گفتوگو با استاد برجسته و پژوهشگر حوزه فناوریهای نوین حسابداری و مالی کشور علم، فناوری و بازی بزرگنمایی: به مناسبت روز حسابدار در دانشگاه علوم و فنون مازندران گفتوگو با استاد برجسته و پژوهشگر حوزه فناوریهای نوین حسابداری و مالی کشور انجام پذیرفت. به گزارش پایگاه خبری فجر شمال، بهنقل از روابط عمومی دانشگاه علوم و فنون مازندران، بهدنبال برگزاری شایسته همایش روز حسابدار که با همت گروه حسابداری و مدیریت دانشگاه، معاونت پشتیبانی، دانشجویی و فرهنگی، معاونت پژوهشی و آموزشی، و کانون دانشجویی ریشه، به مناسبت روز حسابدار با حضور جمعی از خبرگان، استادان، دانشجویان و علاقهمندان حوزه حسابداری، روز دوشنبه 17 آذر 1404 در سالن زندهیاد مهندس صمیمی دانشگاه علوم و فنون مازندران انجام شد، دکتر علی ترچانی، استاد برجسته و پژوهشگر حوزه فناوریهای نوین حسابداری و مالی، سخنرانی خود را با عنوان"هوش مصنوعی در حسابداری و مدیریت" در این همایش ارایه کرد. بر اساس این گزارش، فرصتی دست داد تا روابط عمومی دانشگاه علوم و فنون مازندران، حضور ارزشمند این استاد برجسته را ارج نهاده و گفتوگوی تخصصی با ایشان ترتیب دهد که متن این گفتوگو را در زیر ملاحظه میکنید:خبرنگار روابط عمومی دانشگاه علوم و فنون مازندران: با سلام و ارادت به حضور شما استاد محترم، ضمن خیرمقدم و تبریک روز حسابدار به شما، روز حسابدار فرصت فوقالعادهای است برای تبادل تجربه و نگاه علمی بین اساتید و دانشجویان. خواهشمندم به عنوان اولین سئوال، بفرمایید با توجه به تغییرات محیط اقتصادی و فناوری، به نظر شما مهمترین چالشهای فعلی حرفهی حسابداری در ایران چیست؟دکتر علی ترچانی: با سلام و درود بر شما، و تشکر بابت فراهم نمودن این گفتوگوی صمیمی و تخصصی. به نظر بنده، بالابردن سطح آگاهی در درک مفاهیم و استانداردهای حسابداری، حسابرسی و گزارشگری، و الزام همزمان به آشنایی و استفاده بهینه از نرمافزارها و ابزارهایی که در حوزه حسابداری و حسابرسی و گزارشگری مورد استفاده قرار میگیرند، از مهمترین چالشها و دغدغههای فعلی و مهم این علم به حساب میآید.خبرنگار روابط عمومی دانشگاه علوم و فنون مازندران: برخی معتقدند حسابداری در عصر دیجیتال در حال تبدیل شدن از “ثبتکنندهی اطلاعات مالی” به “تحلیلگر دادههای اقتصادی” است. دیدگاه شما در اینباره چیست؟دکتر علی ترچانی: صد در صد این موضوع درست است و ما چارهای به جز زندگی مشترک با AI نداریم.خبرنگار روابط عمومی دانشگاه علوم و فنون مازندران: نقش هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در فرآیندهای حسابرسی و گزارشگری مالی را چگونه ارزیابی میکنید؟دکتر علی ترچانی: از آنجایی که AI قرار است 80 درصد عملیات تکراری ما را برعهده بگیرد، بنابراین نقش ما به عنوان مکمل در گزارشگری، آشنایی لازم با نرمافزارهای تخصصی در این حوزه است.خبرنگار روابط عمومی دانشگاه علوم و فنون مازندران: تا چه اندازه استانداردهای بینالمللی حسابداری (IFRS (میتوانند در ارتقای شفافیت مالی شرکتهای ایرانی مؤثر باشند؟دکتر علی ترچانی: خوشبختانه برای یکپارچهسازی و درک درست از صورتهای مالی، IFRS یک الگوی واحد برای گزارشگری به طیف بزرگ ذینفعان در سراسر دنیا ارایه نموده است.