آخرین مطالب

همچون سال های گذشته و همزمان با روز خبرنگار

نشست خبری سرپرست دانشگاه مازندران با رسانه های گروهی برگزار شد تفکر، اندیشه و دانشگاه

نشست خبری سرپرست دانشگاه مازندران با رسانه های گروهی برگزار شد

  بزرگنمایی:

به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه مازندران، در آستانه فرا رسیدن سال‌روز شهادت شهید محمود صارمی و روز خبرنگار، نشست خبری هیات رییسه دانشگاه مازندران با خبرنگاران و اصحاب رسانه‌های گروهی، با حضور دکتر کوروش نوذری سرپرست دانشگاه مازندران در سالن کنفرانس سازمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد.

      براساس این گزارش، دکتر نوذری در این نشست ضمن تبریک روز خبرنگار به فعالان عرصه اطلاع‌رسانی و با گرامی‌داشت یاد و خاطره خبرنگار شهید محمود صارمی، با اشاره به لزوم ارتقای سطح تعامل بین دانشگاه و رسانه گفت: ارتباط بین اصحاب رسانه و به‌ویژه خبرنگاران با کانون‌های علمی  به‌خصوص دانشگاه‌ها برای رفع مشکلات متعدد جامعه، لازم و ضروری است.

       سرپرست دانشگاه مازندران به ماموریتی که دانشگاه‌ها در دوره جدید و در سال‌های اخیر با آن مواجه شدند، اشاره و ادامه داد: ماموریت دانشگاه در سال‌های  اخیر، تنها انجام آموزش‌های صرف تئوری و پژوهش‌هایی صرف گسترش مرزهای دانش نیست، اگر چه دانشگاه‌ها موظفند در این دو زمینه فعالیت خود را گسترش دهند، اما ماموریت مهم‌تری به اقتضای شرایط موجود جامعه و شرایط عمومی جهان امروز به دانشگاه‌ها محول شده و آن، پژوهش‌های تقاضامحور و مبتنی بر مساله و در راستای حل مشکلات جامعه و بشریت در عرصه جهانی و مشکلات موضعی استان‌ها و بخش‌های کشور است. حتی در رشته‌های بسیار نظری که مقوله به‌اصطلاح گسترش مرزهای دانش و سهم‌آفرینی در تولید جهانی علم، مدنظر سیاست‌گذاران است نیز باید نگاه درازمدت به سمت مقوله کمک به اجتماع، جامعه و رشد و تعالی سرزمین باشد. این عرصه و سرزمین، گاهی ایران است و گاهی کل جهان.

         دکتر نوذری با تاکید بر این‌که ماموریت دانشگاه‌ها، ماموریت‌های دقیق‌تر و باحدود مشخص‌تر شده است، اظهار داشت: در کشور ما به‌دلیل نقشی‌که برای خویش تعریف کرده‌ایم و به‌واسطه شکل‌گیری یک نظام با ایدئولوژی مشخص الهی و با اهداف و برنامه‌های هدفمند، با راهبرد کمک به مستضعفان در گوشه‌وکنار دنیا از یک‌سو و تمدن‌سازی از سوی‌دیگر، در این اقلیم و در این جغرافیای سیاسی جدید حاکم بر کشور که مشعشع با دستاوردهای بزرگ بوده است، نقش دانشگاه‌ها چارچوب و مختصات جدیدتری را به‌خودش می‌گیرد.

        سرآمد علمی کشور در رشته فیزیک، در ادامه سخنان خود با اشاره به بیانیه گام دوم رهبری معظم انقلاب، خودسازی، جامعه‌پروری و تمدن‌سازی را از مهم‌ترین اصول در این بیانیه خواند و افزود: امروز، نظام ما بعد از ورود به دهه پنجم عمر خویش، دیگر باید به مقوله تمدن‌سازی فکر کند و اگر در این راه، از دانشگاه غافل شویم، این امر امکان‌پذیر نخواهد بود. با عنایت به این‌که کشور و نظام ما در موقعیتی قرار گرفته است که می‌تواند مدعی این تمدن‌سازی در عرصه بین‌المللی که مدنظر مقام معظم رهبری است، باشد، نمی‌تواند از مقوله پژوهش‌ها و آموزش‌های جهت‌دار و پرمحتوا در این مسیر غافل باشد. بنابراین، کارکردهای دانشگاه از جمله حل مسایل موضعی، استانی و ملی از یک‌سو و مهم‌تر از آن، نقش کلیدی که در تمدن‌سازی باید ایفا کند، موارد اصلی هستند که در تمامی تعاملات دانشگاهی باید به آن ها توجه کرد.

