دانشگاهها باید بتوانند استقلال داشته باشند
محمد روشن، مشاور عالی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، با اشاره به اینکه از نهاد علم در جامعه به درستی استفاده نمیشود، اظهار کرد: در جامعه، نهاد علم و نهاد قانونگذاری، بهصورت جداگانه کار میکنند و ارتباط درستی بین آنها وجود ندارد. برخی از قوانین در کشور به تصویب میرسد، در صورتی که هیچ پشتوانه علمی و تحقیقاتی برای آن وجود ندارد.
وی در ادامه با تاکید بر لزوم استقلال دانشگاهها در کشور اظهار کرد: دانشگاهها باید بتوانند استقلال داشته باشند. در حرف به آن اعتقاد داریم ولی در عمل این قضیه اجرا نمیشود.
روشن، در پایان، ضمن ابراز امیدواری از انتخاب سرپرست جدید دانشگاه مازندران که فردی نظریهپرداز در این حوزه است، افزود: با توجه به شناختی که از تواناییهای ایشان دارم، امیدوارم بتواند با وفاق ملی و با مشارکت همه دانشگاهیان، دانشگاه را به بهترین نحو اداره کند و آن را به عنوان یک الگو در کشور معرفی کند.
وجود دانشگاه برای تعلیم و تربیت بشر، ضروریترین مسأله است
آیتالله محمدباقر محمدی لایینی، نماینده ولی فقیه در استان مازندران و عضو مجلس خبرگان رهبری، ضمن ابراز خرسندی از قرارگرفتن در جمع دانشگاهیان اظهار کرد: وجود دانشگاه برای تعلیم و تربیت بشر، ضروریترین مسأله است. اولین دانشگاهی که به وجود آمد، با یک استاد و یک دانشجو بود که در آن خدای بزرگ نخستین استاد و حضرت آدم اولین دانشجو بودند.
وی افزود: خداوند بزرگ در دانشگاه خود، به حضرت آدم درسهایی در زمینه علم، تقوا، خودشناسی، دشمن شناسی، آسیب شناسی و توبه را آموخت.
نماینده ولی فقیه در استان مازندران تاکید کرد: این دروس خداوند، تا روز قیامت برای همه بشریت ضرورت دارد و همه دانشگاهها باید این دروس تقوا، خودشناسی، دشمنشناسی و ... را به دانشجوها بشناسانند. دانشگاهی که خالی از این مسایل و دروس باشد، هر چند در ابزارسازی به اوج برسد، باز هم به کمال نخواهد رسید.
کار فرهنگی باید بر کیفیت، روش زندگی و نگرش دانشجو و ترغیب او در ماندن و خدمت به کشور اثرگذار باشد
ابراهیم صالحی عمران، سرپرست دانشگاه مازندران در این آیین با اشاره به تحولاتی که در دنیای اخیر در حوزه فناوریهای روز دنیا بهویژه هوش مصنوعی در حال وقوع است، گفت: امروزه سرمایههای اجتماعی دانشگاه به شدت کاهش پیدا کرده و متاسفانه بحث اشتغال و بیکاری فارغالتحصیلان دانشگاهی بهعنوان یکی از اساسیترین معضلات در جامعه مطرح است.
وی با تاکید بر اینکه تنظیم اسناد و برنامههای استراتژیک مانند سند برنامه هفتم، نقشه جامع علمی کشور است. بیان کرد: سند چشمانداز، سند علم و فناوری، سند آمایش آموزش عالی و اسنادی که شورای انقلاب فرهنگی نوشته، به تنهایی کافی نیست و باید خروجی و نتیجه پیادهسازی و عمل به این اسناد در بطن جامعه، قابل لمس باشد.
صالحی عمران با اشاره به برخی جابهجاییهای غیرضروری در مدیریت اجرایی کشور ادامه داد: امروزه نیاز کشور، عمل و اقدام انقلابی در حوزههای مختلف است. ما باید در چارچوب کارکردهای اساسی آموزش عالی از جمله آموزش، پژوهش، فرهنگی و اجتماعی گام برداریم.
سرپرست دانشگاه جامع استان، یکی از مهمترین وظایف دانشگاه را آموزش و تربیت نیروی انسانی متخصص دانست و افزود: سوال اصلی این است که ما تا چه اندازه در این موضوع موفق بودهایم و سهم بهرهوری دانشآموختگان دانشگاه به چه میزان است؟ آمار نشان میدهد که سهم آموزش بهرهوری پایین است و این سوال را در ذهن ایجاد میکند که آیا مسیر آموزش عالی درست بوده است؟ تا زمانی که دانشگاهها به صورت تقلیدی و بدون یک برنامه هدفمند، تنها به کمیت تعداد رشته و دانشجو بیاندیشند، نتیجهاش چهل درصد بیکاری و بهرهوری پایین فارغالتحصیلان خواهد بود و برای تغییر این وضعیت، باید از متخصصان حوزه آموزش عالی جهت الگوسازی دانشگاهها بهره گرفت تا این مسیر اصلاح شود.

