آخرین مطالب

یادداشت هنری :

نقدی بر نمایش «خنکای ختم خاطره» در دانشگاه مازندران فرهنگی، هنری

نقدی بر نمایش «خنکای ختم خاطره» در دانشگاه مازندران

  بزرگنمایی:
«خنکای ختم خاطره» روایتی امروزی از آدم‌های فراموش ‌شده جنگ، نوشته حمیدرضا آذرنگ و کارگردانی محسن سپاسی در دانشگاه مازندران به اجرا در امد.



به گزارش پایگاه خبری فجر شمال، نمایش «خنکای ختم خاطره» نوشته حمیدرضا آذرنگ و کارگردانی محسن سپاسی درسالن آمفی تئاتر دانشکده هنر و معماری دانشگاه مازندران از چهارم اردی بهشت ما ه به مدت پنج روز به روی صحنه رفت.

نمایش «خنکای ختم خاطره» نوشته حمیدرضا آذرنگ در سال 1388 به درخواست بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس نوشته شد و تاکنون اجراهای زیادی را در جشنواره ها و شهرستان های مختلف کشور داشته است و این بار به کارگردانی دانشجوی جوان مازندرانی کارشناسی رشته صنایع دستی دانشگاه مازندران، محسن سپاسی که مسئول کانون  تئاتر این دانشگاه هم نیز هست، از چهارم الی هشتم اردیبهشت، از سوی گروه تئاتر غو و با همکاری معاونت فرهنگی دانشجویی، بسیج دانشجویی، کانون شهدا و مهدویت و امام حسن مجتبی و کانون تئاتر دانشگاه مازندران درسالن آمفی تئاتر دانشکده هنر و معماری دانشگاه مازندران با حضور پر شور مخاطبان به روی صحنه رفت. این کارگردان جوان از سال 1385  کار هنری خود را از شهرستان محمود آباد در تئآتر آغاز کرده و تا کنون نمایش های متعددی در شهرستان محمود اباد  و در سطح دانشگاه مازندران به روی صحنه برده است.

در این نمایش هنرمندان دانشجوی دانشگاه مازندران محسن سپاسی، پیمان نبی زاده، علی فکور رحیمی، امین صدقی، معصومه مهدویان، ستاره سبحانی، شکیبا مرصلانی و محسن قلم «صوفی» به بازی پرداختند و نور و صدا و موسیقی آن را مجید کریمی به عهده داشت.

خلاصه داستان این نمایش به سربازی به نام یوسف می پردازد که در کما به سر می‌برد، همه چیزش از بین رفته و فقط چشم و قلبش سالم مانده ‌است. فرشته‌ای واسطه آمدن او از عالم برزخ به زمین «دنیای زندگان» می‌شود. یوسف پس از 25  سال به شرط آن اجازه حضور در زمین ودر دنیای زندگان  حضور پیدا می کند که  هرگز لب به سخن نگشاید، با پخش خبر زنده شدن شهید، خانواده‌های زیادی می‌گویند که این  شهید زنده شده متعلق به آنان است و یوسف در زمین خانواده‌هایی را می‌بیند که هر یک منتظر یوسف مفقودالاثر خودشان هستند. مأموران بنیاد شهید هر چه تلاش می‌کنند تا والدین اصلی یوسف را پیدا کنند، اما با متقاضیان بیشتری روبرو می‌شوند و...

