آخرین مطالب

نگاهی بر کتاب لهجه ی صلح فرهنگی، هنری

نگاهی بر کتاب لهجه ی صلح

  بزرگنمایی:
نگاهی بر کتاب لهجه ی صلح اثر زکریا سمائی جابلو مجموعه شعر سپید شامل سه دفتر با نام های« عکسی از دیوارهای پوسیده » ، «لال واژه » و «ژوان» است. ​

نگاهی بر کتاب لهجه ی صلح اثر زکریا سمائی جابلو مجموعه شعر سپید  شامل سه دفتر با نام های« عکسی از دیوارهای پوسیده » ، «لال واژه » و «ژوان» است.



 به گزارش پایگاه خبری فجر شمال، کتاب «لهجه ی صلح»  اثر زکریا سمائی جابلو مجموعه شعر سپید  شامل سه دفتر با نام های «عکسی از دیوارهای پوسیده» ، «لال واژه» و «ژوان» است که در سال 1402 توسط نشر شب چله چاپ و روانه بازارشد.

امید چاوشی نویسنده و شاعر  و منتقد در باره این کتاب می گوید:
زکریا سمائی جابلو دوست نادیده‌ی من و از عکاسان حرفه‌ای و باسابقه شمال کشور و استان مازندران است که در حوزه عکاسی فعالیت‌های بی‌شمار و جوایز متعدد کسب کرده است
.

لهجه ی صلح اولین مجموعه شعر سمائی ا‌ست که البته باوجود فعالیت در هنرعکاسی از شعر و نشست های ادبی ونقد نیز دور نبوده است. بناداریم در نگاهی کوتاه چند ویژگی از  این مجموعه را  بیان کنیم.

در نگاه اول وجود سه دفتر مجزا و در مجموع 82 صفحه نظر مخاطب را جلب می‌کند. چراکه می‌بینیم در سال‌های اخیر شاعران جوان معمولا هر دفتر شعر را مستقل و در یک کتاب چاپ می‌کنند. اما گویا سمائی هنوز پیرو یا علاقه‌مند شیوه چاپ کتاب در دهه‌های گذشته است  و این اولین ویژگی سمائی و شعرش است.

در مطالعه و برخورد با شعرهای سمائی چند نکته به شدت مشهود و برجسته است.

نخستین نکته این‌که تکلف‌ها و حرکات زبانی شاعر برای تشخیص بخشی به زبان که از حذف فعل‌ها و ارکان جمله گرفته تا ساخت ترکیب‌های اضافی، همه حاکی از تلاش شاعر برای فاصله گرفتن از زبان معیار است.

دهان سرخ پنجره

سایه‌ی پرواز پرستو

ومحدودجزیره

ان سوی رود بزرگ

ص(13)

پرواز روح

ازبوته‌های سوخته

در تپه های کور

ص(16)

واژه‌ی لال

درامتداد راز است

که گشودن را می‌شکند

ص(51)

دومین نکته علاقه شاعر  به طبیعت  و روابط عناصرطبیعت با جهان اطراف شاعر است.

بهار گلوله ای از لرزیدن است

ص(58)

چروک دست

لا‌به لای صخره‌های شاخدار

بالامیرود

ص( 38)

جاده را به آغوش می‌کشد

دست تکان می‌دهد به ماه

ص(26)

شراب نوشیدن از دهان خاک ص(36)  و نخل ها از متون به آشفتگی برمی‌خیزند. ص(35 ) همگی حاکی از تسلط عناصر طبیعت برذهن شاعراست و ازاین دست موتیف‌ها در این مجموعه بسیار می‌توان یافت.

سومین نکته، استفاده از اسطوره‌ها باستانی مخصوصا اسطوره‌های حوزه مدیترانه است که گویای علاقه شاعر به دنیای اسطوره‌ها است. نویسنده کتاب اسطوره را ماهرانه به قرن حاضر آورده  و کارکرد تازه از آن کشیده است.

دوباره باز می‌گردم

تا گاو زرد را به آغوش کشم

ص(82)

خورشید وماه دردستانم

اگر خاموش شوند

ص(78)

تونیز خواب مرا تعبیر کن به رویای یوسف

ص(76)

ازسینا

تارود نیل

.برای شکستن

استخوان لازم نیست

ص(70)

فراموش نکن درخت زیتون

آن سوی مدیترانه

خواب‌های لجوج زلیخا

ابرهای ازهم گسیخته‌ی باد است

ص(66)

رویای بیشه‌زاربود

درخت معلق

ص(12)

چهارمین نکته که احتمالا شاعر قبلا نیز بازتاب آن را توسط مواجه‌ی منتقدین با شعرش دریافت کرده است، رگه‌های مولفه‌های شعرحجم است. اما به نظر نگارنده اشعار این مجموعه شامل ویژگی های شعر حجم نیست. چرا که در  این مجموعه  نه از نگاه تجربی و شناخت‍‌گرا و دستگاه متافیزیک هوسرل خبری هست.

