آخرین مطالب

یادداشت هنری :

نقدی بر نمایش «خنکای ختم خاطره» در دانشگاه مازندران فرهنگی، هنری

نقدی بر نمایش «خنکای ختم خاطره» در دانشگاه مازندران

  بزرگنمایی:
«خنکای ختم خاطره» روایتی امروزی از آدم‌های فراموش ‌شده جنگ، نوشته حمیدرضا آذرنگ و کارگردانی محسن سپاسی در دانشگاه مازندران به اجرا در امد.



به گزارش پایگاه خبری فجر شمال، نمایش «خنکای ختم خاطره» نوشته حمیدرضا آذرنگ و کارگردانی محسن سپاسی درسالن آمفی تئاتر دانشکده هنر و معماری دانشگاه مازندران از چهارم اردی بهشت ما ه به مدت پنج روز به روی صحنه رفت.

نمایش «خنکای ختم خاطره» نوشته حمیدرضا آذرنگ در سال 1388 به درخواست بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس نوشته شد و تاکنون اجراهای زیادی را در جشنواره ها و شهرستان های مختلف کشور داشته است و این بار به کارگردانی دانشجوی جوان مازندرانی کارشناسی رشته صنایع دستی دانشگاه مازندران، محسن سپاسی که مسئول کانون  تئاتر این دانشگاه هم نیز هست، از چهارم الی هشتم اردیبهشت، از سوی گروه تئاتر غو و با همکاری معاونت فرهنگی دانشجویی، بسیج دانشجویی، کانون شهدا و مهدویت و امام حسن مجتبی و کانون تئاتر دانشگاه مازندران درسالن آمفی تئاتر دانشکده هنر و معماری دانشگاه مازندران با حضور پر شور مخاطبان به روی صحنه رفت. این کارگردان جوان از سال 1385  کار هنری خود را از شهرستان محمود آباد در تئآتر آغاز کرده و تا کنون نمایش های متعددی در شهرستان محمود اباد  و در سطح دانشگاه مازندران به روی صحنه برده است.

در این نمایش هنرمندان دانشجوی دانشگاه مازندران محسن سپاسی، پیمان نبی زاده، علی فکور رحیمی، امین صدقی، معصومه مهدویان، ستاره سبحانی، شکیبا مرصلانی و محسن قلم «صوفی» به بازی پرداختند و نور و صدا و موسیقی آن را مجید کریمی به عهده داشت.

خلاصه داستان این نمایش به سربازی به نام یوسف می پردازد که در کما به سر می‌برد، همه چیزش از بین رفته و فقط چشم و قلبش سالم مانده ‌است. فرشته‌ای واسطه آمدن او از عالم برزخ به زمین «دنیای زندگان» می‌شود. یوسف پس از 25  سال به شرط آن اجازه حضور در زمین ودر دنیای زندگان  حضور پیدا می کند که  هرگز لب به سخن نگشاید، با پخش خبر زنده شدن شهید، خانواده‌های زیادی می‌گویند که این  شهید زنده شده متعلق به آنان است و یوسف در زمین خانواده‌هایی را می‌بیند که هر یک منتظر یوسف مفقودالاثر خودشان هستند. مأموران بنیاد شهید هر چه تلاش می‌کنند تا والدین اصلی یوسف را پیدا کنند، اما با متقاضیان بیشتری روبرو می‌شوند و...

 حمیدرضا گل محمدی تواندشتی، کارشناس و منتقد نمایش و دبیرکانون تئاتر ساوشان جهاد دانشگاهی  واحد مازندران در یاداشتی براین نمایش آورده است:
نمایش «خنکای ختم خاطره»  روایتی امروزی از آدم‌های فراموش ‌شده جنگ وروایت‌گر مشکلات اقشار مختلف ایرانی است که یکی از عزیزان خود را در جنگ از دست داده‌اند. این نمایش نقدی قاطعانه به عملکرد نهادهای مسئول و مرتبط با خانواده های شهدا است که رفتاری نامناسب با خانواده شهدای گمنام دارند. نمایش در چند پرده به مسایل مربوط چند خانواده از اقوام مختلف ایرانی را به تصویر می‌کشد. «زمان» در این نمایش نامه آغاز دارد ولی پایان ندارد، مبدأ زمانی آغاز جنگ است اما پیامدهای آن ادامه می‌یابد.
این نمایش برخلاف نمایش های دیگر دفاع مقدسی در فضایی متفاوت درباره کشته شدگان جنگ ایران و عراق و روانشناسی اجتماعی مردم آسیب دیده از جنگ و به نقد عملکرد بنیاد شهید و کاغذ بازی در این اداره خواه خواسته ویا ناخواسته می پردازد. تنوع قومیتی در نمایش و معضلات محتلف خانواده ها یکی از ویژه گی های این نمایش است.
مخاطبان در بد ورود به سالن و پس از جایگزین شدن در صندلی ها  با تابلویی از فرشته و سرباز روبرو شدند که در فضای بلک لایت قرار گرفته بودند، فرشته در سطحی بلند قرار گرفته بود که لب فرشته در نور بلاک لایت مشخص  و سرباز در پایین سطح قرار گرفته بود و نور بلک لایت کلاه آهنی و پوتین سرباز را مشخص می کرد،  نمایش با کلام فرشته آغاز می شود و در پایان نمایش نیز با چنین تابلویی نمایش به پایان می رسد. در این قسمت ها برای گفت و گو سرباز با فرشته از صدا پیشگان استفاده شد که کمک بسزایی به پیشبرد نمایش داشت.