       دکتر نوذری خاطرنشان کرد: بدون شک در دوره فعلی، ارتباط بین دانشگاه‌ها و حوزه خبر و خبرنگاران و اصحاب رسانه از تمام دوره‌های گذشته که ما با آن مواجه بودیم، حساس‌تر و خطیرتر است. به‌عبارت‌دیگر، دانشگاه به خبرنگاران و اصحاب‌رسانه بیش از هر زمان دیگری نیاز دارد. 

      استاد فیزیک دانشگاه مازندران در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این مطلب که امروزه دانشگاهی که در تعامل با حوزه خبر و اصحاب رسانه نباشد، هیچ توفیق درخشانی کسب نخواهد کرد، افزود: قرار بر این است که دانشگاه، حلال مسایل جامعه باشد و به همین دلیل، ابتدا باید پتانسیل دانشگاه به جامعه شناسانده شود و این رسالت خطیر شناساندن یک کانون علمی به نام دانشگاه، بی‌تردید توسط شما انجام خواهد شد. نکته دوم بعد از شناساندن این توانایی‌ها و پتانسیل‌ها، یافتن صاحبان مساله برای حل، یعنی صنایع، نهادهای اجرایی و  آن‌هایی که با یکسری از مشکلات، نارسایی‌ها یا گرفتاری مواجه هستند می باشد. یا مسایل نوپدیدی که نیازمند بررسی علمی و منطقی با درنظرگرفتن همه وجوه مساله است که برای حل این مشکلات، باید این تعامل مشترک دانشگاه با آن‌ مرکز برقرار شود، اصحاب رسانه، پل ارتباطی بسیار مستحکمی برای چنین ارتباطی هستند.

       سرپرست دانشگاه جامع استان با تاکید بر لزوم تعامل دوسویه میان دانشگاه و رسانه، گفت: درب دانشگاه مازندران همیشه به روی خبرنگاران باز است. در مسیر ایجاد این تعامل، می‌توان به اسناد بالادستی مانند سندتوسعه راهبردی دانشگاه، سندتوسعه کشور که در دوره 5 ساله ششم آن به‌سر می‌بریم و هم‌چنین، مقوله آمایش آموزش عالی در استان اشاره کرد. دانشگاه مازندران به‌عنوان دانشگاه منتخب، مادر و جامع استان، متولی آمایش آموزش عالی در استان است و انجام امور خطیری همانند این موارد در صورتی امکان‌پذیر است که ما بتوانیم تعامل لازم را باکسانی مانند اصحاب‌رسانه که درواقع نقش تعیین‌کننده‌ای در  شناساندن این پتانسیل‌ها و  توانایی‌ها و در عین حال این مسولیت‌ها که در جامعه برای دانشگاه متصور است، برقرار کنیم.

        دکتر نوذری به عدم شناخت کافی جامعه از موقعیت و جایگاه دانشگاه مازندران در سطح منطقه و جهان اشاره کرد و با مهم‌خواندن نقش رسانه در معرفی این جایگاه، اظهار داشت: امروز دانشگاه مازندران به شما نیاز دارد. زمانی‌که یک دانشگاه جامع با طیف وسیعی از رشته‌ها و گرایش‌ها،  پژوهش و آموزش در شهری غیر از مرکز استان قرار می‌گیرد، چالش‌های اساسی خود را هم به‌دنبال خواهد داشت. اگر دانشگاه مازندران در معرض دید بصری مردم قرار داشت، در نگاه مسولان استان جایگاه بهتری پیدا می‌کرد، اما این قرارگیری در منطقه جغرافیایی به اصطلاح محروم‌تر نسبت به مرکز استان، به این معنی نیست که این دانشگاه از پتانسیل کافی برخوردار نیست.