نماینده وزیر علوم در استان با اشاره به روند کاهش انگیزه در میان دانشجویان و حتی برخی از اساتید، به موضوع آمایش آموزش عالی در کشور نیز گریزی زد و گفت: در آمایش سرزمینی، ما باید مرزهای خود را بر اساس معیارهای علمی مشخص کنیم. باید در کنار تولید علم، به دو نکته اساسی توجه کنیم. اول بحث تجاریسازی و اقتصاد آموزش عالی است که باید در این حوزه، بخشهای خصوصی را درگیر دانشگاه کنیم و از طریق انعقاد قرارداد و اخذ طرحهای پژوهشی، در حفظ و تقویت سرمایه اجتماعی بکوشیم.
صالحی عمران در ادامه، به موضوع کارکرد فرهنگی دانشگاه اشاره کرد و اظهار داشت: فرهنگ ابعاد وسیعی دارد و این تصور محدود شدهای که در بعضی از این مراسم فرهنگی میبینیم، باید اصلاح شود. کار فرهنگی باید بر کیفیت و روش زندگی دانشجو اثر بگذارد، روی نگرش دانشجو و ترغیب او در ماندن و خدمت به کشور اثرگذار باشد. مراکز آموزش عالی باید این رویکرد را در کنار تربیت نیروی انسانی تقویت کنند و به مبانی دینی، نیازهای زندگی اجتماعی و نیازهای روز نسل جوان توجه داشته باشند که مهمترین مصادیق آن، آشنایی دانشجو با شعر، ادبیات، هنر و آثار تاریخی و اسطورهها و تلاش در تببین مقوله زیباییشناسی است. زیباییشناسی، نوعی فعالیت شناختی است که باعث برداشت تازه از واقعیت میگردد.
سرپرست دانشگاه مازندران در پایان بر لزوم بهرهمندی از توان اعضای هیات علمی و کادر اداری دانشگاه در مسیر اجرای برنامههای دانشگاه تاکید کرد و با اشاره به این نکته که توان کادر اداری در تربیت، نادیده گرفته شده است، گفت: همه ما در تربیت قشر جوان کشور مسوولیم و اگر یک نظام همکاری مبتنی بر تفاهم در بین این مجموعه انسانی ایجاد شود، مطمئن باشید که توسعه آموزش عالی به راحتی اتفاق خواهد افتاد. سعی میکنم این فرصت یاددهی و یادگیری نظام همکاری را برای مجموعه فراهم کنیم.
در ادامه حجتالاسلام اسلامی، معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، متن پیام دکتر سیدباقر حسینی مسوول نهاد دانشگاه را در اینآیین قرائت و از آمادگی همهجانبه نهاد رهبری در همکاری با سرپرست دانشگاه چهت پیشبرد اهداف توسعه آن خبر داد.
توسعهی بدون وجود دانشگاهها، یک توسعهی ناقص است
سیدامیر حسینیجو، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران، با بیان اهمیت ارتباط میان دانشگاه و دولت بیان کرد: ارتباط دانشگاه با جامعه، دولت و صنعت، عامل توسعه و پویایی یک کشور میباشد. در همین زمینه، توسعهی بدون وجود دانشگاهها یک توسعهی ناقص است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران، با اشاره به اینکه در استان مازندران، اساتید و نخبگان زیادی وجود دارند، اظهار داشت: ما باید از وجود این افتخارات، برای حل مسایل استان بهره ببریم. امیدوارم با حضور سرپرست جدید دانشگاه، این ارتباط پررنگتر شود.
ارایه گزارش فعالیتهای انجام شده در مدت زمان تصدی مسوولیت ریاست دانشگاه
حشمت الله علینژاد، رییس سابق دانشگاه مازندران نیز در این مراسم با اشاره به تدوین برنامه پنج سالهی دانشگاه مازندران، بر اساس اسناد بالادستی و تصویب آن در هیات امنا، گزارشی از اقدامات انجامشده در طول دوران تصدی مسوولیت ریاست دانشگاه را به تفکیک هر معاونت و همچنین فعالیتهای انجام شده در سطح کلان دانشگاه ارایه داد.
در فراز پایانی آیین، لوح سپاس دکتر سیمایی صراف وزیر علوم، تحقیقات و فناوری توسط دکتر روشن مشاور عالی وزیر به دکتر حشمتاله علینژاد اهدا گردید.
همچنین حکم مسوولیت سرپرست دانشگاه مازندران با امضای دکتر سیمایی صراف وزیر علوم، تحقیقات و فناوری توسط دکتر روشن مشاور عالی وزیر به دکتر ابراهیم صالحی عمران اهدا گردید.

پایگاه خبری فجر شمال
حمیدرضا گل محمدی تواندشتی
پایان پیام