خبرنگار روابط عمومی دانشگاه علوم و فنون مازندران: نظر شما درباره جایگاه اخلاق حرفهای در حسابداری ایران چیست؟ آیا در نظام آموزشی ما به اندازه کافی به آن پرداخته میشود؟دکتر علی ترچانی: اخلاق، مهمترین رکن ساختاری هر کشور است که پایههای فرهنگ هر کشور را تشکیل میدهد و حسابداری هم یکی از فعالیتهای کسب و کاری در کنار سایر رشتهها در حال انجام خدمترسانی است.خبرنگار روابط عمومی دانشگاه علوم و فنون مازندران: آیندهی شغل حسابدار را در 10 سال آینده چگونه میبینید؟ آیا این حرفه در خطر اتوماسیون قرار دارد؟دکتر علی ترچانی: حسابداری یکی از شغلهای پرطرفدار در دنیا است. پس همیشه مورد نیاز جامعه است. با رشد فزاینده AI هماکنون حسابداری در فرآیند اتوماسیون قرار گرفته، بنابراین نحوه آموزش در رشته حسابداری باید تغییرات بنیادین کند.خبرنگار روابط عمومی دانشگاه علوم و فنون مازندران: با توجه به نوسانات اقتصادی و چالشهای مالی کشور، آیا میتوان نقش حسابداران را فراتر از گزارشگری صرف و به عنوان مشاوران اقتصادی دولت و بنگاهها دید؟دکتر علی ترچانی: بله. زیرا در تعریف و نقش حسابداری به عنوان یک علم، تمامی این موضوعات به روشنی بیان شده است.خبرنگار روابط عمومی دانشگاه علوم و فنون مازندران: به نظر شما دانشگاهها برای آمادهسازی دانشجویان حسابداری جهت ورود به بازار کار چه تغییراتی باید در برنامههای درسی ایجاد کنند؟دکتر علی ترچانی: تنها راه موفقیت باید 50 درصد زمان بابت انتقال مباحث تئوری و نظری با منابع روز دنیا صورت پذیرد و 50 درصد باید در قالب کسب مهارت به صورت اجرایی توسط متخصصان و دورههای کارورزی دانشجویان انجام شود.خبرنگار روابط عمومی دانشگاه علوم و فنون مازندران: آیا نیاز به تحول بنیادین در شیوه تدریس و پژوهش حسابداری احساس میکنید؟دکتر علی ترچانی: صد در صد باید روشهای آموزش تغییر یابد. یعنی انتقال دانش در کنار کسب مهارت با استفاده از نرمافزارها به صورت کاربردی صورت گیرد.خبرنگار روابط عمومی دانشگاه علوم و فنون مازندران: به عنوان آخرین سئوال، چه توصیهای برای دانشجویانی دارید که میخواهند مسیر شغلی موفقی در حسابداری داشته باشند؟دکتر علی ترچانی: نگاه بین رشتهای پیدا کنند و در دورههای مالیاتی و بیمهای، حسابرسی، آشنایی با نرمافزارهای مالی بابت گزارشگری، و دورههای تکمیلی تخصصی شرکت نمایند.خبرنگار روابط عمومی دانشگاه علوم و فنون مازندران: از اینکه این فرصت را در اختیار روابط عمومی دانشگاه علوم و فنون مازندران قرار دادید تا از این طریق بتوانیم نظرات علمی و تخصصی شما را در اختیار دانشجویان و اساتید دانشگاه و عموم علاقهمندان به حرفهی حسابداری قرار دهیم، صمیمانه قدردانی میکنیم.دکتر علی ترچانی: بنده هم از شما و سایر عزیزانی که در برگزاری این همایش مهم در دانشگاه علوم و فنون مازندران همت کردند و نقش داشتند، سپاسگزارم. پایان پیام پنجشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۴ - ۰۰:۲۶:۴۰ ۴ بازدید منبع: پایگاه خبری فجر شمال فجر شمال لینک کوتاه خبر: http://www.fajreshomal.ir/fa/News/35997/ فجر شمال