       سرپرست بزرگترین مرکز آموزش عالی استان مازندران سپس گریزی هم به رتبه‌بندی جدید دانشگاه‌های جهان زد و در خصوص رتبه جدید دانشگاه مازندران گفت: براساس اعلام موسسه رتبه‌بندی بین‌المللی دانشگاه‌های جهان، پس از مطالعه دقیق بیست‌هزار دانشگاه، رنکینگ یا رتبه جدید دانشگاه مازندران اعلام شد که بر این اساس، دانشگاه مازندران به رتبه 1767 جهان دست یافت. بر اساس این اعلام، دانشگاه مازندران جزو 9 درصد اول دانشگاه‌های جهان قرار دارد. این درحالی است‌که ما در شرایط سخت و بسیار ناجوان‌مردانه تحریم قرار داریم و محققان ما امکان بهره‌مندی از تجهیزات آزمایشگاهی پیشرفته‌را نداشته‌اند. بدیهی‌است‌که دانشگاه‌های کشوری مانند چین با تمام گستردگی عظیم جغرافیایی و منابع عظیم مالی و انسانی و هم‌چنین کشورهای پیشرفته‌ای مانند آمریکا، آلمان، ژاپن، فرانسه و انگلیس که در شرایط سخت و حاد ما به سرنمی‌برند، در رنکینگ، وضعیت بهتری داشته باشند. محققان تراز اول دانشگاه مازندران درحالی‌که از ابتدایی‌ترین تجهیزات و کیت‌های آزمایشگاهی که در همه‌جای دنیا به‌راحتی بین کشورها تبادل می‌شود، محروم بوده و از منابع پایگاه‌های علمی بین‌المللی برخوردار نبودند، در این شرایط، رتبه 1767 را بدست آورده‌اند که این افتخار بسیار بزرگی است.

        استاد فیزیک دانشگاه مازندران در بخش دیگری از سخنانش، به اقتدار و صلابت جمهوری اسلامی در بین کشورهای منطقه و جهان اشاره کرد و افزود: از حدود هزارسال پیش به‌خصوص در چهارصد سال اخیر، برای اولین‌بار است که ایران توانسته است تا با اقتدار در مقابل قدرت‌های جهانی و زیاده‌خواهی‌های آنها ایستادگی کند. ما در برابر حهانیان، گردن‌کشی و گردن‌کلفتی نداریم و در راستای حق و حقیقت، سر خود را بالا گرفتیم. چون مصادیق حق و حقیقت را شناسایی کردیم و استراتژی و منش جمهوری اسلامی و نظام ما، یک منش عدالت‌طلبانه و حق‌خواهانه است. مصداق بارز اقتدار و صلابت ایران اسلامی، موضوع توقیف کشتی ایران در جبل‌الطارق و حرکت دلیرانه و بی‌درنگ توقیف کشتی انگلیسی در فاصله بسیار اندکی بعد از آن است که فرصت هیچ‌گونه عکس‌العملی را نیز به کشور انگلیس نداد. دلیل همه این هجمه‌ها و تحریم‌ها، عدم سرسپردگی ملت ایران و نظام اسلامی به استکبار و ایادی دست‌نشانده آن است.

       سرپرست دانشگاه مازندران به حضور 6 دانشمند دانشگاه مازندران در میان 1% دانشمندان برتر جهان اشاره کرد و ادامه داد: امروز، حدود 45 عضو هیات علمی با درجه استادی در این دانشگاه مشغول به فعالیت می‌باشند که نشان از جایگاه والای دانشگاه مازندران دارد. همچنین دانشگاه مازندران در میان دانشگاه‌های جامع کشور؛ در میان 15 دانشگاه برتر کشور قرار دارد. قریب به 400 عضو هیات علمی در بزرگ‌ترین مرکز آموزش عالی استان به امر آموزش و پژوهش دانشجویان اشتغال دارند که در سال‌های اخیر و به‌ویژه در این مدت کوتاه حضور اینجانب، رویکرد چذب نخبگان در این جایگاه در دستور کار قرار گرفته است و با جدیت نیز به آن عمل خواهیم کرد.

