آخرین مطالب

یادداشت

امیر پازواری؛ شاعر تبری‌سرای مازندران فرهنگی، هنری

امیر پازواری؛ شاعر تبری‌سرای مازندران

  بزرگنمایی:
امیر پازواری، شاعر نامدار و ترانه‌سرای تبری‌گوی مازندران، چهره‌ای که مرز میان تاریخ و افسانه را درنوردیده است. اشعار عاشقانه و عارفانه‌اش، آینه‌ای از فرهنگ، زبان و احساسات مردمان شمال ایران‌ به‌شمار می آید.




یادنامه‌ای برای امیر پازواری؛ شاعر تبری‌سرای مازندران

این شاعر بلندآوازه و چهره‌ی ماندگار فرهنگ و ادب مازندرانی، شیخ‌العجم، امیر پازواری، که به «امیرالشعرا» و «امیر مازندرانی» نیز شهرت دارد و با تخلّص «امیر» شعر می‌سرود، در قرن نهم هجری قمری در منطقه‌ی پازوار، از توابع بابل در مازندران، دیده به جهان گشود. او شاعری عارف‌مشرب و از پیروان آیین شیعه دوازده‌امامی بود که در تبرستان به فراگیری دانش پرداخت.
 
بیشتر شهرت امیر پازواری به سبب سروده‌های عاشقانه و عارفانه‌ی اوست. در برخی روایت‌ها آمده است که پس از تصرف مازندران به دست شاه عباس صفوی، به دربار او پیوست و از شاه لقب‌هایی چون شیخ‌العجم و امیرالشعرا دریافت کرد. با این‌حال، بنا بر گفته‌ی دانشنامه‌ی ایرانیکا، درباره‌ی وجود تاریخی او تردیدهایی مطرح است و برخی پژوهش‌گران بر این باورند که شاید اشعار منتسب به او، سروده‌ی دیگران باشد.

در کتاب کنزالاسرار مازندرانی نوشته‌ی برنهارد دارن، پژوهشگر آلمانی، آمده است که امیر پازواری دهقانی ساده و بی‌سواد بود که بر زمین اربابی کار می‌کرد. او افزون بر شاعری، چیستان‌گو و آشنا با امثال و حکم مردم مازندران بود و در شعرهایش جلوه‌ای از مهر و محبت انسانی و عاشقانه دیده می‌شود. گفته‌اند معشوقه‌ای نیز داشت که او هم ذوق و زبان شاعرانه داشت.

آثار امیر پازواری که بیشتر به زبان مازندرانی (تبری) سروده شده، شامل اشعار عاشقانه، حماسی و اجتماعی است. این سروده‌ها زندگی، فرهنگ و باورهای مردم مازندران را بازتاب می‌دهند و با بهره‌گیری از گویش بومی، اصالت و زیبایی‌های فرهنگ محلی را برای نسل‌های آینده حفظ کرده‌اند. شعرهای او لبریز از احساسات انسانی، صداقت در بیان و پیوند ژرف با طبیعت و زندگی روستایی است.

امیر پازواری را می‌توان شاعری دانست که در عین گمنامی تاریخی، جایگاهی والا در دل مردم دارد. اشعار او از عشق‌های پاک، رنج روستاییان، و نغمه‌های چوپانان کوهستانی سخن می‌گویند؛ و به راستی باید او را شاعر مردم و شاعر روستا نامید. در سروده‌هایش اندیشه‌ای ژرف و خیالی پرورده به چشم می‌خورد که نشان می‌دهد او انسانی ذوقمند، باهوش و آشنا با ادب و اسطوره‌های ایرانی بوده است؛ کسی که کوشیده آن مفاهیم والا را با زبان ساده و بومی بازگو کند.

در میان شاعران تبری‌سرا، هیچ‌کس به اندازه‌ی امیر پازواری در میان مردم با چنین احترام و علاقه‌ای روبه‌رو نشده است. سینه‌ی مردم مازندران گنجینه‌ی شعر اوست؛ اشعارش نسل به نسل و دهان به دهان نقل شده تا آن‌که پروفسور برنهارد دارن، خاورشناس روسیِ آلمانی‌تبار، همّت گماشت و سروده‌های او را گردآوری کرد. وی آن‌ها را در دو مجموعه با عنوان دیوان کنزالاسرار مازندرانی به چاپ رساند و بدین‌گونه، نام امیر پازواری را برای همیشه در تاریخ ادبیات ایران ماندگار ساخت.