و نه از آن تعلیق شیء و شکل عینی

نه از آن پریدن های سه بعدی

و نه آن واقعیت و مظاهر واقعیت

و درکل از ویژگی‌های خاص و برجسته شعر حجم ، نشان پر رنگ و خاصی نیست و نمی‌توان اشعار این کتاب را تحت عنوان شعر حجم دسته بندی کرد.

شاخه‌های آویخته

به گیسوان ابلیس آغشته است

کنار دوشیزگانی که درساحل

پای می‌کوبند

ص(66)

آرزوی چهل گیاه

کدام دشت است

چهل تکه‌ی کدام آلاچیق

موریانه ای که

میان اوراق شعر می‌گذرد

ازخیابان

از کوچه

ص(43)

«عکسی از دیوارهای پوسیده» دفتر اول مجموعه شامل 29شعر در39 صفحه است.

در این دفتر با شاعری روبروی هستیم  با شعرهایی کوتاه و موجز که در تمام شعرهای  این دفتر  به فراوانی می‌توان عناصر طبیعت را یافت. البته طبیعتی نوساخته و تغییر کرده توسط مولف. مولف به شدت علاقه دارد عناصر طبیعی و مادی را به دلخواه خود تغییر دهد و ما با طبیعتی تازه و ساخت ذهن شاعر آن‌گونه که دوست دارد  روبرو می‌شویم.

در طبیعت ساخته شده توسط شاعر ، صخره آسمان رابرهنه در آغوش می کشد وبادها بانگاه معشوق تاب می‌خورند   ص( 11)

و او وقتی بوی کاه نم کشیده و مدفوع حیوانات را ازجنکل حس می‌کند دچار هذیانی زیبا می‌شود (ص16)

اسب‌ها در هیاهوی معجزه می‌رقصند و خورشید بی‌تاب بیتوته‌ی ابر است ص(24(

نکته قابل توجه دیگر در دفتراول  راوی و لحن اشعاراست. در اکثر شعرها نگارنده  باخویش واگویه می کند. انگار در آینه خیره شده و جهان ذهنیش را برای خودش شرح می‌دهد.

ازشهر می‌گریزم

سوخته از ترانه ی  ریز گرد

به باران

نفرین طلسم

وبادهای شمال

ص(21)

زمستان امسال

پیشانی‌ام یخ زده

وموهایم سپیدتراز دیروز

ص(15)

ناگفته نماند در تمام سه دفتر این مجموعه گزاره‌های خبری بسیار، ترکیبات اضافی، ترکیب‌های ذهنی باعث شده زبان به‌کندی حرکت کند و گاه بایستد و حتی گاه گنگی به همراه بیاورد اما شاعر با جسارت و البته آگاهانه تن به این خطر داده و اتفاقا در بعضی ازموارد موفق هم شده است.

وجود ترکیب‌هایی از قبیل

ضربان ریل زخم‌ها

محزون سبز

رطوبت خاک

بال شفاف

گل‌واژه‌ی باد

و بسیار ترکیب‌های  خوب و گاه ناموفق دیگر در سرتاسر مجموعه گواه این امر است.

«لال واژه» در 18صفحه و 18شعر، دفتر دوم مجموعه لهجه ی صلح است.

در این دفتر زبان شاعر از تکلف های زبانی دفتر اول دورشده و تغییرات زبان وتشخیص زبانی شاعر از تغییرات ظاهری زبان در نحو و دستور حاصل نمی‌شود و شاعر سعی در تغییر ذات زبان خود دارد.

برآوار تنم دست بکش

که محزون سبزاست چشم‌هایت

مثل زلزله ای مهیب

که ازتبار نور می‌آید

ص(55)

اسب سفید

به حصار مزرعه گم شد

نیامد

پیچک به بام خانه

پرستو به آغوش ابر

به برف نیامد

ص(47)

واژه ی لال

در امتداد راز است

که گشودن می شکند

ص(51)

تمام شعرهای  این دفتر با گزاره‌ای خبری  یا جمله ای امری شروع می‌شود که مخاطب را درگیرمی کند و و سپس نویسنده تلاش دارد با تصویری عینی ضربه نهایی معنا رادر پایان  شعر منتقل کند.