 حمیدرضا گل محمدی تواندشتی، کارشناس و منتقد نمایش و دبیرکانون تئاتر ساوشان جهاد دانشگاهی  واحد مازندران در یاداشتی براین نمایش آورده است:
نمایش «خنکای ختم خاطره»  روایتی امروزی از آدم‌های فراموش ‌شده جنگ وروایت‌گر مشکلات اقشار مختلف ایرانی است که یکی از عزیزان خود را در جنگ از دست داده‌اند. این نمایش نقدی قاطعانه به عملکرد نهادهای مسئول و مرتبط با خانواده های شهدا است که رفتاری نامناسب با خانواده شهدای گمنام دارند. نمایش در چند پرده به مسایل مربوط چند خانواده از اقوام مختلف ایرانی را به تصویر می‌کشد. «زمان» در این نمایش نامه آغاز دارد ولی پایان ندارد، مبدأ زمانی آغاز جنگ است اما پیامدهای آن ادامه می‌یابد.
این نمایش برخلاف نمایش های دیگر دفاع مقدسی در فضایی متفاوت درباره کشته شدگان جنگ ایران و عراق و روانشناسی اجتماعی مردم آسیب دیده از جنگ و به نقد عملکرد بنیاد شهید و کاغذ بازی در این اداره خواه خواسته ویا ناخواسته می پردازد. تنوع قومیتی در نمایش و معضلات محتلف خانواده ها یکی از ویژه گی های این نمایش است.
مخاطبان در بد ورود به سالن و پس از جایگزین شدن در صندلی ها  با تابلویی از فرشته و سرباز روبرو شدند که در فضای بلک لایت قرار گرفته بودند، فرشته در سطحی بلند قرار گرفته بود که لب فرشته در نور بلاک لایت مشخص  و سرباز در پایین سطح قرار گرفته بود و نور بلک لایت کلاه آهنی و پوتین سرباز را مشخص می کرد،  نمایش با کلام فرشته آغاز می شود و در پایان نمایش نیز با چنین تابلویی نمایش به پایان می رسد. در این قسمت ها برای گفت و گو سرباز با فرشته از صدا پیشگان استفاده شد که کمک بسزایی به پیشبرد نمایش داشت.

کارگردان با توجه به آیات قرآنی که فرشتگان از جنسیت خاص مذکر و مونث نیستند و مجرد هستند، فرشته را در فضای بلک لایت نشان داده است تا جنسیت فرشته مشخص نشود .

صحنه از دکوری ساده برخوردار است که ازسه حجم شبیه تابوت که دو کاربرد دیوار و اتاق کار و چند حجم کوچک، متوسط و بزرگ تشکیل می شد که با جابجایی آن ها در صحنه کاربرد خاص خود نظیر صندلی میز و ارتفاع  و... را پیدا می کرد.

از نکات جالب توجه این بود که حجم های شبیه تابوت پس از جابجایی در صحنه به صورت سه اتاقک در می امد و کارکنان بنیاد شهید در آن حضور پیدا کرده و در این فضای محدود که نور قرمزی بر آن ها می تابید  مشغول به کار می شدند که القا کننده محصور شدن در دفتر کار و عدم توجه ایشان به خانواده شهد ا است و زمانی که سه تابوت در گوشه ای از صحنه از قسمت زیرین در کنار هم قرار می گرفتند به عنوان دیوار اتاق کار برد داشتند.

بازی ها کاملا واقعی و کارگردان در انتخاب بازیگران انتخاب خوبی را به همراه داشت و با توجه به محدودیت بازیگر برخی از بازیگران در چند نقش به بازی پرداخته بودند. بازیگران از بدن،  بیان و صدای خوبی برخوردار بودند و بازی های حسی و زیر پوستی داشتند، بجز در مورد ستاره سبحانی بازیگر نقش خواهر شهید کُرد، با توجه به صدای رسا  و لهجه ای مناسب کُردی از بازی حسی و زیر پوستی برخوردار نبود.

شکیبا مرصلانی در نقش زن ترک زبان و دختر شهید در ایفای نقش خود خوب عمل کرده و بازی های حسی و زیر پوستی عالی از خود بجا گذاشت.