اشعار امیر پازواری بیشتر به زبان مازندرانی سروده شده و دربرگیرنده‌ی موضوعات گوناگونی است. از جمله، سروده‌های عاشقانه و احساسی که بیانگر عواطف پاک و احساسات راستین او نسبت به معشوق، خانواده و زندگی است؛ شعرهای حماسی و میهن‌دوستانه که در ستایش طبیعت، مردانگی، پایداری و دلاوری مردم مازندران سروده شده‌اند؛ و نیز اشعار اجتماعی و فرهنگی که بازتاب‌دهنده‌ی رنج‌ها، دغدغه‌های روزمره، نقد رفتارهای اجتماعی و تأکید بر پاسداشت سنت‌ها و فرهنگ بومی مردم این خطه است.

سبک شعری امیر پازواری ساده، روان و سرشار از صداقت زبانی است. او با بهره‌گیری از گفتار روزمره و واژگان محاوره‌ای، چنان به زبان مردم نزدیک شده که شعرهایش برای شنوندگان و خوانندگان محلی، دل‌نشین، قابل درک و زنده به نظر می‌رسند.

آهنگین بودن شعرهای امیر پازواری، که از وزن‌های دل‌نشین و قافیه‌های گیرا بهره می‌برد، سبب می‌شود سروده‌های او به آسانی در ذهن جای گیرد و برای خوانش گروهی یا سرودن در گردهمایی‌های بومی بسیار خوشایند باشد. تلفیق سنت و نوآوری از ویژگی‌های برجستهٔ شعر اوست؛ هرچند امیر پازواری در چارچوب سنتی شعر مازندرانی می‌سراید، اما در مضمون و شیوهٔ بیان، گاه نوآوری و خلاقیت چشمگیری نشان می‌دهد. بهره‌گیری از چشم‌اندازها و پدیده‌های طبیعی مازندران، همچون جنگل، دریا، کوه و رودخانه، در سروده‌های او برای آفرینشِ فضا و برانگیختنِ احساسات به‌روشنی دیده می‌شود.

تأثیرگذاری امیر پازواری

امیر پازواری در پاسداری از زبان مازندرانی، تقویت هویت فرهنگی، الهام‌بخشی به نسل جوان و برانگیختن آگاهی اجتماعی نقشی ژرف و ماندگار داشته است.

حفظ زبان مازندرانی: آثار امیر نقشی بنیادین در نگاهبانی و گسترش زبان و فرهنگ بومی ایفا کرده‌اند و هم‌چون گنجینه‌ای ارزشمند برای آیندگان برجای مانده‌اند.

ایجاد هویت فرهنگی: او با پرداختن به موضوعات بومی، ملی و انسانی، حس تعلق، همبستگی و افتخار را در میان مردم مازندران زنده نگاه داشت و به استواری هویت فرهنگی این سرزمین یاری رساند.

الهام‌بخشی به شاعران جوان: سادگی، صداقت و صمیمیت در زبان و بیان شعر امیر، الگویی الهام‌بخش برای شاعران و نویسندگان جوان مازندرانی بوده است؛ آنان که می‌کوشند به زبان مادری خویش بنویسند و فرهنگ خود را پاس دارند.

محرک اجتماعی: شعر امیر انعکاس صدای مردم زمان خویش بود؛ او در سروده‌هایش به مسائل اجتماعی و فرهنگی پرداخت و با بیانی شاعرانه، مردمان را به آگاهی، پویایی و پاسداشت سنت‌ها فراخواند.

زندگی و زمانه‌ی امیر پازواری

از زندگی امیر پازواری آگاهی چندانی در دست نیست؛ با این حال، پژوهشگران او را از اهالی پازوار (میان امیرکلا و بابلسر امروزی) می‌دانند. او در روزگار شاه عباس صفوی می‌زیست و به گمان بسیار، از میان مردم ساده و روستایی برخاسته بود؛ مردی پاک‌دل، مؤمن و خداجو که عشق به پروردگار، اهل‌بیت(ع) و معشوقی به نام گوهر، سرچشمه‌ی الهام او بود.

در برخی منابع تاریخی، از جمله سفرنامه‌ی ملگونوف روسی، به آرامگاه امیر و گوهر در شهر آمل اشاره شده است؛ با این همه، باور عمومی بر آن است که آرامگاه او در نزدیکی زادگاهش، پازوار، قرار دارد.