       سرپرست بزرگ‌ترین مرکز آموزش عالی استان به تعاملات بین‌المللی دانشگاه مازندران نیز اشاره کرد و گفت: ما با دانشگاه‌های مختلف در کشورهای اروپایی، آسیایی، عربی و حاشیه خزر، تفاهم‌نامه همکاری منعقد کرده و اقدام به تبادل استاد، دانشجو و نگارش مقالات و ... نموده‌ایم و هم‌اکنون قریب به 120 دانشجوی خارجی در این دانشگاه مشغول به تحصیل می‌باشند و به‌زودی، همین تعداد نیز جذب این دانشگاه خواهند شد.

       دکتر نوذری در پایان سخنان خود، بار دیگر بر تعامل و همکاری همه‌جانبه دانشگاه مازندران با رسانه‌های گروهی تاکید کرد و افزود: ما در همه شرایط، آمادگی کامل جهت ارتباط با رسانه‌های گروهی را داشته و از هرگونه تلاش در راستای انعکاس مطلوب دستاوردها و افتخارات این دانشگاه در جهت رفع مشکلات استان و کشور استقبال می‌کنیم.

       یادآور می شود: در ادامه این نشست، خبرنگاران حاضر در نشست خبری، سئوالات خود را در خصوص مسایل مختلف مبتلابه جامعه و بویژه جامعه دانشگاهی، مطرح کرده و سرپرست دانشگاه مازندران نیز به هریک از سئوالات به طور جداگانه و به صورت مبسوط، پاسخ داد.

       در پایان نیز به مناسبت فرا رسیدن روز خبرنگار، از خبرنگاران حاضر در نشست خبری، با اهدای هدایایی، تجلیل به عمل آمد و پس از گرفتن عکس یادگاری، برای ادای احترام به بارگاه مطهر شهدای گمنام دانشگاه مازندران، به پردیس دانشگاه رفته و پس از اهدای شاخه گل و قرائت فاتحه، بازدیدی هم از پروژه‌های عمرانی اولویت‌دار دانشگاه داشته و از نزدیک و با توضیحات دکتر نوذری سرپرست دانشگاه مازندران، در روند چگونگی فعالیت های عمرانی دانشگاه قرار گرفتند.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

برگزاری پنجشنبه های شهدایی در مازندران و16 استان کشور

اجرای رویداد «صعود» در کانون‌های مساجد مازندران

رییس کل دادگستری مازندران برگزاری دادگاه های برخط و الکترونیک را گامی مهم برای شفاف سازی امور با مردم بیان کرد.

- مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران گفت: همزمان با هفته کار و کارگر 200 برنامه در استان اجرا می شود

نمایشگاه دست ساخته های دانش آموزان هنرستان کار دانش دخترانه مائده شهرستان سیمرغ

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: این استان دارای یک هزار و 700 هکتار سطح زیرکشت و 17 هزار تن تولید انواع ارقام توت فرنگی است.

بازدید استاندار مازندارن و فرماندار سیمرغ از نقاط حادثه خیز پس از بارش های سیل آسای اخیر در سطح شهرستان سیمرغ

برگزاری جلسه ستاد اقامه نماز روابط عمومی فرمانداری شهرستان سیمرغ

دکتر یوسف نوری، مقام عالی دولت در مازندران با بیان این که لشکر 25 کربلا یکی از افتخارات بزرگ مازندران است

حضور پر رنگ رحمتی بهمنانی فرماندار در نمایشگاه دست ساخته های دانش آموزان سیمرغی

پیام تبریک فرماندار و امام جمعه سیمرغ به مناسبت روز معمار

ابتکار جالب امام جمعه بابلسر در نمایش اتحاد و همبستگی نیروهای مسلح شهرستان بابلسر

دیدار رئیس اداره بهزیستی سیمرغ با فرمانده سپاه در روز پاسدار در روز گرامی‌داشت تاسیس سپاه پاسداران،

حجت الاسلام شریف تبار با تاکید بر اهمیت اجرای طرح نور در حوزه عفاف و حجاب گفت: اجرای طرح نور مطالبه ی عمومی است.