کارگردان با توجه به آیات قرآنی که فرشتگان از جنسیت خاص مذکر و مونث نیستند و مجرد هستند، فرشته را در فضای بلک لایت نشان داده است تا جنسیت فرشته مشخص نشود .

صحنه از دکوری ساده برخوردار است که ازسه حجم شبیه تابوت که دو کاربرد دیوار و اتاق کار و چند حجم کوچک، متوسط و بزرگ تشکیل می شد که با جابجایی آن ها در صحنه کاربرد خاص خود نظیر صندلی میز و ارتفاع  و... را پیدا می کرد.

از نکات جالب توجه این بود که حجم های شبیه تابوت پس از جابجایی در صحنه به صورت سه اتاقک در می امد و کارکنان بنیاد شهید در آن حضور پیدا کرده و در این فضای محدود که نور قرمزی بر آن ها می تابید  مشغول به کار می شدند که القا کننده محصور شدن در دفتر کار و عدم توجه ایشان به خانواده شهد ا است و زمانی که سه تابوت در گوشه ای از صحنه از قسمت زیرین در کنار هم قرار می گرفتند به عنوان دیوار اتاق کار برد داشتند.

بازی ها کاملا واقعی و کارگردان در انتخاب بازیگران انتخاب خوبی را به همراه داشت و با توجه به محدودیت بازیگر برخی از بازیگران در چند نقش به بازی پرداخته بودند. بازیگران از بدن،  بیان و صدای خوبی برخوردار بودند و بازی های حسی و زیر پوستی داشتند، بجز در مورد ستاره سبحانی بازیگر نقش خواهر شهید کُرد، با توجه به صدای رسا  و لهجه ای مناسب کُردی از بازی حسی و زیر پوستی برخوردار نبود.

شکیبا مرصلانی در نقش زن ترک زبان و دختر شهید در ایفای نقش خود خوب عمل کرده و بازی های حسی و زیر پوستی عالی از خود بجا گذاشت.

محسن سپاسی که در نقش مامور بنیاد شهید، مرد ترک زبان، مرد ارمنی و پیرمرد  به بازی پرداخت، در همه  نقش ها موفق و عالی عمل کرد،  اما به دلیل عدم حضور بازیگر نقش مرد ارمنی  به اجبار این نقش را هم بر عهده گرفت که با توجه به بازی خوب بدنی و بیان رسا از لحاظ لهجه خاص مرد ارمنی که نشانگر قومیتش است نا موفق عمل کرد.

محسن قلم «صوفی» که در نقش مامور بنیاد شهید و پیر مرد کُرد به بازی پرداخت نیز بازی خوبی از خود بر جای گذاشت و بقیه بازیگران بازی نسبتآ خوبی داشتند.

طراحی لباس  مناسب کمک به سزایی به روند موفقیت نمایش داشت ، اما طراحی گریم و چهره پردازی ضعیف در روند رو به رشد نمایش لطمه وارد کرده بود .

نمایش از فضایی کمدی و تراژدی برخوردار بود که در این فضا ها با درایت کارگردان بازیگران عملکرد خوبی داشتند و بمب خنده مخاطبان در زمانی که فضای نمایش کمدی بود سالن را به خوبی پوشش می داد و در زمان تراژدی کار نیز با استفاده از موسیقی و افکت مناسب و ایفای نقش خوب پیرمرد و بازیگران حال و هوای حزن و اندوه بر سالن حاکم می شد که نشان از توانایی کارگردان در رساندن پیام نمایش به مخاطبان بود.

در پایان  می توان گفت که این نمایش، نمایشی زنده بود که تماشاگر با آن می خندید و احساساتی می شد و درگیرش بود وکارگردان خواست نویسنده اثر را به خوبی پیاده کرده بود. 

پایگاه خبری فجر شمال
انتهای پیام


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

نبرد رسانه ای؛ مخرب تر از نبرد نظامی

«علی باکویی کتریمی» افتخاری از دودانگه ساری مرکز دیار علویان به فیض عظیم شهادت نائل شد.