محسن سپاسی که در نقش مامور بنیاد شهید، مرد ترک زبان، مرد ارمنی و پیرمرد  به بازی پرداخت، در همه  نقش ها موفق و عالی عمل کرد،  اما به دلیل عدم حضور بازیگر نقش مرد ارمنی  به اجبار این نقش را هم بر عهده گرفت که با توجه به بازی خوب بدنی و بیان رسا از لحاظ لهجه خاص مرد ارمنی که نشانگر قومیتش است نا موفق عمل کرد.

محسن قلم «صوفی» که در نقش مامور بنیاد شهید و پیر مرد کُرد به بازی پرداخت نیز بازی خوبی از خود بر جای گذاشت و بقیه بازیگران بازی نسبتآ خوبی داشتند.

طراحی لباس  مناسب کمک به سزایی به روند موفقیت نمایش داشت ، اما طراحی گریم و چهره پردازی ضعیف در روند رو به رشد نمایش لطمه وارد کرده بود .

نمایش از فضایی کمدی و تراژدی برخوردار بود که در این فضا ها با درایت کارگردان بازیگران عملکرد خوبی داشتند و بمب خنده مخاطبان در زمانی که فضای نمایش کمدی بود سالن را به خوبی پوشش می داد و در زمان تراژدی کار نیز با استفاده از موسیقی و افکت مناسب و ایفای نقش خوب پیرمرد و بازیگران حال و هوای حزن و اندوه بر سالن حاکم می شد که نشان از توانایی کارگردان در رساندن پیام نمایش به مخاطبان بود.

در پایان  می توان گفت که این نمایش، نمایشی زنده بود که تماشاگر با آن می خندید و احساساتی می شد و درگیرش بود وکارگردان خواست نویسنده اثر را به خوبی پیاده کرده بود. 

پایگاه خبری فجر شمال
انتهای پیام


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

برگزاری دومین همایش ملی «راهبردهای مربیگری و حل مسئله»

تجلیل از دانشجوی افتخارآفرین دانشگاه علوم و فنون مازندران در مسابقات منطقه‌ای تنیس روی میز

وقتی «جشنواره» به بازارچه بدل می‌شود

استقبال باشکوه مردم و مسئولان از سامان احمدی، MMA قهرمان طلایی آسیا

چهارمین جشنواره فرهنگی‌ ـ ورزشی طلاب بسیجی مازندران در سپاه کربلا

تحویل 700 قطعه زمین به فرزندآوران مازندران

بانوان نمونه جهاد کشاورزی سوادکوه به مناسبت میلاد حضرت فاطمه (س) تجلیل شدند

در رد یک تشبیه نادرست و نگرشی خطرناک به رسانه

امام‌جمعه موقت ساری بر شناخت صحیح امام خمینی(ره) تاکید کرد

تلاش شهید آیت‌الله مفتح یادآور مقابله با جریان‌های التقاطی و تحقق آرمان وحدت

حجت الاسلام خانلری با تاکید بر لزوم توجه بیشتر مسئولان به مشکلات معیشتی مردم گفت مدیران برای کنترل و کاهش گرانی ها اهتمام بیشتری داشته باشند

مادر؛ فرشته‌ای که زمان هم از بزرگی‌اش جا می‌ماند

طلوع افتخار در لبنان؛ سامان احمدی بر بام MMA آسیا ایستاد

گفت‌وگو با استاد برجسته و پژوهشگر حوزه فناوری‌های نوین حسابداری و مالی کشور

جایگاه خبرنگار در جهان امروز، مسئولیت، استقلال و نقش ساختارها در کیفیت اطلاع‌رسانی

شهر دانشجو؛ زیست‌بوم نوآوری و مشارکت نسل دانشگاهی

پیشرفت سیستم‌های اطلاعات حسابداری و خودکار کاهش نقش دستی جهت ثبت اطلاعات مالی

انتصاب نخستین بانو به عنوان مدیر در شرکت آب و فاضلاب مازندران خانم مهندس بهشته احمدی در شهرستان سیمرغ

همایش روز حسابدار با عنوان "هوش مصنوعی در حسابداری و مدیریت"