پشت دیوار کاهگلی بلند

زنی مرده

امشب زنی زنده نیست

ایستاده...

ص(44)

زمستان تنگ است

وبهار گلوله ای از لرزیدن

گوش چپم صدای انتحار می شنود

آتشی ازل...

ص(58)

برهنه به دشت بیا

به سحرگاه شبنم

به ماه بیا و

بایست

و به نیامدن تبسم کن

ص(50)

دفتر سوم اما به نظر نگارنده شامل بهترین شعرهای این مجموعه است

زبان منعطف و نرم، تصاویر ملموس، دخل وتصرف‌های کاملا باور پذیر وعینی شاعر در طبیعت، ارجاعات برون متنی مناسب وتخیل جاری واجراشده‌ی شاعر در این دفتر قابل توجه است.

دهان باز کن

برای آمرزش درخت

وبخوان به نام خاک

دوباره بازمی‌کردم

تا گاوزرد را به آغوش کشم

دراین دشت وحشی

باران لال

ازلبانم

به لهجه‌ی صلح

جاری ست

ص (آخر)

کمی آن پنجره را باز کن

تا آواز  من بلغزد

تاچشمان سیاه ابلیس

تااستخوان پوسیده درخاک

تاروز رستاخیز

بدرقه کند

طعم لبانت را...

ص(74)

 در این دفتر شاعر در  هنگام روایت  نه جای خودش و یا با مخاطب خود «مانند دفتر اول و دوم» بلکه به جای تمام مخاطبین حرف می‌زند. وجود ضمیر اول شخص جمع در این مجموعه ارتباط مخاطب با متن را به شدت افزایش داده است.

گندم کاشته بودیم؛

شبیخون می زدند بردهان آفتاب

کلاغ‌ها

تابستان را درو می‌کردند

وخون دانه‌های آفت زده را

درسکوت

وشعر را

در هاون

می کوبیدند

ص(69)

وجوه اشتراک شاعر و مخاطب‌ها در  این دفتر و 17شعرش بیش از دودفتر دیگر خودنمایی می‌کند و همین امر ارتباط و هم ذات پنداری مخاطب  بامتن را افزایش داده است

در پایان به نظر نگارنده شاعر در اشعار این مجموعه‌ بازتاب کاملی از تجربیات وفضاهای احساسی خود را بدون شخصی سازی ارائه داده است.  تغییرات مشهود  و متفاوت در حوزه‌ی زبان و فن‌ها گویای آن است شاعر در مدت فعالیت ادبی خود همواره در حال تغییر وتکامل شناختش از شعر است و این نوید بخش  آن است مجموعه‌های بعدی  مولف از تکرار جهان بینی «لهجه‌ی صلح» به دورباشد. آسیبی که گریبان‌گیر بسیاری از شاعران روزگار ما است.

با آرزوی موفقیت بیشتر برای زکریا سمائی ، به شدت خواندن این مجموعه را به مخاطبان شعرو  ادبیات پیشنهاد می‌کنمدر میان خیل عظیم کتاب‌های چاپ شده‌ی مشابه و کپی شده در این سال‌ها با کتابی متفاوت روبه رو خواهید بود.

پایگاه خبری فجر شمال
جمیدرضا گل محمدی تواندشتی 
انتهای پیام


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

ایران دریامحور؛ مسیر آینده توسعه و فرصت‌های منطقه آزاد شمال

اولین تجربه حضور در همایش دانشگاه و رسانه در دانشگاه مازندران – بابلسر

مسئله حجاب به عهده مسئولان سه قوه است

حذف 323 سرعت‌کاه غیرمجاز به دستور استاندار مازندران

وضعیت مطلوب دام در شهرستان سوادکوه

جشن بزرگ هفته مازندران در دبستان مهدیه پل‌سفید

پیام تبریک صاحب‌امتیاز و شورای تحریریه‌ی پایگاه خبری فجر شمال به نویسنده سویه‌های نمایشی در آیین‌ها و بازی‌های محلی مازندران

رونمایی از دو اثر ادبی در بابلسر؛ پیوند آیین‌های بومی با نگاه انسان‌گرای ادبیات معاصر