فعالیت 95 آشپزخانه اطعام مهدوی در ماه مبارک رمضان در بهشهر

پیام دبیر ستاد امر به معروف و نهی ازمنکر مازندران به مناسبت سالروزتاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

پیام تبریک فرماندار و امام جمعه سیمرغ به مناسبت سالروز تشکیل سپاه انقلاب اسلامی روابط عمومی فرمانداری شهرستان سیمرغ،

‍پیام تبریک فرمانده انتظامی شهرستان سیمرغ به مناسبت فرا رسیدن هفته سلامت

پیام تبریک فرماندار و امام‌جمعه سیمرغ بمناسبت هفته سلامت روابط عمومی فرمانداری شهرستان سیمرغ

متن پیام جناب سرهنگ حسن پورقربان فرمانده سپاه ناحیه شهرستان سیمرغ به مناسبت سالروز تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران به مناسبت دوم اردیبهشت سالروز تشکیل سپاه پاسداران بیانیه‌ای صادر کرد.

نشست شورای راهبری تدوین برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی در ساری برگزار شد

باید مشکلات به مسئله تبدیل شوند

احصای نظام مسائل استان و شناسایی ظرفیت‌های حاکمیتی و مردمی

نخستین جشنواره استانی قرآن و عترت حیات» ویژه دانشجویان در دانشگاه مازندران

سومین نشست کارگروه پیاده‌سازی آمایش آموزش عالی در استانداری مازندران برگزار شد

مسئولان دستگاه قضایی با متخلفان حوزه منابع طبیعی جدی قاطع برخورد کنند

جانبازان عزیز با اقتدا به ابالفضل العباس (ع) علمدار کربلا، در راه دین از جان مایه گذاشتند

زنجیره انسانی سیمرغی‌ها در سواحل مازندران

تجمع مردمی برای حمایت و قدردانی از سپاه در ساحل بابلسر

حضور دانشگاه مازندران در رویداد بین‌المللی زبان چینی به میزبانی دانشگاه تربیت معلم چین

اجرای طرح نور مطالبه ی عمومی است

برگزاری گفتمان سازی برای ایجاد بستر مردمی شدن هنر انقلاب در سطح استان مازندران

نقشه مهندسی فرهنگی استان، با نگاه به اسناد بالادستی، قوانین مربوطه و فرهنگ بومی محلی در حال تدوین است

نشست هم‌اندیشی دبیران مناطق ده‌گانه و مدیران روابط عمومی منطقه دو کشور در دانشگاه مازندران برگزار شد

نشست معاونان فرهنگی دانشگاه‌های مازندران برگزار شد

برگزاری جشن گلریزان با عنوان « دست های ماندگار» در نوشهر

اهدای کتاب، اهدای دانایی

پویش حمایت از عملیات غرورآفرین وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی در سواحل دریای مازندران

انتصاب مسئول ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان مازندران

آئین تکریم و معارفه رییس کل دادگستری استان مازندران

تاکید رئیس کل دادگستری مازندران برلزوم حفظ کرامت انسانی در برخورد با مراجعان

تجمع مردم شهرستان سیمرغ در پی حمله ایران به خاک اسرائیل تجمع خودجوش مردم سیمرغ

فعالیت بیش از هزار و 200 کانون فرهنگی هنری مساجد در مازندران

تجلیل مدیر کل تبلیغات اسلامی مازندران از خانواده شهید محسن حسین نیا

پیام تقدیر فرماندهی انتظامی شهرستان سیمرغ از دلیرمردان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

جشن شکرانه بزرگترین عملیات غرور آفرین پهپادی و موشکی در بابلسر

آغاز برداشت توت فرنگی در شهرستان بابلسر

سالم سازی جامعه از آلودگی های اخلاقی نیازمند حضور مقتدرانه دستگاه قضاست

بیانیه اداره کل تبلیغات اسلامی مازندران در پی پاسخ کوبنده و مقتدر ایران اسلامی به اسراییل خبیث