توزیع 400 پرس غذای گرم در موکب حضرت علی اصغر (ع) اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان مازندران

برگزاری اجتماع مردمی جهت محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی در امامزادگان و بقاع متبرکه مازندران

امام جمعه سیمرغ گفت زمان انتقام سخت از صهیونیستی های جنایتکار فرا رسیده است

ملت ایران رژیم صهیونیستی را پشیمان خواهد کرد

ایران رژیم غاصب را با سرنوشتی تاریک‌تر از گذشته مواجه خواهد کرد

رژیم غاصب و وحشی اسراییل به سزای اعمال خود خواهد رسید

ذره‌ای از مسیر عزت، اقتدار و انتقام الهی عقب نخواهیم نشست

اعلام جزئیات برگزاری مرحله شهرستانی مسابقات سراسری قرآن کریم در مازندران

ثبت‌نام 2300 مازندرانی در چهل و هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم

سومین یادواره 6 شهید پرکوه دودانگه ساری برگزار شد+ عکس

آئین گرامی‌داشت دهمین سال شهادت «روح الله سلطانی» در ساری

برنامه‌ریزی برای کاهش مصرف برق در سیمرغ / صنایع و مشترکان پرمصرف زیر ذره‌بین

اخبار > مسائل و مشکلات حوزه آرد و نان شهرستان سیمرغ در استان مازندران بررسی شد

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سیمرغ اعلام کرد: تعامل همه‌جانبه، رمز خدمت‌رسانی به مردم

برگزاری مسابقه های چتربازی آجا در پدافند هوایی مازندران

غیور محله پرکوه منطقه ساری میزبان سومین یادواره شهدا

جام رسانه‌ای امید در کارخانه نساجی مازندران برگزار می شود

توزیع 36 هزار پرس اطعام غدیر در بقاع متبرکه مازندران

انتخابات کانون مداحان مازندران برگزار شد

برگزاری دوره آموزشی تئاتر، ویژه فرزندان کارکنان دانشگاه مازندران در تابستان 1404

صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت الگویی بی‌نظیر در جهان اسلام است

صندوق قرض الحسنه امداد ولایت مازندران رتبه اول کشور در قرض الحسنه با حمایت و پشتوانه مردم

قرض الحسنه قوی ترین سلاح کمیته امداد در امر محرومیت زدایی و مبارزه با فقر

ضرورت تربیت نسلی غدیری و عاشورایی

تقویت اقتصاد مقاومتی با رویکرد حمایت از سرمایه‌گذاری

لزوم ورود دانشگاه ها به حل مسائل کلان استان

وظیفه اصلی جامعه اسلامی بازار، تقویت اسلام و ارزش‌های دین در این عرصه مقدس است

بیش از یک میلیارد و 200 میلیون تومان کمک غیر نقدی جمع‌آوری و میان نیازمندان توزیع شد.

نقص فنی علت سقوط هواپیمای تفریحی در تنکابن

برپایی بیش از هزار ایستگاه‌ فرهنگی در جشن‌های غدیر مازندران

پانزدهمین محفل ماهیانه انس با قرآن«نسیم نور» در آمل برگزار می شود

ادای احترام خادمان ولایت به پاسداران امنیت؛ خادمیاران رضوی سیمرغ به دیدار فرمانده جدید سپاه رفتند

مازندران دومین استان سالمند کشور است

آیین تکریم و معارفه سرپرست معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش مازندران

ضرورت پیوند عمیق تعلیم و تربیت با معارف دینی

ممنوع شدن سگ‌گردانی در مازندران

گاز کالایی راهبردی و هم‌ارزش با طلا است

اهتمام بیشتر مدیران و کارکنان به حضور در نماز جماعت

31 تیرماه؛ آخرین مهلت ارسال آثار به جشنواره ملی «بوم زندگی»

بیش از 3500 هنرجوی مازندرانی در آزمون‌های جامع و ادواری مهارتی فرهنگ و هنر شرکت کردند

دوره آموزشی تئاتر ویژه تابستان 1404 در دانشگاه مازندران

ترافیک سنگین صبحگاهی در محورهای هراز و کندوان

بر پایی «قربانگاه ابراهیمی» در بقاع متبرکه مازندران

15 خرداد، تبارنامه‌ مقاومت امروز

جشن‌های دهه امامت و ولایت در 308 امامزاده و بقعه متبرکه مازندران

نشست مشترک معاونت دانشجویی و مدیریت فنی و نظارت بر طرح‌های عمرانی دانشگاه مازندران برگزار شد

دل‌ها در فراق روح خدا سوخت؛ خادمیاران رضوی سیمرغ

آیین بزرگداشت سی و ششمین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) در ساری برگزار شد