کشف ماینر‌های میلیاردی قاچاق در شهرستان سیمرغ

آیین رونمایی از دو اثر ادبی در بابلسر برگزار می‌شود

حسینیان جانشین سازمان بسیج کارگران و کارخانجات کشور شد

پیش‌بینی برداشت بیش از 145 هزار تن مرکبات از 3740 هکتار باغات سیمرغ

نخستین همایش استانی «دانشگاه و رسانه» در مازندران برگزار شد

مقام قدسی کوثر هستی؛ استدلال قرآنی بر مظلومیت و شهادت حضرت زهرا (س)

81 نوعروس تحت حمایت کمیته امداد بابل راهی خانه بخت شدند

جمع‌آوری بیش از 121 میلیارد ریال برای رفع نیاز محرومان

نخستین رویداد ملی «جایزه ادبی نیما» برگزار می‌شود

نقدی بر گزارش روزنامه هفت صبح از رواج پدیده شوگرددی و شوگرمامی

تأکید بر آنالیز خاک و نقش کشاورزان پیشرو در توسعه کشت‌های استراتژیک

شهر زیرزمینی نوش‌آباد، شاهکار شگفت‌انگیز دست‌کند ایرانیان در دل خاک

بازدید آیت‌الله پیشنمازی از پایگاه هلال‌احمر گدوک؛ تجلیل از فداکاری امدادگران مازندرانی

ارائه‌ خدمات آموزشی جهاددانشگاهی مازندران به دانشجویان جدیدالورود

هشدار نماینده ولی‌فقیه در مازندران نسبت به گسترش ناهنجاری‌های فرهنگی

تیم اتو فرزاد بابل قهرمان جایزه بزرگ والیبال دودانگه ساری شد

حمایت از مظلوم امنیت ملی، منافع و مصالح کشور را تأمین می‌کند،

گرامیداشت زادروز «نیما یوشیج» در روستای یوش

خانلری امام جمعه سیمرغ گفت / با تاکید بر اینکه توان دفاعی کشور خط قرمز نظام است تصریح کرد موشک. های ایران اسلامی همیشه در حالت آماده باش هستند

دودانگه ساری میزبان سومین دوره مسابقه سراسری دو خیابانی کشور شد

بیداری ملت‌ها در برابر ظلم و استکبار نشانه‌ای از تحقق وعده الهی است

چهارمین آیین «شهیدانه دعوت» در پهندر دودانگه برگزار شد

نشست قرارگاه راهبری مساجد شهرستان بابلسر در هادی شهر

احیای زمین‌های «رِجه» پس از چهار دهه رکود؛ آغاز فصلی تازه برای کشاورزی سوادکوه

جمع‌آوری 134 میلیارد تومان زکات در مازندران طی شش‌ماهه نخست سال

امام جمعه شهرستان سیمرغ گفت /کتاب و کتاب خوانی مهم‌ترین ابزار در ارتقا فرهنگ عمومی جامعه است.

نشست نوآوری در مشاغل مرتبط با صنعت نوغان و پرورش کرم ابریشم برگزار شد

مازندران خاستگاه بزرگان علم، ادب و جهاد است

«یاس نبی» در مدارس مازندران به اجرا در می آید

مازندران از دیرباز پیوندی ناگسستنی با تاریخ ایران داشته است

ایستگاه صلواتی چهارشنبه‌های رضوی(ع) درسوگ حضرت زهرا(س)درسیمرغ برپا شد

عطر فاطمی (س) درچهارشنبه‌های امام رضایی در شهرستان سیمرغ

حضور خادمیاران امام رضا(ع) در چهارشنبه‌های رضوی همزمان با ایام فاطمیه (س) در مدارس سیمرغ

راهپیمایی 13 آبان؛ یادآور دلاوری دانش‌آموز شهید حسین فهمیده

افتتاح خانه هلال روستای ورسک

لایحه منع خشونت علیه زنان نیازمند تصویب شدن است

صحنه شکار نافرجام مرغ ماهی‌خوار در ساحل بابلسر

راهپیمایی مردم و دانش‌آموزان بابلسر در یوم‌الله سیزده آبان

عدالت پزشکی در شهرستان‌های محروم رعایت نشده است

پیام فرمانده انتظامی شهرستان سیمرغ به مناسبت 13 آبان

مراسم راهپیمایی یوم الله 13 آبان 1404 در شهرستان سیمرغ برگزار شد

nیدار استاندار مازندران با جمعی از ایتام دانش‌آموز تحت حمایت کمیته امداد