چاپ مقاله علمی بین‌المللی در مجله‌ی معتبر Springer Nature

پیام تسلیت وهابی خنکداری فرماندار به مناسبت سالروز وفات حضرت ام‌البنین(سلام الله علیها) و روز تکریم مادران و همسران شهدا

یازدهمین کنفرانس بین‌المللی ICSPIS 2025 به میزبانی دانشگاه علوم و فنون مازندران

بحمدالله بار دیگر توفیق خدمت رسانی خالصانه و بی منت به زائران حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام در چایخانه آن حضرت(ع) در صحن آقا امام حسن مجتبی

پیام تبریک مرتضی درزی پور، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان سیمرغ، به مناسبت 16 آذر، روز دانشجو

پیام رییس دانشگاه علوم و فنون مازندران به مناسبت روز دانشجو

جشن روز دانشجو در دانشگاه علوم و فنون مازندران با برنامه‌های متنوع برگزار شد

تأکید جهاد کشاورزی سوادکوه بر ضرورت احیای اصولی جنگل‌های سوخته؛ باززایی طبیعی در کنار مشارکت مردمی

سفر به شهر انارها؛ روایت جشنواره ملی انار ساوه و گشت‌وگذاری در عمارت تاریخی عبدالله‌آباد

برگزاری کارگاه «تربیت رسانه‌ای» با رویکرد قرآنی در بابلسر

انتقاد نماینده ولی‌فقیه در مازندران از نابسامانی توزیع نهاده‌های کشاورزی

همایش علویان؛ تاریخ، فرهنگ و سیاست در آمل برگزار می‌شود

ساری میزبان همایش روز جهانی افراد دارای معلولیت

بازدید دانشجویان گروه مهندسی برق از نمایشگاه بین‌المللی تهران

تقدیر از فعالان فرهنگی حوزه اهدای عضو در دانشگاه علوم و فنون مازندران

قهرمانی تیم دینامو در فینال مسابقات فوتسال جام 16 آذر دانشگاه علوم و فنون مازندران

پیام نماینده مقام معظم رهبری در استان مازندران به مناسبت 12 آذرماه روز جهانی معلولان

تقدیر پژوهشگر برگزیده گروه فنی و مهندسی استان مازندران

کمبود پایگاه های تخصصی اطفا حریق در مازندران

پیام تبریک، وهابی خنکداری فرماندار شهرستان سیمرغ به مناسبت دهم آذر ماه روز مجلس

احیای «گِل‌گوئی»؛ هنر فراموش‌شده زنان مازنی بر دیوارهای کهن سوادکوه

کسب عنوان نایب‌ قهرمانی دانشجوی دانشگاه علوم و فنون مازندران

عضو هیات علمی دانشگاه علوم و فنون مازندران

هجوم آتش به جنگل‌های هیرکانی؛ همبستگی ایرانیان و خلأیی که نمی‌توان نادیده گرفت

سپرده‌گذاری 32 میلیارد ریالی خیران سیمرغ در صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت

قدردانی از کمیته امداد مازندران برای گسترش فرهنگ قرآن در بین مددجویان

مرکز روزانه آموزش توانبخشی چند معلولیتی«ذهن آگاه» باحضور رحمانی مدیرکل بهزیستی و وهابی خنکداری فرماندار سیمرغ افتتاح شد.

تأکید معاون آموزشی دانشگاه مازندران بر برگزاری منظم کلاس‌ها و ارتقای زیرساخت‌های آموزشی

کودتای 28 مرداد و تجربه برجام نشان داد که اعتماد به آمریکا نتیجه‌ای جز خسارت ندارد

روحیه بسیجی، رمز مقاومت و اقتدار ملی است

امام جمعه کیاکلا گفت مسئولان باید شبانه روز برای خدمت به مردم تلاش کنند تا مشکلات و معیشتی و اقتصادی هرچه زودتر برطرف شود