آثار و زبان شعری
اشعار امیر پازواری که به نام «اَمیری» (Amiri) شناخته می‌شوند، بیشتر در قالب دوبیتی و ترانه‌های بومی سروده شده‌اند. ویژگی برجسته‌ی این سروده‌ها، سادگی و روانی زبان در کنار عمق اندیشه و احساس است. او با زبانی مردمی، آهنگین و دل‌نشین، مضامینی چون عشق، ایمان، اخلاق، گذر زمان، مرگ و حقیقت زندگی را به زیباترین شکل بیان کرده است.

امیر در بسیاری از سروده‌های خود با دلی سرشار از ایمان، از اهل‌بیت(ع) به‌ویژه حضرت علی(ع) یاد کرده و مهر و ارادت خویش را با بیانی شاعرانه و پر احساس به تصویر کشیده است.

نمونه‌ای از اشعار امیر پازواری

(به گویش مازندرانی):
کِدوُمْ وَقتِ کِه اِسمِ خِــدا بیَمُــو؟
کِدوُمْ وقتِ کِه رَسـول‌الله  بیَمُـّـو؟
کِـدوُمْ وَقـتِ کِه قُرآنْ دِنیا بیَمُـو؟
کِـدُومْ وقتِ کِه شیرِ خِـدا بیَمُــو؟

(برگردان فارسی):
کــدام وقت است که  نـام خــدا  آمـده  است؟
کدام وقت است که  رسول‌الله(ص)  آمده  است؟
کـدام وقت است که  قرآن به دنیا  آمـده  است؟
کدام وقت است که شیرخدا علی(ع) آمده  است؟

پاسخ:
اَوِلِ بِسْم‌الله اِسـمِ خِـدا   بیَمُو،
دُویم نِمازِ صِبحْ رَسول‌الله بیَمُو،
لَیـله‌القَـدر قِـرآن دِنیـو  بیَمُـو،
غِروبِ اِفتاب شیــرِ خِـدا  بیَمُو.

(برگردان فارسی):
نخست، «بسـم‌الله» نام خـدا آمـده است،
دوم، در نمـاز صبح، رسول‌الله آمـده  است،
در شب قــدر، قـرآن به دنیـا آمـده  است،
و هنگام غروب آفتاب، شیر خدا آمده است.

این شعر، نمونه‌ای از تلفیق ایمان، سادگی و بلاغت مردمی در زبان امیر است. او در قالب پرسش و پاسخ، مفاهیم دینی را به زبانی شیرین و قابل فهم برای همه بیان می‌کند.

اندیشه و پیام اخلاقی در اشعار امیر

در بسیاری از دوبیتی‌ها، امیر به ناپایداری دنیا و ضرورت پرهیز از غرور و دلبستگی به مال و مقام اشاره می‌کند:
دِنیـا رِه وِفـا نیِه، بِقـا  نِـــدارنِه،
مَــرگ حَـقِ، بـا آدِم دِوا نِـدارنه،
اَجـِل‌اَجِـلِ، شـاه و گِـدا نِــدارنه،
هَرکِسی بی‌مال شونه، حِیا نِدارنه.

  برگردان فارسی:
دنیــا را وفــا نیسـت و بقــا  نــدارد،
مرگ حق است و با انسان ستیز نـدارد،
اجل، اجل است؛ شاه و گدا نمی‌شناسد،
و آن‌که بی‌مال می‌رود، حیـایی نــدارد.

در این دوبیتی، نگاه فلسفی و عرفانی امیر به جهان به‌خوبی آشکار است؛ نگاهی که هم بر مبنای ایمان دینی و هم تجربه‌ی زیسته‌ی انسانی است.

منبع: سویه های نمایشی در آیین ها و بازی‌های محلی مازندران،1403،ص91-94 
حمیدرضا گل محمدی تواندشتی 


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

آغاز طرح «مسجدی وچون» و «پسران حاج قاسم» در میاندورود

نمایشنامه‌خوانی «آلوده» توسط گروه تئاتر سیاوشان جهاددانشگاهی مازندران

ایران دریامحور؛ مسیر آینده توسعه و فرصت‌های منطقه آزاد شمال

اولین تجربه حضور در همایش دانشگاه و رسانه در دانشگاه مازندران – بابلسر

مسئله حجاب به عهده مسئولان سه قوه است

حذف 323 سرعت‌کاه غیرمجاز به دستور استاندار مازندران

وضعیت مطلوب دام در شهرستان سوادکوه

جشن بزرگ هفته مازندران در دبستان مهدیه پل‌سفید

پیام تبریک صاحب‌امتیاز و شورای تحریریه‌ی پایگاه خبری فجر شمال به نویسنده سویه‌های نمایشی در آیین‌ها و بازی‌های محلی مازندران

