‌المللی زبان چینی به میزبانی دانشگاه تربیت معلم چین

اجرای طرح نور مطالبه ی عمومی است

برگزاری گفتمان سازی برای ایجاد بستر مردمی شدن هنر انقلاب در سطح استان مازندران

نقشه مهندسی فرهنگی استان، با نگاه به اسناد بالادستی، قوانین مربوطه و فرهنگ بومی محلی در حال تدوین است

نشست هم‌اندیشی دبیران مناطق ده‌گانه و مدیران روابط عمومی منطقه دو کشور در دانشگاه مازندران برگزار شد

نشست معاونان فرهنگی دانشگاه‌های مازندران برگزار شد

برگزاری جشن گلریزان با عنوان « دست های ماندگار» در نوشهر

اهدای کتاب، اهدای دانایی

پویش حمایت از عملیات غرورآفرین وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی در سواحل دریای مازندران

انتصاب مسئول ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان مازندران

آئین تکریم و معارفه رییس کل دادگستری استان مازندران

تاکید رئیس کل دادگستری مازندران برلزوم حفظ کرامت انسانی در برخورد با مراجعان

تجمع مردم شهرستان سیمرغ در پی حمله ایران به خاک اسرائیل تجمع خودجوش مردم سیمرغ

فعالیت بیش از هزار و 200 کانون فرهنگی هنری مساجد در مازندران