رونمایی از دو اثر ادبی در بابلسر؛ پیوند آیین‌های بومی با نگاه انسان‌گرای ادبیات معاصر

کشف ماینر‌های میلیاردی قاچاق در شهرستان سیمرغ

آیین رونمایی از دو اثر ادبی در بابلسر برگزار می‌شود

حسینیان جانشین سازمان بسیج کارگران و کارخانجات کشور شد

پیش‌بینی برداشت بیش از 145 هزار تن مرکبات از 3740 هکتار باغات سیمرغ

نخستین همایش استانی «دانشگاه و رسانه» در مازندران برگزار شد

مقام قدسی کوثر هستی؛ استدلال قرآنی بر مظلومیت و شهادت حضرت زهرا (س)

81 نوعروس تحت حمایت کمیته امداد بابل راهی خانه بخت شدند

جمع‌آوری بیش از 121 میلیارد ریال برای رفع نیاز محرومان

نخستین رویداد ملی «جایزه ادبی نیما» برگزار می‌شود

نقدی بر گزارش روزنامه هفت صبح از رواج پدیده شوگرددی و شوگرمامی

تأکید بر آنالیز خاک و نقش کشاورزان پیشرو در توسعه کشت‌های استراتژیک

شهر زیرزمینی نوش‌آباد، شاهکار شگفت‌انگیز دست‌کند ایرانیان در دل خاک

بازدید آیت‌الله پیشنمازی از پایگاه هلال‌احمر گدوک؛ تجلیل از فداکاری امدادگران مازندرانی

ارائه‌ خدمات آموزشی جهاددانشگاهی مازندران به دانشجویان جدیدالورود

هشدار نماینده ولی‌فقیه در مازندران نسبت به گسترش ناهنجاری‌های فرهنگی

تیم اتو فرزاد بابل قهرمان جایزه بزرگ والیبال دودانگه ساری شد

حمایت از مظلوم امنیت ملی، منافع و مصالح کشور را تأمین می‌کند،

گرامیداشت زادروز «نیما یوشیج» در روستای یوش

خانلری امام جمعه سیمرغ گفت / با تاکید بر اینکه توان دفاعی کشور خط قرمز نظام است تصریح کرد موشک. های ایران اسلامی همیشه در حالت آماده باش هستند

دودانگه ساری میزبان سومین دوره مسابقه سراسری دو خیابانی کشور شد

بیداری ملت‌ها در برابر ظلم و استکبار نشانه‌ای از تحقق وعده الهی است

چهارمین آیین «شهیدانه دعوت» در پهندر دودانگه برگزار شد

نشست قرارگاه راهبری مساجد شهرستان بابلسر در هادی شهر

احیای زمین‌های «رِجه» پس از چهار دهه رکود؛ آغاز فصلی تازه برای کشاورزی سوادکوه

جمع‌آوری 134 میلیارد تومان زکات در مازندران طی شش‌ماهه نخست سال

امام جمعه شهرستان سیمرغ گفت /کتاب و کتاب خوانی مهم‌ترین ابزار در ارتقا فرهنگ عمومی جامعه است.

نشست نوآوری در مشاغل مرتبط با صنعت نوغان و پرورش کرم ابریشم برگزار شد

مازندران خاستگاه بزرگان علم، ادب و جهاد است

«یاس نبی» در مدارس مازندران به اجرا در می آید

مازندران از دیرباز پیوندی ناگسستنی با تاریخ ایران داشته است

ایستگاه صلواتی چهارشنبه‌های رضوی(ع) درسوگ حضرت زهرا(س)درسیمرغ برپا شد

عطر فاطمی (س) درچهارشنبه‌های امام رضایی در شهرستان سیمرغ

حضور خادمیاران امام رضا(ع) در چهارشنبه‌های رضوی همزمان با ایام فاطمیه (س) در مدارس سیمرغ

راهپیمایی 13 آبان؛ یادآور دلاوری دانش‌آموز شهید حسین فهمیده

افتتاح خانه هلال روستای ورسک

لایحه منع خشونت علیه زنان نیازمند تصویب شدن است

صحنه شکار نافرجام مرغ ماهی‌خوار در ساحل بابلسر

راهپیمایی مردم و دانش‌آموزان بابلسر در یوم‌الله سیزده آبان

عدالت پزشکی در شهرستان‌های محروم رعایت نشده است

پیام فرمانده انتظامی شهرستان سیمرغ به مناسبت 13 آبان